• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 20:17:56 följande:

Dessa män skapas inte av ett manshat. De skapas för att de har en inneboende misogynitet för att de inte får fitta. Ta den här tråden exempelvis, det ska hela tiden refereras till något slags "manshat" eller "hat mot män som inte har sex" trots att det inte finns här. Det blir som en egenstickad offerkofta, vilket överensstämmer med incels offermentalitet. 

Vardagsmisogynitet kan vara att kalla sig själv för "tolkningsföreträde för kvinnor" Sånt göder incels.

Alla har ett eget ansvar för att inte sprida hat. vardagsmisogynitet är dock så etablerat att männen som skriver "oskyldiga" saker inte ens begriper eller reflekterar. De tror sig själva vara neutrala.

Exakt! Man lever i en alternativ värld.

Samhället har blivit tuffare så fler kvalar inte in. Förr kunde byfånen lalla runt i byn och hade ändå någon slags plats i samhället, men nu har verkligen ingen tid, ork och lust. Alltför udda pojkar hamnar utanför och blir till unga män som inte drar till sig kvinnor och dessa hittar varandra på ett sätt man inte kunde innan internet. Här möts de av misogyna peer groups och vaggas in i den tröstande tanken att det är de som är normala och alla andra konstiga och hatiska som påstår att de inte är utsatta för dessa djupa orättvisor och konspirationer de resonerar sig till i sin alternativa värld. 

Man kan börja med att dra ur sladden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-14 13:39:46 följande:

Ja, det är här det resonemanget kollapsar.

Det du i klartext antyder är :

"Jag förväntar mig att män står upp och försvarar kvinnor i högre utsträckning än vad jag som kvinna är beredd att göra. Jag förväntar mig att män använder sin auktoritet för att minska  kvinnoföraktet. Eftersom jag är kvinna hjälper det inte att jag säger ifrån, för jag är ju bara en kvinna och är utsatt för detta och därför borde jag slippa ta ansvar.  Jag vill härmed skuldbelägga män som inte står upp för kvinnor. Eftersom de flesta män i mina ögon inte gör detta så väljer jag att generalisera och säga att män är fega krakar"

Detta är resonemang är mansförakt. När män uppfattar att de kallas fega krakar är det stor risk att de uppvisar kvinnoförakt.

En ond cirkel har skapats.

Nej Flash, hon säger att alla i rummet ska stå upp mot mobbare och när hon befinner sig i ett rum med enbart män hjälper det inte att hon ensam står upp mot mobbaren.

Mobbaren får vatten på sin kvarn när ingen han har respekt för motsätter sig vad han säger och gör.

Det har inget med att hon är kvinna utan att hon är i minoritet/ensam kvinna på sitt jobb.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-14 18:31:41 följande:
    Vilket också innebär att det inte är kvinnors fel att incels uppstår. Kvinnor kan inte begränsa antalet incels, män kan däremot göra det genom att inte uppvisa misogynitet.
    Både män och kvinnor påverkar givetvis. Däremot är det varken kvinnor eller andra mäns fel att det uppkommer incels men det är en annan fråga.

Kvinnohat föder manshat.
    Manshat föder kvinnohat.

Det går inte att titta på en sidan av myntet och inbilla sig att man har lösningen. 
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:06:56 följande:
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
    Precis. Det handlar inte alls om något som vi andra som är förankrade i den riktiga världen ser som något annat än random kommentarer men som ges oproportionerligt stor plats och generaliseras i den misogynes parallella universum.

Igen, dra ur sladdjäveln.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-14 19:22:53 följande:
    Precis. Det handlar inte alls om något som vi andra som är förankrade i den riktiga världen ser som något annat än random kommentarer men som ges oproportionerligt stor plats och generaliseras i den misogynes parallella universum.

Igen, dra ur sladdjäveln.
    Det ska dock sägas att visst manshat till skillnad från kvinnohat är accepterat i medierna. Det är därför de här krönikorna finns.

En person som Zara Larsson har delvis byggt sitt varumärke på att snacka skit om män. Någon manlig motsvarighet som uppbackad av medierna finns inte.

