• Anonym (En tjockis)

    Måste ner i vikt nu - men jag har ju provat ALLT!

    Igår visade vågen på 98,8!! Det är snäppet för mycket för mina 170 cm. Jag har under de senaste åren provat allt mellan Viktklubb, pulver, LCHF (hatade det) och GI. Alltid samma visa. Jag går ner lite, och sedan upp igen.

    Jag behöver hjälp, men vet inte var den finns. Jag pratade med läkaren på VC som bara sa att "ash, det är bara att äta mindre och röra sig mer, det är ju ingen raketforskning precis".

    Nej, nej. . det fysiska är ingen raketforskning, men det psykiska!! Det är det som är grejen, ju.

    Nåväl, vad mycket text det blev. Är det någon som har tips, vill hänga på en viktresa eller känner till någon levande, fungerande tråd som jag kan hoppa in i?

  • Svar på tråden Måste ner i vikt nu - men jag har ju provat ALLT!
  • Nickolina
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 00:47:40 följande:
    Jag kan inte öppna länken från mobilen.

    Att klippa och klistra in text från olika LCHF-sidor är inte att vara påläst.

    Jag vet att det är OT. Jag är bara så trött på att ni LCHF-are vinner alla debatter för att motståndarna drar sig ur av ren utmattning.

    Jag tänkte se hur mkt jag orkar smile5.gif

    Internet är fantastiskt. Det går att hitta källor på precis allt.
    Källorna är vetenskapliga forskningsartiklar som inte har med lchf att göra det minsta. Du bad om källor och du fick det. Jag visste detta - jag hade läst på.

    (Sen råkar sammanställningen av dem vara i en lchfvänlig post men eftersom språket i den är mer lättläst och lättbegriplig så hade den sin plats)

    Att säga att socker är bra för kroppen för småbarn får det via bröstmjölken är fel argument. Spädbarn får i sig så lite socker att de är i ketos. Detta var min tes och den är bevisad.

    Problemet som gör att lchfare blir så "aggressiva" är att de möter så stor okunskap. Det är ok att inte veta allt om lchf. Men försök då inte debatera med folk som läst på inom området i flera år! Menige man faller platt i varenda diskussion.
  • Anonym (En tjockis)

    Det verkar ju finnas flera i tråden som kan det här med viktminskning, så jag måste fråga en sak. HUR kan jag ta tappat TVÅ kilo till på ett dygn (tre på två dygn)? Jag har ätit frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmål och till och med slarvat lite (men inte mycket) med paleo.

    Jag vet att det egentligen är bättre att mäta och kasta vågen, men jag är ju nyfiken.

    Undrar bara vad det är som händer.

    Självklart förstår jag att det inte är fett, men jag bara undrade lite.

  • Nickolina
    Anonym (En tjockis) skrev 2014-10-22 07:22:10 följande:

    Det verkar ju finnas flera i tråden som kan det här med viktminskning, så jag måste fråga en sak. HUR kan jag ta tappat TVÅ kilo till på ett dygn (tre på två dygn)? Jag har ätit frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmål och till och med slarvat lite (men inte mycket) med paleo.

    Jag vet att det egentligen är bättre att mäta och kasta vågen, men jag är ju nyfiken.

    Undrar bara vad det är som händer.

    Självklart förstår jag att det inte är fett, men jag bara undrade lite.


    Vätska. Hormonspel, träning och det du stoppar i dig påverkar vätskehalten. Det kan lätt bli 2 kilo.
  • Nickolina
    Anonym (En tjockis) skrev 2014-10-22 07:22:10 följande:

    Det verkar ju finnas flera i tråden som kan det här med viktminskning, så jag måste fråga en sak. HUR kan jag ta tappat TVÅ kilo till på ett dygn (tre på två dygn)? Jag har ätit frukost, lunch, mellis, middag och kvällsmål och till och med slarvat lite (men inte mycket) med paleo.

    Jag vet att det egentligen är bättre att mäta och kasta vågen, men jag är ju nyfiken.

    Undrar bara vad det är som händer.

    Självklart förstår jag att det inte är fett, men jag bara undrade lite.


    Såg paleo nu - på såväl lchf och paleo tappar man vätska initialt. Du får i dig mindre mängd socker/kolhydrater som kan omvandlas till glykogen. Det lär bli ett något lägre glykogenlager i musklerna. Glykogen binder vätska

    Sen lär njurarna jobba annorlunda med vätskevolymer och salter på lågkolhydratkost

    (Denna mindre mängd glykogen kan spela roll initialt vid träning tills att kroppen lärt sig använda fett bättre. Sen eldar den försiktigt med glykogen och rejält med fett vid träning)
  • Anonym (Balans)
    Nickolina skrev 2014-10-22 07:08:35 följande:

    Källorna är vetenskapliga forskningsartiklar som inte har med lchf att göra det minsta. Du bad om källor och du fick det. Jag visste detta - jag hade läst på.

