• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 18:53:54 följande:
    Jag skulle aldrig klaga på Salo. Han var grym!
    men poängen gick inte hem märker jag. Hur mycket hat och hot fick inte han? För en sport? Men som sagt, det är ju fruktansvärt om de män som är odemokratiska får höra det x antal gånger. De kanske behöver höra det hundra gånger för att till slut inse *att det kanske är jag som har fel ändå*.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 19:01:34 följande:
    men poängen gick inte hem märker jag. Hur mycket hat och hot fick inte han? För en sport? Men som sagt, det är ju fruktansvärt om de män som är odemokratiska får höra det x antal gånger. De kanske behöver höra det hundra gånger för att till slut inse *att det kanske är jag som har fel ändå*.
    Jag försökte liva upp diskussionen en aning.. sorry. Nä, du har rätt.. jag kommer nog aldrig tycka som dig. Det är nog högst ovanligt att man kan ändra någons åsikt på ett anonymt forum.

Det går åt båda håll, jag har inga illusioner kring att omvända dig heller.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:05:12 följande:
    Jag försökte liva upp diskussionen en aning.. sorry. Nä, du har rätt.. jag kommer nog aldrig tycka som dig. Det är nog högst ovanligt att man kan ändra någons åsikt på ett anonymt forum.

Det går åt båda håll, jag har inga illusioner kring att omvända dig heller.
    vad skulle du omvända mig från? Fortsätt roa mig du, sån lustigkurre. att jag står bakom demokratisk värdegrund? att jag är för våra friheter, möjligheter och tycker vi alla har eget ansvar.

ja fy, vilken fruktansvärd människa jag är. Du måste omvända mig snarast. snälla, skona mig och omvärlden.
  • nihka
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:51:08 följande:
    Dessa "attityder mot kvinnor" är då väldigt märkligt frånvarande från tråden. Jag ser bara en massa negativa attityder mot incels på sida efter sida. Ett stort behov  att göra en stor sak av att vissa användare i tråden misstänks vara sexlösa och ska få höra det gång på gång så att det blir riktigt förnedrande för dem.

Jag undrar vilka andra grupper som är utsatta som man skulle tala så till att de är bortskämda 10-åringar som vill ha godis av föräldrarna för att de uppmärksammar sin situation.
    Du är så indoktrinerad i incelkulturens åsikter och värderingar att du är helt blind för din egen och andras kvinnohatande och kvinnoförnedrande attityder. Det som du presenterar som förslag för "en ökad sexuell jämlikhet" ÄR det misogyna. Dussintals personer har försökt förklara det för dig på dussintals olika sätt men du fortsätter oförtrutet framåt med fingrarna i öronen och *lalalalala*

Ditt misogyna förslag har enbart till syfte att få män att få knulla med kvinnor som inte vill knulla med dem. När ska du fatta att de inte vill? Och i en fri värld får man lov att inte vilja.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 18:29:00 följande:

har du sett någon i tråden förneka att det finns rötägg även bland kvinnor? De är med människor, så det finns även sexistiska kvinnor, rasistiska kvinnor och homofober. Ingen har förnekat det.

men hur många kvinnor mördar? Hur många våldtar? Hur många misshandlar? etc? Majoriteten av dessa brott begås av män. då är väl problemet primärt hos män, eller hur? vem eller vilka borde då rannsaka sig själva och sin människosyn?

så hur ska vi kunna diskutera neutralt om vi inte ens kan utgå från sanningen? Och inte försöka försköna den, det är som att kissa på sig, varmt först kallt sen. det kanske blir en *finare* diskussion men löser inte rotorsaken och det egentliga problemet.

varför är män överrepresenterade som gärningsmän för dessa brott? Vad har brustit i uppfostran av dessa män? det är ju samhälle, föräldrar, syskon, skola etc som skapat dessa män. var finns de manliga förebilderna till dessa män?

Det är absolut ett problem att det finns män som begår sådana brott. 
    Inte heller kan det skyllas på någon annan än det som begått brotten, det är korrekt.
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 19:13:52 följande:
    vad skulle du omvända mig från? Fortsätt roa mig du, sån lustigkurre. att jag står bakom demokratisk värdegrund? att jag är för våra friheter, möjligheter och tycker vi alla har eget ansvar.

ja fy, vilken fruktansvärd människa jag är. Du måste omvända mig snarast. snälla, skona mig och omvärlden.
    Att se saker ur fler än ett perspektiv, det skulle jag rädda dig ifrån. Men du har ju i alla fall humor.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 12:13:11 följande:

Det är oerhört svårt att diskutera i den här tråden. Alla verkar se utifrån ett svartvitt perspektiv. Är du med oss eller emot oss?

Jag har inte på något sätt föreslagit något som ens varit i närheten av det du nu raljerar över. Jag hatar inte heller kvinnor, jag har familj och har aldrig känt mig bortvald, utan tvärtom haft lätt på den fronten. Jag sitter inte på någon bitterhet av det slaget. 

Men människan har en fetisch för att dela in världen i fack, det blir enklare då.

