• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-12 19:13:29 följande:
    Folk får tycka vad de vill. Det här är vad jag tycker.

Vad är det jag har diskuterat idag som är kvinnofientligt? Jag har genomgående varit extremt tydlig med att det inte är kvinnors fel att det finns incels.

En incel är någon som lever i ofrivillig celibat och det är inte en brottslig handling jämförbart med våldtäktsmän.

ena stunden säger du att det inte är kvinnors fel att det finns incels, för att i nästa andetag vilja reglera hur kvinnor *ska* eller *bör* dejta så även stackars ensamma männen ska bli valda. 

på vilket sätt är det demokratiskt, jämställd eller rätt att göra det? Det finns lagar kring diskriminering och även likabehandling, du ser inte riskerna med att avskaffa dessa lagar för att *försöka* få ensamma kalle palle kreti och pleti att kaaaanske lyckas dejta lite mer. Vad är då nästa steg när lagarna väl är avvecklade? Och kalle och palle fortfarande inte får napp?

det kan aldrig vara en statlig angelägenhet med vem eller hur jag dejtar så länge jag är inom lagens arm. staten har inget med att göra hur mycket/lite jag dejtade innan min sambo, eller hur ofta jag och min sambo ligger eller hur vi ligger. det är vårt privatliv som vi har rätt till.

• ClumsySmurf
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 20:00:58 följande:

Spelar det någon roll. Tydligen så är incels misogyna. Misogyniteten kan då länkas med sexlöshet. Sambandet är självklart.

Incelen själv måste bryta det för att ha möjlighet att attrahera en kvinna. Sen så är det säkert incels som hellre vill ha kvar sin misogynitet och offerkänsla. 

Där har incels ett val. Arbeta med dina åsikter om kvinnor, eller välj en nästan garanterad sexlöshet.

"Misogyniteten kan då länkas med sexlöshet. Sambandet är självklart."

Det finns kanske en liten länk om man jämför t.e.x en narcissist med social kompetens (h*n vet ju hur man ska spela normal och kan göra det i månader) med ett misogynt socialt miffo med social ångest och inga manliga kompisar IRL kan man nog hitta andra faktorer som är större och om sistnämnda har väldigt svårt att hitta ligg beror det inte på någon app.

Med den öppna misogyniteten online har de stigmatiserat sej själva.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (....) skrev 2023-08-12 20:25:46 följande:
    Ens personlighet och erfarenhet behöver inte vara något som bara går att ändra. 
    du kan inte ens försöka ändra på dig. Men samhället ska ändras för dig? Kvinnors dejtingvanor ska ändras för dig? Kvinnors preferenser ska de med ändras för dig? Populära män ska ändras på grund av dig? Vad mer vill du ändra på? Är du jesus eller varför ska majoriteten av samhället ändra på sig för dig?

varför är du singel? vad har du gjort för att försöka träffa någon? Varför tror du att du har rätt att kräva sex?
  • Anonym (hej)
    Anonym (L) skrev 2023-08-12 20:36:15 följande:
    Ingen annan än att jag ser mig som en hyfsat anständig människa även om jag inte kan attrahera kvinnor.
    Du borde inte ens behöva fundera på om du är en anständig människa trots att du inte har ett sexliv. Det är fördomsfulla människor som har fått dig att tänka så för att trycka ner män som inte har ett sexliv. Det är dem det är fel på, inte de som inte har sex.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-12 20:50:41 följande:
    Inte alls automatiskt när det gäller relationer och knullandet.  
    Om någon gör allt rätt och ändå är incel/sexlös. Är utfallet inte viktigt då?
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-12 20:57:43 följande:
    Ingen blir "stämplad" som något. Det syns inte på utsidan om man knullar eller inte. Det är något man måste berätta och i de fall sexlösheten följs åt av incelkulturens åsikter och värderingar blir det kalla handen.

En person vad jag kan se, eller är det två som verkligen har bemödat sig med att berätta hur dessa män INTE hade incelkulturens åsikter och värderingar.
    Jo, de blir stämplade. Det syns inte på utsidan, men det märks om man lär känna personen om han har några relationer eller erfarenheter av det. En man som inte har det blir stämplad som konstig och folk tänker samma typ av nedvärderande tankar om honom som kommer till uttryck här. Han får en "low-value man" stämpel på sig.

Det är därför det är så svårt att sluta vara incel om man en gång har blivit det. En bra jämförelse är att ha stora skulder hos kronofogden (syns inte heller utanpå). En sån skuldsatt person blir också dömd av omgivningen och man gör tv-program för att folk ska kunna skratta åt dem.
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2023-08-12 23:16:00 följande:
    Den som har dina åsikter är naturligtvis incel i negativ betydelse.

Rena skolboksexemplet.
    Att vara incel borde inte ha en negativ betydelse om man utgår från att alla människor ska behandlas med respekt oavsett livssituation,
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-12 23:50:16 följande:

Om någon känner sig obenägen till förändring så finns det hjälp. Personen måste ta initiativet till att uppsöka hjälpen först. Det kräver en viss insikt. 

Vad som däremot aldrig kommer att generera en förändring är att gnälla över kvinnor på internet. Då vi ser en korrelation mellan misogynitet och incels så cementeras den valda incel rollen.

Nej, det finns ingen hjälp för det specifika problemet att vara incel. Många saker finns det hjälp för men inte sexlöshet. Det är för att det är så skambelagt.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-13 01:22:05 följande:
    Eftersom du aldrig har förnekat det så utgår jag från att det är sant och att du är 70+ gammal. Du är mästaren av personangrepp som inte kan skriva ett stycke utan någon form förolämpning så dig får man ge igen på utan att behöva skämmas för det.
    Jag kanske är 100+ , inte heller det vet du något om. Är du en mobbare irl också? 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?