• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • nihka
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 20:18:59 följande:
    Hon sa att hon hatar män. Om hon har våldtäktsmän i åtanke är ingen förmildrande omständighet.

Det är bekymmersamt att sådana manshatande  uttalanden ursäktas och slätas över.
    Ja, de män som våldtar. Hon sa också att hon älskar sin pappa och han är väl en man. Utgår från att han inte är våldtäktsmän.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 20:15:49 följande:
    För Trump är ju så backad av svenska medier?

Sedan skulle jag inte titulera Trump som någon som uttryckt kvinnohat även om han uttryckt sig sexistiskt. Mig veterligen har han inte uttryckt hat gentemot kvinnor.
    Läs på SD:s Samnytt. Där hyllas han av svenska män. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 20:27:41 följande:
    Vad är mest bekymmersamt? att det finns EN, singular, kvinna som skriver ogenomtänkt som inte får poängen att nå ut. ELLER, att det finns flera, PLURAL, män i denna tråd som vill reglera och inskränka friheter och rättigheter i naiv tro att de ska bli serverade flickvän?

vad är störst problem? Enstaka kvinnor eller FLERTALET män? det betyder inte att jag tycker det är rätt att hon kan säga vad som helst. men man brukar väl fixa de största problemen först för störst effekt? och sen jobba sig nedåt allt eftersom? Eller om du städar hemma, brukar du torka av bänken innan du plockat av den? (om det nu inte är under din värdighet att städa dvs)
    En del i att lösa problemen med incelsen handlar om att förbättra samtalsklimatet. I det ligger att varken acceptera manshat eller kvinnohat. Problemen med manshat och kvinnohat hänger ihop.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 20:24:24 följande:
    Jag har inget att invända mot detta inlägg utan håller med i stort. Vad vill du ha svar på?

Vad jag påtalat senare är att det finns flera kriterier som skapar incels.

Om du håller med inlägget. Vilken ände ska vi börja göra förändring då? om vi inte vill ha incels, då borde vi önska mindre ensamma män. Hur får vi mindre ensamma män? Jo genom att fler män gör sig synliga, och att fler män synligt respekterar kvinnor, då kommer många män sluta bli bortvalda. Inte alla återigen. Det är ju där förändringen måste till. det är inte vi kvinnor som ska ändra på oss för dessa män, eller stå i tacksamhetsskuld till män.

eftersom jag jobbar med män, så blir man (tyvärr) bra på att läsa mellan raderna. En man behöver inte skriva misogyna kommentarer rätt ut, men sättet att formulera sig får det att lysa igenom. en sådan man skulle jag aldrig gå på dejt med när jag var singel. 

sen finns det män med nedsatt kognitiv förmåga som du nämner. Men för dessa män finns det väl stöd för? Varför vill så många undvika ta hjälp som de behöver? Ex, många (återigen inte alla) med autism kan leva normalt med rätt stöd och anpassningar. det är inte ett frikort att bete sig illa bara för att man inte är *100% frisk* eller hur man ska formulera sig. då kanske vi borde ha något liknande Kofoedsminde i sverige för att skydda övriga befolkningen mot de som är så sjuka att de inte kan bete sig civiliserat eller laglydigt (de särskilt farliga, svt play). eller får man bete sig hur som helst bara man har en diagnos?

• Anonym (Smurf)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 20:37:44 följande:
    En del i att lösa problemen med incelsen handlar om att förbättra samtalsklimatet. I det ligger att varken acceptera manshat eller kvinnohat. Problemen med manshat och kvinnohat hänger ihop.
    Fast du kan ju inte jämställa kvinnohat och manshat.

Kvinnohat=kvinnor dör

Manshat=män blir ledsna

Du förminskar och sopar undan det lidande som kvinnor utsätts för i hela världen genom att jämföra fara för liv med sura män.

