Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-14 00:06:38 följande:
ClumsySmurf skrev 2023-08-13 23:53:05 följande:
Feministisk pseudovetenskap om våldets kontinuum
fof.se/artikel/2005/6/braket-om-valdet/
våldets kontinuum har denna logiksom om de saknar egen moralisk kompass istället för att det kanske är deras egna moralisk kompass som styr.
och med feministisk logik finns naturligtvis inget motsvarande för kvinnor.
Du tror med andra ord att samhällsklimatet och vardagsmisogynitet inte hör ihop med skapandet av incels? Uppstår bara incels för att dom saknar fitta? Jag postade tidigare en länk mellan misogynitet och incels. Sambandet är klart. Vad är det som skapar misogyniteten då?
Ja, jag tror att alla bidrar.
Jag tror du har tolkat det helt bakvänt
I sammanfattningen står det
These novel quantitative results indicate that unwanted celibacy is an important psychological risk factor for misogynistic attitudes.
och inte
These novel quantitative results indicate that misogynistic attitudes is an important psychological risk factor for unwanted celibacy.
"Du tror med andra ord att samhällsklimatet och vardagsmisogynitet inte hör ihop med skapandet av incels?"
Jag tror att när misandriska feminister kan vara misandriska offentligt helt utan konsekvenser och vissa av dem kallas forskare (och övriga feminister är bäst på att ha skygglappar) är det en större riskfaktor än lite vardagsmisogynitet.
"Vad är det som skapar misogyniteten då?"
Den du länkade är begränsat till fem faktorer (femfaktorteorin) så den är väldigt begränsad och man har skiljt på män i ofrivilligt celibat och incels.
Den största faktorn de hittar är låg agreeableness, det är inte en riskfaktor för ofrivilligt celibat men det är en risfaktor för kriminalitet, mobbning mm och antagligen en riskfaktor för att bli en misandrisk feminist. Incels har en kombination av riskfaktorer för både ofrivilligt celibat och misogyni, de kan skapa misogyni helt själva men det blir knappast bätte av att de hatar tillsammans i grupp.
Agreeableness was the only personality trait consistently predicting misogynistic attitudes across all scales (HTW, SO, RM, RP).
Lower agreeableness and openness are related to negative attitudes towards women and hostile sexism.
Extraversion, openness, and conscientiousness were negatively, and neuroticism was positively related to unwanted celibacy.
Agreeableness did not relate to unwanted celibacy.
Regarding personality, Incels had lower extraversion, agreeableness and openness but higher neuroticism scores than non-Incels