• Anonym (Glömmer)

Är ni män så ”glömska”?

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

• Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?
  • uhsumkat
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 12:15:51 följande:
    Kvinnor blir överrepresenterade om man lägger ihop självmord och självmordsförsök, män använder andra metoder för att ta livet av sig.
    Man kan inte slå ihop det på det sättet. Det enda du möjligen bevisar är att män diskrimineras av sjukvården.
  • Anonym (Larmet)
    Siden skrev 2019-09-10 11:31:33 följande:

Hur var det nu, var tredje vuxen man i Sverige har ingen nära vän? Inte en enda nära vän.

Jag tycker att det är konstigt att män inte ser detta som ett stort problem själva, att de verkar förlita sig på att frun sköter barn och sociala kontakter.

Då behöver man låtsas om skitsaker, bekanta duger gott för mig, frun har slutat fråga mig om diverse saker om vänner eftersom hon aldrig blivit presenterad, och jag avstått att träffa (hennes).
  • Siden
    Anonym (Larmet) skrev 2019-09-10 13:00:00 följande:

Då behöver man låtsas om skitsaker, bekanta duger gott för mig, frun har slutat fråga mig om diverse saker om vänner eftersom hon aldrig blivit presenterad, och jag avstått att träffa (hennes).

Om du är nöjd med det så är det väl inget problem. Jag har dock sett hur det är för bland annat min egen pappa då han har åldrats, nu är han 78 år, frånskild och i princip ensam. Visst, han träffar väl oss barn ett par gånger om året men thats it. Jag tror att han hade fler vänner när han var 40-50.
  • Anonym (Så här)

Födelsedagar och liknande saker kan man förvänta sig att komma ihåg.

I övrigt så förutsätter vi män oss att ni kvinnor berättar om det hänt något speciellt.
    T.ex. ett läkarbesök.

Personligen vill jag inte ha en kvinna som hela tiden frågar mig massa saker.
    Hur har det gått på jobbet?
    Hur mår du?
    Vad har du ätit idag?
    Vi berättar om det hänt något som vi vill dela med oss av.

• Postman
    Siden skrev 2019-09-10 13:19:42 följande:

Om du är nöjd med det så är det väl inget problem. Jag har dock sett hur det är för bland annat min egen pappa då han har åldrats, nu är han 78 år, frånskild och i princip ensam. Visst, han träffar väl oss barn ett par gånger om året men thats it. Jag tror att han hade fler vänner när han var 40-50.

Fast det behöver ju inte vara något problem för din pappa. Han kanske trivs. Jag vet många män som trivs med att vara ensamma, egentligen är de heller inte så ensamma utan de har många de kanske pratar med fast de inte umgås regelbundet med dom.

Kan känna att det är kvinnor som många gånger vill göra det till ett problem för män bara för att kvinnor utgår ifrån ifrån hur de själva känner och tror att det måste vara rätt för män med.
  • KlantSmurfen
    uhsumkat skrev 2019-09-10 12:51:51 följande: #91
    Man kan inte slå ihop det på det sättet. Det enda du möjligen bevisar är att män diskrimineras av sjukvården.
    Du får gärna förklara varför man inte kan slå ihop det. Män tar helt enkelt livet av sig på ett annat sätt så de lyckas oftare.
  • KlantSmurfen
    Siden skrev 2019-09-10 11:31:33 följande: #83

Hur var det nu, var tredje vuxen man i Sverige har ingen nära vän? Inte en enda nära vän.

Jag tycker att det är konstigt att män inte ser detta som ett stort problem själva, att de verkar förlita sig på att frun sköter barn och sociala kontakter.

11% är inte så bra det heller, det är konstigt att inte ser detta som ett stort problem själva...

17 procent av männen i Sverige och 11 procent av kvinnorna har ingen nära vän.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/man-ar-mer-ensamma-an-kvinnor-men-de-pratar-inte-om-det
  • uhsumkat
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 14:51:58 följande:
    Du får gärna förklara varför man inte kan slå ihop det. Män tar helt enkelt livet av sig på ett annat sätt så de lyckas oftare.
    Det är trots allt en otroligt stor skillnad mellan att försöka och att lyckas. 
    Det är ett otroligt stort spann i vad som föregår ett försök, allt från att egentligen inte försöka utan som ett rop på hjälp till att vara ett allvarligt försök. Det går helt enkelt inte att bunta ihop hela det spannet. 
    Det enda man kan använda det som argument är att kvinnors försök oftare stoppas än männens och i så fall är männen diskriminerade av vård, av samhällets insatser och inte minst av människors uppfattning.

Du kan inte bortförklara det så enkelt som att män begår självmord på annat sätt för så enkelt är det inte. Att förenkla och vifta bort män på det sättet är något som vanligtvis mansfientliga tadikalfeminister brukar göra. Alltså de som inte alls vill ha ett jämställt samhälle utan det är de som vill ha fördelar på männens bekostnad. 

Därför kan du inte klumpa ihop det som du gör.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?