• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 04:30:10 följande:

Lägg av! Det är ingen som hackar på sexlösa män. Sitter offerkoftan väl? All kritik som har skrivits handlar om attityderna incels uppvisar mot kvinnor. Du vet det vid det här laget, men du fortsätter låtsas. 

Vill du ha en saklig diskussion? Då kanske du ska sluta hitta på saker om andra och häckla dom. Fan vad trött jag är på dig. Du beter dig som en bortskämd entitled tio åring. En sån där som sabbar sitt Xbox så föräldrarna ska köpa ny. 

Är det det handlar om? Fick du godis av dina föräldrar för att du slängde dig på marken i affären och skrek? Är det därför du vill att folk ska tycka synd om dig och ändra samhället runt dina behov? Jag tror fan det.

Dessa "attityder mot kvinnor" är då väldigt märkligt frånvarande från tråden. Jag ser bara en massa negativa attityder mot incels på sida efter sida. Ett stort behov  att göra en stor sak av att vissa användare i tråden misstänks vara sexlösa och ska få höra det gång på gång så att det blir riktigt förnedrande för dem.

Jag undrar vilka andra grupper som är utsatta som man skulle tala så till att de är bortskämda 10-åringar som vill ha godis av föräldrarna för att de uppmärksammar sin situation.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 04:40:48 följande:
    Jag har aldrig sagt att de flesta som är sexlösa är misogyna. Jag har däremot sagt att sexlöshet är ett symptom på misogynitet. 

Misogynitet är sjukdomen i den här liknelsen. Sexlöshet är ett av symptomen.
    Du presenterar inga andra saker som sexlöshet är ett symptom på, bara misogynitet, varför resultatet blir att du kopplar samman sexlöshet med misogynitet.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:51:08 följande:
    Dessa "attityder mot kvinnor" är då väldigt märkligt frånvarande från tråden. Jag ser bara en massa negativa attityder mot incels på sida efter sida. Ett stort behov  att göra en stor sak av att vissa användare i tråden misstänks vara sexlösa och ska få höra det gång på gång så att det blir riktigt förnedrande för dem.

Jag undrar vilka andra grupper som är utsatta som man skulle tala så till att de är bortskämda 10-åringar som vill ha godis av föräldrarna för att de uppmärksammar sin situation.
    Ja, du verkar vara bortskämd om du förväntar dig att samhället ska förändras runt dig och dina behov. om du gnäller tillräckligt högt, eller sveper offerkoftan tajtare så kanske du får det du vill ha. Jag gissar att du var en sån som fick materiella saker för att dina föräldrar inte kunde hantera gnäll eller sätta gränser. Hela ditt tankesätt med entitlement indikerar det.

Ditt minne är så pass selektivt att du "glömmer bort" att du själv tyckte det var bättre förr och att män har gjort ett misstag när dom "gav upp" ekonomisk makt. Du har fått för dig att det existerade en golden age för 100 år sen och att boomers sabbat det.

Du har förresten inte svarat på vad du menade med att "svenska män har röstat för en förändring" gällande politik och sd. Ingenting kvinnovänligt antar jag.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:55:22 följande:
    Du presenterar inga andra saker som sexlöshet är ett symptom på, bara misogynitet, varför resultatet blir att du kopplar samman sexlöshet med misogynitet.
    Vill du att jag framställer en lista med andra symptom på misogynitet? Det kan du säkert klura ut själv.
  • Anonym (C)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-13 05:20:09 följande:
    Du har förresten inte svarat på vad du menade med att "svenska män har röstat för en förändring" gällande politik och sd. Ingenting kvinnovänligt antar jag.
    Mer kvinnor än någonsin blir utsatta för sexualbrott efter de senaste 10 årens politik enligt BRÅ. Vart ligger det kvinnovänliga? 
  • Anonym (Skild)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:51:08 följande:
    Dessa "attityder mot kvinnor" är då väldigt märkligt frånvarande från tråden.  
    Va? Ser du inga attityder mot kvinnor i den här tråden? Skämtar du nu? Det är ju det enda du och några till incels rabblar upp. 
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (C) skrev 2023-08-13 06:39:35 följande:
    Är incel något man förtjänar att vara?
    Mer kvinnor än någonsin blir utsatta för sexualbrott efter de senaste 10 årens politik enligt BRÅ. Vart ligger det kvinnovänliga? 

