• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-14 14:31:17 följande:
    Jag tycker faktiskt jag som man har ett större ansvar att säga ifrån när jag ser eller hör män vara nedlåtande mot kvinnor,  jag kan ?kosta på mig? det eftersom jag inte kommer utsättas för tafsande eller sexistiska kommentarer från andra män.
    Jag tar också mycket större ansvar och kräver mycket mer av mig själv än andra. Fast att kräva mer av andra för att de har ett specifikt kön blir skevt. Vill vi ha jämställdhet eller inte, för i ett samhälle där bara männen står upp så förlorar kvinnorna i status. Det är egentligen synd om de som inte hjälper andra. Både deras liv och andras liv blir sämre.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 14:03:45 följande:
    Om jag är i minoritet som kvinna, män i plural kränker mig. De lyssnar inte på mig. Vad mer kan jag som kvinna eller mina kvinnliga kollegor göra?

om männen respekterar oss så står de upp för oss, de får då också vår respekt. Men genom att vara tysta så får de inte respekt. Är det konstigt?
    Inte alls, det är så det fungerar.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-14 14:31:17 följande:
    Jag tycker faktiskt jag som man har ett större ansvar att säga ifrån när jag ser eller hör män vara nedlåtande mot kvinnor,  jag kan ?kosta på mig? det eftersom jag inte kommer utsättas för tafsande eller sexistiska kommentarer från andra män.
    Ja, eller hur? Tycker samtidigt att kvinnor har samma ansvar att säga till om det är omvänt, inte för risken att bli tafsad för kanske men för att minska en polarisering. Ingenting handlar om kön egentligen, men handlar något om kön så handlar det om kön. Är (män i det här fallet) tysta så bidrar han, även om han tror sig vara neutral, då har han (i det här fallet) faktiskt ett större ansvar än kvinnor för att visa att det inte handlar om en könstillhörighet.

Jag tycker heller inte att man ska gruppera folk beroende på kön. Till exempel att "alla män är våldsamma" jag tycker däremot man kan gruppera i form av att "män står för majoriteten av våldsbrott" där handlar det om statistik. Inte hat. Hat är också att påstå att ett kön är "hycklare" Ingen grupp (kön) kan ha exakt samma egenskaper eller personlighet.

Men nu svävar jag ut. Sambandet med misogyna män och incels går inte att förneka. Man kan hoppas att alla arbetar för att misogyniteten försvinner.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 14:39:42 följande:
    Ingen i det scenariot men det finns andra scenarier. 

Jag skulle gått till din chef och berättat om situationen så att det får konsekvenser för mannen som uttryckte sig så.

Varför ser du det så mycket i kön? Finns bra och dåliga människor i båda könen. Se till individen.
    För att det är såhär det är på nästan alla arbetsplatser där kvinnor är i minoritet. Tror du män möts av samma skepsis i branscher som är kvinnodominerade? då är det systematiskt män. Hur mycket du inte vill gruppera så är det ju en grupp av män. ska jag ljuga för att män inte ska bli kränkta av sanningen? 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 14:51:32 följande:
    Inte alls, det är så det fungerar.
    Så då är jag berättigad till mina känslor? Och alla andra kvinnor som utstår samma? Och vad har vi för situation då? Jo, nuläget. Så hur ska vi ändra på det? Vad kan jag och kvinnor ändra på?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 14:41:59 följande:
    Jag tar också mycket större ansvar och kräver mycket mer av mig själv än andra. Fast att kräva mer av andra för att de har ett specifikt kön blir skevt. Vill vi ha jämställdhet eller inte, för i ett samhälle där bara männen står upp så förlorar kvinnorna i status. Det är egentligen synd om de som inte hjälper andra. Både deras liv och andras liv blir sämre.
    du tror jag menar att du ska vara en vit riddare som ska rädda oss stackars hjälplösa kvinnor. du kan inte ha mer fel. det enda jag förväntar mig av medmänniskor oavsett man eller kvinna är att:
    1) säga ifrån när någon säger något dåligt, ogenomtänkt, sexistiskt
    2) inte vara tysta och ignorera attityder i punkt 1
    3) inte slå sig själv på bröstet och *jag är minsann inte en sån man* och förvänta sig applåder, stående ovationer. det ska inte prisas att du har en bra värdegrund (det är vad som förväntas av alla dvs)
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:08:09 följande:
    Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i.
    Inget jag hört heller. Det finns alltid enskilda kommentarer, men inget som genomsyrar samhället i stort. Jag upplever Sverige som ett land som har kommit långt när det gäller jämställdhet, men man måste fortsätta jobba med det för att inte tappa.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-14 17:28:09 följande:
    Inget jag hört heller. Det finns alltid enskilda kommentarer, men inget som genomsyrar samhället i stort. Jag upplever Sverige som ett land som har kommit långt när det gäller jämställdhet, men man måste fortsätta jobba med det för att inte tappa.
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 15:11:09 följande:
    du tror jag menar att du ska vara en vit riddare som ska rädda oss stackars hjälplösa kvinnor. du kan inte ha mer fel. det enda jag förväntar mig av medmänniskor oavsett man eller kvinna är att:
    1) säga ifrån när någon säger något dåligt, ogenomtänkt, sexistiskt
    2) inte vara tysta och ignorera attityder i punkt 1
    3) inte slå sig själv på bröstet och *jag är minsann inte en sån man* och förvänta sig applåder, stående ovationer. det ska inte prisas att du har en bra värdegrund (det är vad som förväntas av alla dvs)
    Rätt övertygad om att du har fel om att män skulle vara sämre än kvinnor på att ingripa. Du är i ditt scenario och ser det scenariot. Men människor är konflikträdda i allmänhet och går inte gärna in i konfrontation.  Din situation gör att du främst ser män som inte ingriper när kvinnor skulle agerat likadant.

Största skillnaden skulle jag hävda är att det är fler män med antisociala diagnoser varför kvinnor blir mer utsatta.

Även på kvinnodominerade arbetsplatser förekommer det sexuella kommentarer mot män vilket jag personligen fick uppleva när jag arbetade i en kvinnodominerad branch någon sommar i tonåren. Och då stannade det inte vid sexuella kommentarerkan tilläggas.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:06:56 följande:
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
    Jag ser inget om att influensers generellt hatar män. Jag ser däremot andra (misogyna) män skriva att "feminister hatar män" eller att "feminister skickar ut så mycket hat mot män" som ett slags självklart faktum. Dom göder därför varandra genom att hitta på saker. Sånt förstärker offermentaliteten.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?