    (Sen råkar sammanställningen av dem vara i en lchfvänlig post men eftersom språket i den är mer lättläst och lättbegriplig så hade den sin plats)

    Att säga att socker är bra för kroppen för småbarn får det via bröstmjölken är fel argument. Spädbarn får i sig så lite socker att de är i ketos. Detta var min tes och den är bevisad.

    Problemet som gör att lchfare blir så "aggressiva" är att de möter så stor okunskap. Det är ok att inte veta allt om lchf. Men försök då inte debatera med folk som läst på inom området i flera år! Menige man faller platt i varenda diskussion.


    Eftersom att du misstolkar hela poängen och argumenterar mot något jag aldrig påstått..

    Jag vet också att bröstmjölk är fet. Men den smakar sött! För att vi människor är programmerade att tycka om sött, och det är ju livsviktigt att få i sig modersmjölken. Vad som sedan händer inne i kroppen är bortom min kunskap och inte heller det jag försökte prata om. Det är naturligt att vi gillar söta smaker.

    Men visst, du är säkert supersmart som har läst på så mycket om ketos och ketogen kost. Jag frågar igen: varför är det inte ok att andra vill äta kolhydrater? Varför är lchf som en religion som måste omvända alla?
  • Inte jag
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 00:53:08 följande:

    [quote=74213600][quote-nick]Inte jag skrev 2014-10-22 00:35:50 följande:[/quote-nick]Min mamma dog pågrund av diabetes och fick ingen hjälp av läkare förräns det var för sent. Tänk om någon av läkarna hade hjälpt henne att äta rätt så hade hon varit i liv i dag.

    När ni säger att lchfare äter mycket kött så säger jag bara att lchfare inte äter mer kött än alla andra. Att lchfare äter för mycket fett så säger jag att det gör man inte heller utan man kan själv bestämma hur mycket man vill äta. Lchfare byter ut margarin mot smör, byter 36 % grädde mot 40 % grädde. Att amatörmotionärer inte alls behöver har kolhydrater för att kunna träna men är man elitidrottare så behöver man kolhydrater. 

    Nej ingen vet men de som har hållit på med lchf i 7-10 år och mår bättre än någonsin och har perfekta värden och har blivit friskare från sitt höga blodtryck, diabetes eller något annat, ska de inte få känna sig stolta över vad de har åstadkommit? Ska de inte bli påhejade att fortsätta som de gör än att bli skamfyllda för många tycker att de äter fel? 

    Det är bara det jag vill säga. Ni får tycka vad ni vill men jag vill må bra och slippa tänka på att bli påhoppad och idiotförklarad för att jag äter det jag vill äta och mår bra av? 

    Det var ju du som hoppade på mig. Det är väl jättebra att du hittat nåt som funkar för dig! *Heja, heja!*

    Av någon anledning så måste lchf vara det enda rätta. Varför kan det inte vara en i mängden av olika dieter? Varför blir debatten alltid så hätsk?


    Förlåt att jag hoppade på dig! Det var verkligen inte meningen. Du har hittat något som funkar för dig så "heja heja"! Glad

    Det enda jag vill att människor ska göra är att läsa på om allt oavsett vad man tänker hålla på med. Att man inte ska anta saker som kanske inte stämmer. Det är väl bättre att ha mer kunskap och förståelse för vad man själv och andra håller på med? Glad Det har jag sagt till ts och till någon annan i tråden. Jag tänker inte styra vad ni ska äta utan det är ni som ska göra det..

    Nickolina svarade dig på den frågan oxå. Glad
  • LaLola
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 08:19:58 följande:
    Eftersom att du misstolkar hela poängen och argumenterar mot något jag aldrig påstått..

    Jag vet också att bröstmjölk är fet. Men den smakar sött! För att vi människor är programmerade att tycka om sött, och det är ju livsviktigt att få i sig modersmjölken. Vad som sedan händer inne i kroppen är bortom min kunskap och inte heller det jag försökte prata om. Det är naturligt att vi gillar söta smaker.

    Men visst, du är säkert supersmart som har läst på så mycket om ketos och ketogen kost. Jag frågar igen: varför är det inte ok att andra vill äta kolhydrater? Varför är lchf som en religion som måste omvända alla?
    O varför måste alltid LCHF möta sånt motstånd?
  • Anonym (Balans)
    LaLola skrev 2014-10-22 08:35:48 följande:

    O varför måste alltid LCHF möta sånt motstånd?


