• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-13 15:23:23 följande:
    Jag vet folk som haft det sämre än mig och klarat det också. Samhället kommer inte att rädda en i alla lägen. Alla kan inte, men det finns större problem än sexlöshet. 

Jag tycker inte att det är märkligt att incels bemöts med förakt när deras förslag syftar till att inskränka andra människors liv. Det är förtjänt.

Däremot förtjänar inte ensamma människor förakt, men det har de heller inte fått här. 

Utsatta kvinnor förstår jag inte hur du skulle kunna bemöta med hat och förakt? Men jag gissar att väldigt många skulle det, om kvinnor började föreslå att män bara skulle få välja mellan oattraktiva kvinnor, drogas ner eller annat mysigt som incels i den här tråden föreslår. Eller varför inte då utegångsförbud? Vill du ha en nyanserad diskussion kring det?

Min poäng är att om kvinnor kom med lika sjuka förslag skulle det inte finnas mycket intresse för en "nyanserad diskussion". Tur att kvinnor inte kommer med den här typen av förslag, då. Det verkar vara förbehållet incels. 
    Bara för att någon eller några kommer med bisarra argument är inte det ett skäl att inte ta tag i problemen. Det finns extremister på så gott som alla områden.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:07:16 följande:

Finns olika sidor av myntet. Kvinnor är mer utsatta i gatuklimatet på gruppnivå. Men det finns även ett synsätt att man ska vårda, hjälpa och stötta kvinnor. Det är det sistnämnda jag syftar på.

Hjälp och stöttning  i samhällets regi bör ges oberoende av kön.

Det finns inget synsätt att man ska hjälpa, stötta och vårda kvinnor att få en partner eller sex, dock. Absolut är jag med på att män ska få hjälp och stöttning, exempelvis för psykisk ohälsa etc. Och det finns hjälp att få. 

Vad gäller att få en partner är det dock inte samma sak som att få hjälp och stöttning för psykisk ohälsa, hjälp till försörjning etc. Dessa möjligheter står till buds för båda könen. 

På vilket sätt ges inte hjälp och stöttning specifikt till män?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-13 15:30:20 följande:
    Det finns inget synsätt att man ska hjälpa, stötta och vårda kvinnor att få en partner eller sex, dock. Absolut är jag med på att män ska få hjälp och stöttning, exempelvis för psykisk ohälsa etc. Och det finns hjälp att få. 

Vad gäller att få en partner är det dock inte samma sak som att få hjälp och stöttning för psykisk ohälsa, hjälp till försörjning etc. Dessa möjligheter står till buds för båda könen. 

På vilket sätt ges inte hjälp och stöttning specifikt till män?
    Jag syftar på det genomgående klimatet.

Coffe har varit inne på att misogynin i incelgrupperna ökar risken för att de fastnat där. Det finns en poäng i det.

Då får man fråga säg vad som skapar kvinnohatet och då blir manshat och positiv särbehandling av kvinnor och flickor faktorer att beakta.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:26:34 följande:
    Bara för att någon eller några kommer med bisarra argument är inte det ett skäl att inte ta tag i problemen. Det finns extremister på så gott som alla områden.
    Det är inte rimligt eller neutralt att diskutera dessa bisarra argument. Det rimliga är att påpeka att saken är absurd.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:35:31 följande:

Coffe har varit inne på att misogynin i incelgrupperna ökar risken för att de fastnat där. Det finns en poäng i det.

Då får man fråga säg vad som skapar kvinnohatet och då blir manshat och positiv särbehandling av kvinnor och flickor faktorer att beakta.
    Vari består manshatet, undrar jag? Att kvinnor är rädda och arga? Kan inte det vara ganska förståeligt? Kvinnors liv hotas av män, kvinnor hotar inte mäns liv. Varför hatas då kvinnor, kan man undra?

