• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 09:33:29 följande:

Kan du förstå om vissa kvinnor faktiskt hatar många män efter vad de varit med om? 

Jag kan förstå det men det är fortfarande inte ok om man ger utlopp för det i generalisera de termer.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 10:17:34 följande:
    Ingenting är jobbigt för mig personligen. Jag är stark men alla män är inte det. Sedan ska människor inte dömas utifrån grupptillhörighet. Det är något av grunderna i en demokrati.
    om inte alla män är lika starka, vems problem är det? Är det kvinnorna/mammorna som misslyckats i att uppfostra starka män? Eller är det kanske som så att de manliga förebilderna lyst med sin frånvaro? dvs pappan, farfar, morfar etc. vad menar du att jag som kvinna kan göra för dessa svaga män? Vad är min *plikt och skyldighet*?

är det kvinnorna som grupp som slår ut dessa svaga män? om samhället ska bli jämställt så vi kvinnor kan söka jobb, studier och bostad på samma villkor så måste ju vissa män inse vilken gräddfil de haft tidigare.  Eller ska kvinnorna be om lov och tacka ödmjukast för att de ska få samma villkor och rättigheter?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 10:20:19 följande:
    Det är bra att du inte accepterar det och kallar de män som utsätter dig för det, för rövhattar. Men det är fortfarande inte ok om du kallar män som grupp för rövhattar baserat på vad några män gör. 
    Vad ska jag kalla de män som i tysthet håller med rövhattarna? Eller de män som inte vågar stå upp och försvara mig mot dessa rövhattar? Är det fega krakar eller är det män? På vilket sätt kan dessa rövhattar ändras om inte fega krakar börjar ifrågasätta? Det hjälper inte riktigt att jag själv säger ifrån. Så hur borde en man bete sig i en sådan situation? som en man eller feg krake? Och vad tror du jag känner om dessa fega krakar som inte kan stå upp för mig? tror du jag tycker dessa är reko män?
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 12:08:52 följande:
    Vad ska jag kalla de män som i tysthet håller med rövhattarna? Eller de män som inte vågar stå upp och försvara mig mot dessa rövhattar? Är det fega krakar eller är det män? På vilket sätt kan dessa rövhattar ändras om inte fega krakar börjar ifrågasätta? Det hjälper inte riktigt att jag själv säger ifrån. Så hur borde en man bete sig i en sådan situation? som en man eller feg krake? Och vad tror du jag känner om dessa fega krakar som inte kan stå upp för mig? tror du jag tycker dessa är reko män?

Ja, det är här det resonemanget kollapsar.

Det du i klartext antyder är :

"Jag förväntar mig att män står upp och försvarar kvinnor i högre utsträckning än vad jag som kvinna är beredd att göra. Jag förväntar mig att män använder sin auktoritet för att minska  kvinnoföraktet. Eftersom jag är kvinna hjälper det inte att jag säger ifrån, för jag är ju bara en kvinna och är utsatt för detta och därför borde jag slippa ta ansvar.  Jag vill härmed skuldbelägga män som inte står upp för kvinnor. Eftersom de flesta män i mina ögon inte gör detta så väljer jag att generalisera och säga att män är fega krakar"

Detta är resonemang är mansförakt. När män uppfattar att de kallas fega krakar är det stor risk att de uppvisar kvinnoförakt.

En ond cirkel har skapats.

• Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 12:05:57 följande:
    om inte alla män är lika starka, vems problem är det? Är det kvinnorna/mammorna som misslyckats i att uppfostra starka män? Eller är det kanske som så att de manliga förebilderna lyst med sin frånvaro? dvs pappan, farfar, morfar etc. vad menar du att jag som kvinna kan göra för dessa svaga män? Vad är min *plikt och skyldighet*?

är det kvinnorna som grupp som slår ut dessa svaga män? om samhället ska bli jämställt så vi kvinnor kan söka jobb, studier och bostad på samma villkor så måste ju vissa män inse vilken gräddfil de haft tidigare.  Eller ska kvinnorna be om lov och tacka ödmjukast för att de ska få samma villkor och rättigheter?
    Det är dels dessa mäns problem men också ett samhällsproblem att vi har människor som inte klarar av att bära upp sig själva, än mindre de som är runt om.

Vad som skapar dessa individer? Bra fråga.

Du har ingen plikt eller skyldighet gentemot dem över huvud taget imo.

Nej, det är inte kvinnor som slår ut dessa svaga män.

Att dessa män påstås av vissa ha haft en gräddfil är däremot en del av problemet för det är helt enkelt inte sant för dem. Säg det till dessa män och de kommer att bli förbannade och några av dem kommer sannolikt att slå tillbaka. Det är också det vi ser hända.

Kvinnor har redan samma villkor och rättigheter i Sverige. Därför blir det en märklig diskussion som hör hemma i historien. Samhället har däremot andra faktiska problem i nutid som specifikt drabbar kvinnor hårdare såsom t.e.x. våld i nära relationer, nedvärderande kommentarer och hat och hot irl samt i sociala medier.

