• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-15 03:22:44 följande:
    Jaha, vad är problemet då om incels klarar sig utmärkt?
    Det är väl uppenbart. Förutsättningarna behöver jämnas ut så att fler klarar sig bra. Tycker du inte att det är ett problem om en grupp halkar efter i samhället?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-15 05:26:14 följande:
    Ökat självförtroende och starkare status i takt med framgångar i karriären. Det är så det fungerar för de flesta män. Lägg därtill ökad social kompetens med tiden.

Bra att du ser en väg ut. Man ska inte acceptera en situation man inte gillar.
    Du och Maria är i stort sett de enda som har varit ärliga i tråden om att det är statusfaktorer och inte "fel värderingar" som skapar incels + att dejtingappar skapar en stor obalans i möjligheter mellan könen. Det hedrar dig och Maria, men kastar en mörk skugga över resten.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-15 07:04:22 följande:
    Gemensamt för dessa män var, om jag förstått rätt, att de hade goda värderingar och var bra män. De ansåg inte att kvinnor var skyldiga dem något eller att kvinnors liv skulle inskränkas. Skulle inte kalla dem incels utan mer ensamma män. Så ja, självklart träffade de någon så småningom. Ingen har nåt emot ensamma män. Däremot är det stora problem med män som skyller på kvinnor, anser att de sitter på en massa fördelar och ska fördelas etc etc. Dessa män kommer att fortsätta vara incels om de inte ändrar på sig. 
    Du har ingen aning om vilka män som har goda värderingar. Det är bara ett sätt att legitimera att det finns många incels och att ingen behöver göra något åt det om man svartmålar dem som grupp.

Det finns massor av män som har varit gifta som har visat sig ha urusla värderingar. Män som skamlöst har bedragit sina fruar och utnyttjat andra kvinnor. Det är dessa män jag vill begränsa, men ni låtsas som att jag riktar mig mot kvinnor för att det är bekvämare för er. Tydligen ska dessa kvinnoföraktande män som har flera kvinnor samtidigt uppmuntras i er upp och nervända värld.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-15 07:08:40 följande:
    Ja social kompetens ska inte underskattas, liksom att bry sig om andra människor, ta ansvar och vara arbetsam. Att bara sikta på karriär och glömma personligheten kommer inte att ge fungerande, långsiktiga relationer. 
    Hög social status och inkomst har inget samband med goda värderingar. Förstår du inte det?
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-15 07:09:41 följande:
    Nu är inte problemet om dina sjuka förslag kommer att genomföras eller inte, så klart inte, utan att du sprider din misogyna världsbild på nätet. Irl har du redan berättat att du inte aktivt vågar det av rädsla att förlora dina kvinnliga vänner. Jag skulle förstås inte kalla människor från vilka man måste försöka dölja hur man tänker och känner för vänner utan mer ytliga bekantskaper. 

Ditt personliga problem är att du inte själv tar ansvar för din situation utan skyller den på andra och till och med projicerar den på andra. Du lever i total förnekelse och man kan inte komma tillrätta med ett problem om man inte ens erkänner att det existerar.

Så länge du fortsätter resonera som du gör kan du kallt räkna med att allt kommer att förbli som det är nu. Men om du är nöjd med det så är det bara att fortsätta så. Det är ditt val. Helt och hållet ditt eget val.

Och det spelar ingen roll hur många män med god värderingsgrund som landar en kvinna - det påverkar inte utsikterna för de med rutten syn eftersom det är en deal breaker för de allra flesta människor.
    Hur mycket har dina goda fantastiska värderingar hjälpt dig i livet? Du borde väl ha ett fantastiskt liv i alla avseenden med så bra värderingar som du ger uttryck för här varje dag. Någonting säger mig att dina värderingar dock inte har hjälpt dig alls och det är därför du måste nedvärdera andra grupper som har det svårt. Du vill sätta dig själv över dem, trots att du antagligen har liknande problem själv.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-15 08:02:47 följande:
    Hahahahahhaha! Tack för dagens skratt! Du menar att de män som hatar kvinnor såpass mycket att de vill reglera dom, skulle bli snälla helylle män med demokratiska värderingar om staten bara hjälpte dom knulla? Eller om vi kvinnor kunde ställa upp på ett *barmhärtighetsknull* då och då så skulle de med bli för jämställdhet?
    Du har ingen aning om vad din sambo tänkte när han var ofrivillig singel om orättvisor i dagens dejtingvärld. Tankar som inte på något sätt är fel att ha. Du bara låtsas att det finns en stor skillnad mellan honom och andra incels för att din världsbild ska gå ihop. Om du träffade andra incels skulle du märka att det inte är någon skillnad.