Vari består då denna positiva särbehandling av kvinnor? Jag har aldrig upplevt någon iaf. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:35:31 följande:

Incelgrupperna är toppen på isberget. Det är de "oskyldiga" misogyna små kommentarer som vanliga män skickar ut som bygger problemet. Det handlar inte om positiv särbehandling av kvinnor, tvärtom, att se kvinnor som individer. Vissa är trevliga, andra otrevliga, vissa gillar man, andra inte. 

säga sarkastiskt att "kvinnor anser sig ha inneboende goda värderingar" är ett talande exempel på vardagsmisogynitet. Klumpa ihop kvinnor och påskriva dom saker. Annan vardagsmisogynitet är att säga något negativt om kvinnor för att sen påstå att det är några "feminister" de pratar om (trots att kommentaren inte har ett skit med feminism att göra)

Incels läser sånt och blir medveten om hur andra ser på kvinnor, vilket rättfärdigar de alltmer extrema idéerna inceln har. De göds av andra män

• ClumsySmurf
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 15:46:25 följande: #3525
    Anonym (Fol) skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #3522

Incelgrupperna är toppen på isberget. Det är de "oskyldiga" misogyna små kommentarer som vanliga män skickar ut som bygger problemet. Det handlar inte om positiv särbehandling av kvinnor, tvärtom, att se kvinnor som individer. Vissa är trevliga, andra otrevliga, vissa gillar man, andra inte. 

säga sarkastiskt att "kvinnor anser sig ha inneboende goda värderingar" är ett talande exempel på vardagsmisogynitet. Klumpa ihop kvinnor och påskriva dom saker. Annan vardagsmisogynitet är att säga något negativt om kvinnor för att sen påstå att det är några "feminister" de pratar om (trots att kommentaren inte har ett skit med feminism att göra)

Incels läser sånt och blir medveten om hur andra ser på kvinnor, vilket rättfärdigar de alltmer extrema idéerna inceln har. De göds av andra män

låter som att det är detta du syftar på
  • Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-13 17:09:06 följande:
     låter som att det är detta du syftar på
    //
    Vad är det för pyramid? Var hittar du den?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 14:35:53 följande:

Jag bemöter inte med förståelse, jag väljer att inte direkt bemöta med hat och förakt mot något som blivit ett problem för samhället. Ser du skillnaden? Bara för att jag är beredd att diskutera incels, innebär det inte att jag gullar med dom.

Det är samma symtom mot alla som ev diskuterar hbtqi+ eller SD. Det finns en mall om hur man ska tycka och tycker man inte så, så ska man frysas ut alternativt bemötas med hat och förakt. Vi får ett polariserat diskussionsklimat i Sverige, eftersom det är så viktigt att visa sitt hat mot det man tycker är fel.

Jag skulle kunna diskutera rasism på samma sätt, utan att direkt spy hat över någon med dessa åsikter och göra diskussionen omöjlig. Det innebär inte att jag gullar med dom. Är det ett samhällsproblem så är det. Då behöver det diskuteras.

Tänk om man skulle göra samma sak mot andra samhällsproblem som grupperingar som går på bidrag i samhället. Eller varför inte överviktiga personer som blir ett allt större problem i vården. Eller alkoholister och knarkare?

Vi visar vårt hat tills dom skärper sig, eller? Själv tänker jag inte så, jag är trygg i mig själv och har inga problem att diskutera känsliga saker.

Du väljer att inte bemöta alls. Hur många inlägg har du kommenterat eller debatterat mot en man som vill inskränka mot kvinnors friheter? Dessa inlägg klappar du medhårs med att *du förstår att de upplever ett utanförskap*. Eller på vilket sätt *diskuterar* du incels? du sympatiserar med incels. stor skillnad.

men alla inlägg som kommenterar att dessa åsikter är fascistiska, odemokratiska, strida mot lagar så är vi helt plötsligt *hatiska mot dessa män och borde diskutera snällare*. det värsta är att du inte ens förstår utan tror du är en så genomgod man som *inte vill välja sida*. lite som sverige som var *neutralt* men lät nazister nyttja järnvägen för sina ändamål. Lika *neutral* är du.

stå upp för dina åsikter, erkänn för dig själv att du innerst inne anser att män ska ha det liiite bättre än kvinnor. *men bara lite*
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 03:47:59 följande:
    Vem har sagt att det är alla kvinnors fel att någon inte har ett förhållande?
    Enligt incelkulturen är det kvinnors fel att de inte får knulla. Ibland nämns även lite diffust samhället vilket torde bestå av även kvinnor. Deras eget fel är det iaf inte 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?