Självklart bidrar det manshat hon förmedlat till ett ökat kvinnohat. Och detär ett problem att hon och liknande typer av personer får hålla på så. Att hon än ostraffad är illa.
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 14:41:59 följande:
    Jag tar också mycket större ansvar och kräver mycket mer av mig själv än andra. Fast att kräva mer av andra för att de har ett specifikt kön blir skevt. Vill vi ha jämställdhet eller inte, för i ett samhälle där bara männen står upp så förlorar kvinnorna i status. Det är egentligen synd om de som inte hjälper andra. Både deras liv och andras liv blir sämre.
    Naturligtvis måste männen stå upp på en mansdominerad arbetsplats precis som kvinnorna måste på en kvinnodominerad arbetsplats. De är ju inte där i egenskap av sitt kön utan som medmänniskor och medarbetare. Man ska ju inte behöva springa iväg och leta upp någon av sitt eget kön när man blir tråkad eller trakasserad.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 19:09:48 följande:
    Både män och kvinnor påverkar givetvis. Däremot är det varken kvinnor eller andra mäns fel att det uppkommer incels men det är en annan fråga.

Kvinnohat föder manshat.
    Manshat föder kvinnohat.

Det går inte att titta på en sidan av myntet och inbilla sig att man har lösningen. 

Misogyniteten hos incels är problemet, incels (och andra) göder detta med att hela tiden referera till något elusivt manshat och att det då är roten i det hela. Det är det inte. Manshat finns, men inte i den skalan som incels (och andra vardagsmisogyna män) försöker påstå. 

Vardagsmisogynitet reflekterar folk tydligen inte ens över. Så pass vanligt förekommande i samhället är det.  Palle tror sig vara neutral trots att han skriver vardagsmisogyna saker. Incels läser detta och förstår hur andra män betraktar kvinnor. Det rättfärdigar i nästa steg att presentera vridna idéer som helt naturliga. Vardagsmisogyna mannen anser då att dessa vridna idéer tål att diskuteras "neutralt" för att gränsen är redan framflyttad. 

Vi män har ett ansvar här, det handlar inte om särbehandling, tvärtom, att behandla kvinnor på samma sätt som man behandlar en man

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 19:27:11 följande:
    Det ska dock sägas att visst manshat till skillnad från kvinnohat är accepterat i medierna. Det är därför de här krönikorna finns.

En person som Zara Larsson har delvis byggt sitt varumärke på att snacka skit om män. Någon manlig motsvarighet som uppbackad av medierna finns inte.

Självklart bidrar det manshat hon förmedlat till ett ökat kvinnohat. Och detär ett problem att hon och liknande typer av personer får hålla på så. Att hon än ostraffad är illa.
    svara gärna på inlägg 3612.
    wow, vi har en känd kvinna som hatar män. Ska jag presentera en lista över män som hatar kvinnor tillbaka? så för att vi har en gud nåde kvinna som generaliserar män så måste hela incel-mobben göra upplopp mot kvinnor som grupp? Var det inte du som sa att man inte skulle gruppera efter kön? Hyckleri låter det som
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-14 19:17:28 följande:
    Du borde få din sladd urdragen också om du tycker det.

Allt du beskrev här stämmer in precis på dig. Du och Cloffe försöker dock dämpa ångesten ni känner över hur meningslös er tillvaro är genom att nedvärdera och slå ner på ensamma män. Då kan ni känna er lite bättre och att ni är värda mer än denna grupp. Det skulle inte förvåna mig om Cloffe är en ensam man själv efter att frun har lämnat honom och nu försöker han bevisa för sig själv att han står minsann över alla dessa andra ensamma män. Han är bättre än dem.

Jobba på er själv är mitt råd. Bli mer självsäkra som Palle, Anonym (Fol) och Balansspelaren så att ni inte slipper känna ett behov att spy galla över andra. Hitta en självkänsla som inte bygger på att ni tycker ner andra.
    Ganska talande exempel på det jag nyss skrivit. Offermentaliteten cementeras av att du hittar på att "folk nedvärderar och slå på ensamma män" trots att det inte existerar i tråden.

Du är offret, eller "victimhood mentality" som kännetecknar incels.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?