Fult gjort av dig 
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 20:37:44 följande:
    Har du läst tidning det senaste? De rubriker som det står om:
    mord på kvinna (med största sannolikhet av en man)
    våldtäkt/våldtäktsförsök på kvinna (sannolikt av en man)
    misshandel, gängbråk, skottlossningar, bombdåd och sprängningar (återigen troligen manliga gärningsmän)

är det fel av media att visa och skriva dessa nyheter? Vem är det som begår dessa brott? Om män inte vill att media ska se på män som gärningsmän eller potentiella gärningsmän så kanske många män borde börja rannsaka sig själva? Eller ska media sluta publicera nyheter när *dagens kvot av manliga brott är uppnådd*? Hur blir samhället bättre om vi inte erkänner sanningen?
  • nihka
    Anonym (Sol) skrev 2023-08-14 20:32:15 följande:
    Läs på SD:s Samnytt. Där hyllas han av svenska män. 
    Någon av idolerna kanske kan fråga SD-TS om man läser där och hyllar Tate.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 18:28:53 följande:

jag har inte sagt att det inte förekommer? utan att det troligen är mindre. det jag försöker få dig att förstå är att alla kvinnor som utsätts för dessa olika gliringar ser vissa män som rövhattar (de som är öppet kvinnofientliga) och vissa män som fega krakar eftersom de inte kan stå upp för rättvisa där det behövs.

dessa kvinnor kommer med största sannolikhet vara selektiva med vilka män de väljer att dejta (gäller iallafall i mina bekantskapskretsar och mig själv inräknad) vilket gör att många män sållas bort. Och tada, då skapas ensamma män. ser du hela kedjan? vissa ensamma män väljer då att ge utlopp för sin frustration på kvinnor och samhället, och vips har vi incels med kvinnoförakt och en misogyn verklighetsuppfattning där de vill ha statlig upprättelse för vad de anser sig ha rätt till.

det behövs mer manliga förebilder för dagens pojkar, så dessa kan växa upp med sunda värderingar om allas lika värde. vi måste få bort alla dessa tankar, åsikter om att kvinnor borde stå i tacksamhetsskuld för det fria land vi har i sverige och sluta vara så *otacksamma och kräsna*.

"det behövs mer manliga förebilder för dagens pojkar, så dessa kan växa upp med sunda värderingar om allas lika värde."

Jag har alltid trott att man kan få sunda värderingar av sin mamma också.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 20:51:43 följande:
    Har du läst tidning det senaste? De rubriker som det står om:
    mord på kvinna (med största sannolikhet av en man)
    våldtäkt/våldtäktsförsök på kvinna (sannolikt av en man)
    misshandel, gängbråk, skottlossningar, bombdåd och sprängningar (återigen troligen manliga gärningsmän)

är det fel av media att visa och skriva dessa nyheter? Vem är det som begår dessa brott? Om män inte vill att media ska se på män som gärningsmän eller potentiella gärningsmän så kanske många män borde börja rannsaka sig själva? Eller ska media sluta publicera nyheter när *dagens kvot av manliga brott är uppnådd*? Hur blir samhället bättre om vi inte erkänner sanningen?
    För de allra flesta män finns det inget att rannsaka personligen då det är 4-5 procent av männen som står för i stort sett alla våldsbrott. Minns inte exakt men har för mig att det var runt en halv procent av alla kvinnor som även finns med i gruppen som utför våldsbrotten.

Det är upp till var och en om man vill tänka obildat och döma en grupp baserat på vad enskilda individer i den gruppen gör. Det är därför det är så viktigt med utbildning.
  • Anonym (Balansspelaren)
    Anonym (Smurf) skrev 2023-08-14 20:46:34 följande:
    Fast du kan ju inte jämställa kvinnohat och manshat.

Kvinnohat=kvinnor dör

Manshat=män blir ledsna

Du förminskar och sopar undan det lidande som kvinnor utsätts för i hela världen genom att jämföra fara för liv med sura män.

Fult gjort av dig 
    Jo, Smurf det kan man visst jämställa. 

Att skriva att män blir lite ledsna (ungefär som en 5-åring som inte får godis) är dels föraktfullt och dels att blunda för hur verkligheten ser ut.

Om män utsätts för manshat leder det mycket oftare till att dom tar livet av sig själva än att dom mördar en kvinna.

Manshat är allvarligt och skall inte förringas eller bagatelliseras. (som du gör här)

Kvinnohat är allvarligt och skall inte förringas eller bagatelliseras.

Jag tror att ömsesidig respekt kan leda till minskat hat. 

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?