Svarar du i ts ställe för vad han menar med att "svenska män har röstat för en förändring" med avseende på sd? Nej, det är uppenbart ingenting kvinnovänligt han menar. Ts pratar om någon form av inskränkning hos kvinnors rättigheter eller friheter. Då hela tråden handlar om "hur ska ts få sex" och att han vill att staten ska reglera dejting. Jag undrar om det är det han fått för sig att han tror sd ska göra? 

• Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 04:40:45 följande:
    Det är inte mer annorlunda än att polisen har rätt att bestraffa sexköpare. Alla måste hålla sitt sexliv inom vissa gränser och normer.
    Det du vill göra är att ta dig friheter med andras liv och bestämmande: samhället ska förändras för att passa dig. Du själv verkar inte behöva lyfta ett finger. Att polis sätter dit sexköpare har att göra med att minimera antalet traffickingoffer, människor som utnyttjas och får ptsd osv. 

Du verkar ha lite svårt att sätta saker i relation till varandra. Att leva utan sex och relation är inte i paritet med att inte kunna försörja sig (kvinnliga pensionärer) eller att bli skadad för livet som prostituerad. Att ens jämföra med dessa saker får dig att framstå som tunnelseende och bortskämd. 
  • Anonym (Skild)

Menar du på allvar att du vill leva i ett samhälle som reglerar medborgarnas sexliv? 
    Hur ska det skötas? 
    Av vem?
    Vad blir konsekvensen om jag haft för många? 
    Tror du att just du får mer sex om andra måste begränsa sig? 

Eftersom du föreslår detta vill jag veta hur du tänkt dig att det ska gå till. 

Anonym (hej) skrev 2023-08-13 01:52:57 följande:
    men jag föreslog att man ska sätta ett tak på hur många sexpartners man får ha samtidigt. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-12 08:03:39 följande:
    Att ge psykologhjälp till alla incels är som att dela ut Ipren till alla som har huvudvärk. Man löser möjligen symptomen, men inte orsaken till problemet.

Jag har även tidigare sagt att incels har ett ansvar, men problemet verkar inte lösa sig utan tvärtom bli större. Då måste man börja diskutera hur man ska komma tillrätta med detta samhällsproblem. Hat och förakt tror inte jag är en lösning på något problem. Jag menar inte heller att det ska gullas med incels.

Ni som absolut måste hata och förakta incels(och tänker att dom då tar tag i sina problem och skärper sig).. får väl göra det, men jag tror inte det är en lösningen.
    Hur många incels tror du har gett detta ett försök, med tanke på att detta verkar vara ett stort problem i deras liv? Det är rätt vedertaget att det finns olika psykologiska metoder för att förändra sitt beteende och även för att uppnå acceptans och inte fastna i ältande. Vad är felet med att söka hjälp om man inte klarar det själv? Vad ser du som alternativ, om samhället inte kommer att ändra sig för att passa incels? 

Hur skulle du reagera på mina förslag om att införa utegångsförbud för män efter ett visst klockslag, så att kvinnor törs sticka ut och jogga eller åka hem sent från jobbet utan att vara rädda? Eller för den delen att endast de kvinnor som har få matchningar får visas på dejtingappar, resten döljs. Är detta förslag som skulle mötas av "förståelse för kvinnors frustration"? För det är ju ett samhällsproblem att kvinnor utsätts för våld och våldtäkt, du som gillar att prata om samhällsproblem som ska åtgärdas. Inte heller här har samhället ändrats nämnvärt för att åtgärda problemet, kvinnor får ofta utveckla sina egna strategier. Är det inte märkligt att kvinnor inte föreslår mer drastiska lösningar? Eller har du endast förståelse för incels frustration? 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?