Givet din sambos historia är risken stor att även din son kan bli en incel om ni får barn. Först då kommer du nog förstå vad jag pratar om och kunna se det ur ett bredare perspektiv än att rätten att ensidigt bara få välja de mest populära männen på tinder till varje pris ska försvaras.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-08-15 08:14:21 följande:
    Du inser inte att det är kvinnohat att vilja inskränka kvinnors liv och valfrihet? Att se kvinnor och sex med kvinnor som främst en resurs, som på nåt vis jämnt ska fördelas bland den manliga befolkningen genom "utjämnande" åtgärder som att endast presentera män som har få eller inga matchningar. Det är en väldigt märklig syn på kvinnor, liksom att tycka att det var bättre förr när kvinnor tvingades vara i relationer mot sin vilja pga omständigheter.
    Om du anser att kvinnor ska ha större möjligheter än män att välja partner. Att kvinnor ska ha ett stort utbud av män att välja mellan, medan män ska ha ett litet utbud att välja mellan. Då är det du som ser män som resurser för kvinnor. Om du dessutom väger in mäns inkomst i ekvationen reducerar du män ytterligare ett steg till att bli resurser.

Jag vill att samma förutsättningar ska råda för både män och kvinnor. Om man inte vill se vilka privilegier man själv har är det lättare att slå bort ett sånt perspektiv med att "det är bara kvinnohat". Det är bekvämast så.

Frågan är varför ni inte vill ha jämlikhet och inte tycker att det är ett problem när det går sämre för män? Varför ska män bry sig om jämlikhet om ni inte bryr er om mäns problem?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-15 08:16:00 följande:

en ensam man som min sambo var, han är för allas lika värde. han tycker jämställdheten är bra, han har inga problem att dela med sig av *makten* så vi är likvärdiga. Han tycker konkurrens om utbildningsplatser, jobb, bostäder får alla (undantaget incels) att jobba på och prestera bättre. däremot är han blyg, han står inte gärna i centrum, är ganska fåordig. men han skulle ALLTID säga till mannen som tafsar på servitrisen, mannen som säger rasistiska saker eller den som öppet sprider kvinnoförakt. ser du skillnaden? eller vill du fortfarande påstå att dessa olika grupper av män *är samma sak eftersom ingen får ligga*?

Det där kan vem som helst skriva under på. Det är inget som är speciellt överhuvudtaget.
  • Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-15 07:08:59 följande:
    Du upprepar bara samma sak som du skrivit tidigare.
    När jag skrev att det finns en press på män att vara misogyna så tog jag också som exempel bara i den här tråden "balansspelare" som hade ett långt raljerande inlägg om att jag inte "var en riktig man" och att det berodde på att jag "fjäskade" för kvinnor.
    Blev du incel av det?
    Vad är din fråga? Om jag blev Incel av det? Nej, tydligen inte. Jag uppfattar däremot att det finns en förväntan (eller press) på män att de ska falla i ledet och uppvisa vardagsmisogynitet som andra män med hänvisning till kommentarerna jag tog upp tidigare. Eller åtminstone låta andras kommentarer passera obemärkt eller utan kommentar. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-15 13:53:04 följande:
    Det är väl uppenbart. Förutsättningarna behöver jämnas ut så att fler klarar sig bra. Tycker du inte att det är ett problem om en grupp halkar efter i samhället?
    Du sa ju själv att incels klarar sig utan stöd från samhället i ditt föregående inlägg. Jag är tydligen avundsjuk på incels också. Om incels har det så bra, och är något att vara avundsjuk på, vad är problemet? Borde du inte eftersträva att fler blir incels i så fall?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?