Men behöver dock se ekorrhjulet där kvinnohat föder manshat som föder kvinnohat osv. Att tro att man kan få bukt med det ena utan att ta tag i det andra är enkelspårigt tänkande för att uttrycka mig milt.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 12:08:52 följande:
    Du får kalla dem vad du vill. Människors skyldigheter och ansvar är dock desamma oberoende av kön. Så har lite svårt att se att en man som inte hjälper till skulle vara värrre än om en kvinna inte gör det.

Det är oerhört starkt med människor som ställer sig upp och hjälper till. Om någon hjälper mig i nöd är jag oerhört tacksam. Jag förväntar mig ingen hjälp över huvud taget faktiskt. 

Lyft människor som gör något bra istället för att sänka de som inte gör det. Alla har en historia och de flesta skulle säkert helst vilja hjälpa till om de haft styrkan.

Däremot är det ett samhällsproblem att du och andra kvinnor drabbas av nedvärderande kommentarer på jobbet och något man behöver jobba med.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-14 13:39:46 följande:

Ja, det är här det resonemanget kollapsar.

Det du i klartext antyder är :

"Jag förväntar mig att män står upp och försvarar kvinnor i högre utsträckning än vad jag som kvinna är beredd att göra. Jag förväntar mig att män använder sin auktoritet för att minska  kvinnoföraktet. Eftersom jag är kvinna hjälper det inte att jag säger ifrån, för jag är ju bara en kvinna och är utsatt för detta och därför borde jag slippa ta ansvar.  Jag vill härmed skuldbelägga män som inte står upp för kvinnor. Eftersom de flesta män i mina ögon inte gör detta så väljer jag att generalisera och säga att män är fega krakar"

Detta är resonemang är mansförakt. När män uppfattar att de kallas fega krakar är det stor risk att de uppvisar kvinnoförakt.

En ond cirkel har skapats.

Om jag är i minoritet som kvinna, män i plural kränker mig. De lyssnar inte på mig. Vad mer kan jag som kvinna eller mina kvinnliga kollegor göra?

om männen respekterar oss så står de upp för oss, de får då också vår respekt. Men genom att vara tysta så får de inte respekt. Är det konstigt?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 13:54:55 följande:
    Du får kalla dem vad du vill. Människors skyldigheter och ansvar är dock desamma oberoende av kön. Så har lite svårt att se att en man som inte hjälper till skulle vara värrre än om en kvinna inte gör det.

Det är oerhört starkt med människor som ställer sig upp och hjälper till. Om någon hjälper mig i nöd är jag oerhört tacksam. Jag förväntar mig ingen hjälp över huvud taget faktiskt. 

Lyft människor som gör något bra istället för att sänka de som inte gör det. Alla har en historia och de flesta skulle säkert helst vilja hjälpa till om de haft styrkan.

Däremot är det ett samhällsproblem att du och andra kvinnor drabbas av nedvärderande kommentarer på jobbet och något man behöver jobba med.
    Vilka ska jag då lyfta i mitt scenario? Vem är minst dålig? mannen som säger kvinnoförnedrande saker eller mannen som inte säger emot? inget av alternativen är något att hylla.

återigen handlar det inte om att jag som kvinna förväntar mig hjälp, eller kräver hjälp för att jag är kvinna. utan önskar att en medmänniska reagerar på orättvisa. men det är tydligen för mycket begärt. då kan ju män glömma att få sympatier från mig, varför ska jag reagera som kvinna när ingen eller endast ett fåtal män har min rygg? what goes around comes around.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 05:56:34 följande:
    Att män som grupp ska ta ansvar och konsekvenser för saker som hänt när de inte ens levde är ett bra exempel på negativ särbehandling. Så även att män ska ta ansvar för saker andra män gör. 

Man pratar om män i etablerade medier som man inte gör om någon annan grupp. Skulle man ta med kön i lagen om hets mot folkgrupp så skulle man hitta fallen i etablerade medier där det handlat om män.

Det jag menar är att tonen mot män i etablerade medier triggar incelkulturen så att kvinnor i nästa steg blir mer utsatta i sociala medier. 

Vilka previlegier anser du att en man har idag? 
    Jag tycker faktiskt jag som man har ett större ansvar att säga ifrån när jag ser eller hör män vara nedlåtande mot kvinnor,  jag kan ?kosta på mig? det eftersom jag inte kommer utsättas för tafsande eller sexistiska kommentarer från andra män.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 14:08:54 följande:
    Vilka ska jag då lyfta i mitt scenario? Vem är minst dålig? mannen som säger kvinnoförnedrande saker eller mannen som inte säger emot? inget av alternativen är något att hylla.

återigen handlar det inte om att jag som kvinna förväntar mig hjälp, eller kräver hjälp för att jag är kvinna. utan önskar att en medmänniska reagerar på orättvisa. men det är tydligen för mycket begärt. då kan ju män glömma att få sympatier från mig, varför ska jag reagera som kvinna när ingen eller endast ett fåtal män har min rygg? what goes around comes around.
    Ingen i det scenariot men det finns andra scenarier. 

Jag skulle gått till din chef och berättat om situationen så att det får konsekvenser för mannen som uttryckte sig så.

Varför ser du det så mycket i kön? Finns bra och dåliga människor i båda könen. Se till individen.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?