Om jag nu skulle ge några första och tafatta förslag till att komma tillrätta med detta samhällsproblem incels utgör så skulle det vara något i stil med:

Mer rörelse i skolan, killar mår bra av detta. Mer utomhuspedagogik. Killsnack i grupper där man kan bolla tankar och ideer tillsammans i skolans värld.

Att ägna mer tid och fokus på grabbar. Uppmärksamma mansdagen mer? Arbeta kring att 2/3delar av alla självmord begås av män.

Men jag är även övertygad om att det finns betydligt bättre förslag än dessa som utbildade psykologer och forskare sitter på. 

Att åka hem till incels och hämta dom är förstås omöjligt, men kanske anordna aktiviteter för ensamma män i form av utflykter? Dessa män har en tendens att fastna framför datorn och bristen på sociala färdigheter är ofta ett signum för just incels. Med mer skärmtid i samhället, sjunker denna sociala förmåga ytterligare.

Det jag eftersöker är en nyanserad debatt utan riktat hat och sin egen frustration i ämnet, och det verkar mer eller mindre omöjligt i denna tråd. Men kanske kanske, kan denna debatt börja ta form i samhället inom ett par år.

Verkar bara vara du Flash och 1-2 incels som ser detta "hat".

Ni kanske skulle gå tillsammans på dessa samhällsinsatser som nämnts då ni verkar dela det här problemet.
  • nihka
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 17:50:55 följande:
    Jag tror redan att den/dom få i denna tråd som har dessa åsikter får sin beskärda del. Det har varit 4-5 damer som alstrar så mycket förakt till den/dom som kommer med dåliga ideer att det räcker nog.

Jag har sagt vad jag anser vara lämpligt och även olämpligt. Dessa gränslösa åtgärder som inskränker på folks fria val har jag varit emot hela tiden om du läst mina inlägg.

Eller vill du att även jag laddar allt mitt hat när folk kommer med ogenomtänkta ideer?
    Sluta att leka trådpolis och gnälla över att andra som inte delar din syn deltar i tråden.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:24:21 följande:
    Att se saker ur fler än ett perspektiv, det skulle jag rädda dig ifrån. Men du har ju i alla fall humor.
    Vilket perspektiv? jag har sagt att jag ser skillnad på ofrivilliga singlar och incels. Med incels menar jag de ensamma män som sprider människoförakt och primärt kvinnoförakt.

de som är incels har jag noll sympati för. precis som jag har noll sympati för rasister, nazister, homofober etc.

ensamma män däremot har det tufft, och de har de svårare. de är uppväxta med en pappa/farfar/morfar där tider var annorlunda. Där mannen kunde gå till bruket, få jobb som försörjde familjen och www var inte en del av vardagen. Det är inte lätt att se upp till en sån förebild i en ny värld. Men majoriteten av männen klarar ändå det utan att tycka/säga/känna *det var bättre förr*. Det samhället behöver är manliga förebilder till dessa nya pojkar, så de kan fostras till att bli män. där de lär sig eget ansvar, ser vikten av utbildning etc. Annars kommer män halka efter ännu mer.

så hur hjälper det dessa män att reglera tinder? Att avskaffa tinder? Att staten bestämmer *lämpligt antal sexpartners*? på vilket sätt blir rotorsaken löst? det löser nada och noll. Kan vi vara överens om det åtminstone? eller kan du inte hålla med en person som inte sympatiserar med incels av princip?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-13 19:47:17 följande:
    Vilket perspektiv? jag har sagt att jag ser skillnad på ofrivilliga singlar och incels. Med incels menar jag de ensamma män som sprider människoförakt och primärt kvinnoförakt.

de som är incels har jag noll sympati för. precis som jag har noll sympati för rasister, nazister, homofober etc.

ensamma män däremot har det tufft, och de har de svårare. de är uppväxta med en pappa/farfar/morfar där tider var annorlunda. Där mannen kunde gå till bruket, få jobb som försörjde familjen och www var inte en del av vardagen. Det är inte lätt att se upp till en sån förebild i en ny värld. Men majoriteten av männen klarar ändå det utan att tycka/säga/känna *det var bättre förr*. Det samhället behöver är manliga förebilder till dessa nya pojkar, så de kan fostras till att bli män. där de lär sig eget ansvar, ser vikten av utbildning etc. Annars kommer män halka efter ännu mer.

så hur hjälper det dessa män att reglera tinder? Att avskaffa tinder? Att staten bestämmer *lämpligt antal sexpartners*? på vilket sätt blir rotorsaken löst? det löser nada och noll. Kan vi vara överens om det åtminstone? eller kan du inte hålla med en person som inte sympatiserar med incels av princip?
    Jag håller med kring de frågor du tar upp om att reglera marknaden. Det är ingen bra lösning att reglera, kvotera, begränsa eller för den delen dela ut kvinnor till incels. Blanda inte ihop mina och andras åsikter i denna tråd. Människan ska ha fria val i livet och det innefattar alla.

Lite tidigare i tråden skrev jag några försök till förslag kring detta ämne, men jag famlar i blindo. Vad vet jag vad som skulle kunna hjälpa, jag hade bara som avsikt att nyansera diskussionen en aning. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?