    Därför att ni säger saker som att man dör av socker och frukt är satans påfund (typ). Det är lite provocerande. Jag ville bara framföra att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater och fick då höra att jag kommer bli sjuk av att äta linser..
  • LaLola
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 08:57:31 följande:
    Därför att ni säger saker som att man dör av socker och frukt är satans påfund (typ). Det är lite provocerande. Jag ville bara framföra att det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater och fick då höra att jag kommer bli sjuk av att äta linser..
    Vi?
  • Anonym (Balans)
    LaLola skrev 2014-10-22 09:04:13 följande:

    Vi?


    Ok, dem.
  • Nickolina
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 08:19:58 följande:
    Eftersom att du misstolkar hela poängen och argumenterar mot något jag aldrig påstått.. smile5.gif

    Jag vet också att bröstmjölk är fet. Men den smakar sött! För att vi människor är programmerade att tycka om sött, och det är ju livsviktigt att få i sig modersmjölken. Vad som sedan händer inne i kroppen är bortom min kunskap och inte heller det jag försökte prata om. Det är naturligt att vi gillar söta smaker.

    Men visst, du är säkert supersmart som har läst på så mycket om ketos och ketogen kost. Jag frågar igen: varför är det inte ok att andra vill äta kolhydrater? Varför är lchf som en religion som måste omvända alla?
    Jag har aldrig sagt att det inte är OK att äta kolhydrater - nyttiga kolhydrater dvs lågt GI. Var och en väljer själv.

    Jag har argumenterat mot felaktigheter här i tråden. Om folk inte argumenterar med felaktig information så slipper de bli bemötta angående detta.

    Vad jag skrivit är att socker i den dos de flesta konsumerar det är onyttigt och de mesta av ny forskning bevisar detta. Fruktos är skit för levern. Ökar fettbildning och risk för fettlever. Socker och stärkelse är grunden för hjärt och kärlsjukdomar.

    Var och en väljer det den vill äta och vilka risker den tar med kosten. Men de flesta är inte pålästa och gör ett passivt val påeldat av livsmedelsindustrin.
  • Anonym (Balans)

    Att kalla folk dåligt pålästa när det inte finns någon enighet i forskarvärlden om detta är bara konstigt.

  • Anonym (Susan)
    Anonym (Nej till socker) skrev 2014-10-21 20:29:04 följande:
    Du väljer socker framför kött???

    Att äta protein som vi gjort sen stenåldern ger ej tarmcancer!

    Att äta socker och överkonsumera kolhydrater ger karies, diabetes, bukfetma -hjärtproblem, listan kan göras lång. Läs på innan du yttrar dig?

    Herregud hoppas du inte har barn själv.

    Jag är vegetarian så Ja jag väljer kolhydrater för kött..


    Jag väljer frukt före kött, jag väljer grönsaker före kött, och jag väljer ris,potatis,pasta före kött. Jag väljer till och med choklad före kött :-O


     


    Förr åt man mindre kött därav fick man inte lika mycket cancer på stenåldern. Dock fick dom cancer även då med.


    Om man äter mindre än 100g kött om dagen kan man minska chansen till tarmcancer och äter man mer än så ökar man chansen.

  • Nickolina
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 10:03:39 följande:

    Det krävs stora mängder frukt för att få i sig för mycket fruktos.

    fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

    m.smh.com.au/lifestyle/diet-and-fitness/michael-mosleys-five-biggest-health-myths-20130920-2u3vb.html


    Fruktos finns insmugen i massor av varor. Bland annat i form av corn-syrup. Jag kommer ej ihåg svenska namnet just nu men det låter som något helt annat.

    Ingen vill utrota frukt. Dessutom lär fibrerna i frukten på något vid upphäva fruktosens inverkan. Dessutom blir man mätt.

    Dem dolda fruktosen är det värre med. Den som finns i mat man inte tror är sötad alls.

    Corn-syrup är vanligast i usa men är på väg hit. Att söta livsmedel i tid och otid finns redan nu här.
  • Nickolina
    Anonym (Balans) skrev 2014-10-22 10:03:39 följande:

    Det krävs stora mängder frukt för att få i sig för mycket fruktos.

    fof.se/tidning/2013/1/artikel/frukt-men-undvik-fruktsocker

    m.smh.com.au/lifestyle/diet-and-fitness/michael-mosleys-five-biggest-health-myths-20130920-2u3vb.html


    Vanligt socker består till 50% av fruktos. Fruktos finns i läsk.  Läs följande. http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/01/15/hej-varlden/


    "Vanligt socker består till lika delar av glukos och fruktos. Glukos använder kroppen som bränsle och är inte det största problemet. Det är däremot fruktos som måste hanteras av levern och där till stor del lagras in som fett."


    "HFCS är mycket billigare att använda, dels för att det är åtta gånger sötare än vanligt socker och dels för att produktionskostnaderna i USA hålls ned av stora federala jordbrukssubventioner." 


     

Svar på tråden Måste ner i vikt nu - men jag har ju provat ALLT!