• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:13:22 följande:
    Ska ta och läsa den krönikan. Parasociala relationer är tyvärr ganska vanliga. Där den ena ger men inte får något eller mycket lite tillbaka.

    Jag tycker det tyder på en egoism och att man upphöjer sig till att vara förmer än de som vill ta kontakt och lära känna en människa. Ett beteende som inte är okej i min värld.
    Det är det enda rimliga att inte alltid kunna ge tillbaka om man har väldigt många som vill ha kontakt vilket flera påpekat i tråden. Om man är t ex Beyonce och Zara Larsson vill be om ursäkt å svenska folkets vägnar för att den amerikanska tillresta publiken var så tråkig på turnepremiären av Renaissance så kan man ju eventuellt känna att den parasociala relationen är berättigad artister emellan. 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82393316-beyonce-far-nya-skor

    Men jag tror att vi förstår varandra som engagerade fans, och att det då inte känns kul att höra att "du får gärna vara mitt fan, men nåde dig om du tilltalar mig när jag köper handdukar på NK". Jag menar, näthandel finns? Men också stalkers som gör att stjärnor slocknar

    www.familjeliv.se/forum/thread/82398396-livet-pa-en-pinne

    Det är komplicerat. 
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 17:38:31 följande:
    Det är det enda rimliga att inte alltid kunna ge tillbaka om man har väldigt många som vill ha kontakt vilket flera påpekat i tråden. Om man är t ex Beyonce och Zara Larsson vill be om ursäkt å svenska folkets vägnar för att den amerikanska tillresta publiken var så tråkig på turnepremiären av Renaissance så kan man ju eventuellt känna att den parasociala relationen är berättigad artister emellan. 

    www.familjeliv.se/forum/thread/82393316-beyonce-far-nya-skor

    Men jag tror att vi förstår varandra som engagerade fans, och att det då inte känns kul att höra att "du får gärna vara mitt fan, men nåde dig om du tilltalar mig när jag köper handdukar på NK". Jag menar, näthandel finns? Men också stalkers som gör att stjärnor slocknar

    www.familjeliv.se/forum/thread/82398396-livet-pa-en-pinne

    Det är komplicerat. 
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.

  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:57:18 följande:
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.
    Ja, fast samtidigt: hur ska de veta skillnaden? Nu har ju inte du hängt med i tråden vad jag förstår, men jag blev missnöjd med en konsert med Sara Parkman främst av två skäl. 1)Hon kom 2 timmar sent. Vi hade ståplats. 2)Hon använde maträtten palt som metafor för rasism. kanske skallrar i knäna just nu vid tanken på att jag likt Paludan uppviglar hela orten att kasta hemkörd palt och pölsa på henne i Rinkeby under morgondagens kväll. Eller så förstår man av sammanhanget att jag är starkt emot rasism och gatuvåld, från Avenyn 2001 till Hageby 2022. Men det är svårt för henne att veta säkert. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 17:57:18 följande:
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.
    Jag tror att parasociala relationer ska vara vad de är. I en annan av mina trådar tog en användare upp att hon var ett stort fan av Alex Schulman. Jag har nog skrivit i den här tråden om Alex Schulman och den gången vi var på samma flygplats. Alex Schulman hade gått fram till Stefan Löfven på en flygplats och jag fantiserade om vad som hade hänt om jag gått fram till Alex Schulman. Jag gissar att de flesta andra också såg och hörde Alex Schulman och att flera andra flygresenärer också var hans fans. Vad skulle vi ha gjort, slagits om att få sitta i sätet bakom? Man kan tro att man känner Alex Schulman och det känner säkert många att de gör. Men teorin om parasociala relationer förklarar varför det blir landssorg om Alex Schulman eller Håkan Hellström dör, medan de inte skulle hinna gå på alla andras begravningar även om de ville.
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 18:34:49 följande:
    Jag tror att parasociala relationer ska vara vad de är. I en annan av mina trådar tog en användare upp att hon var ett stort fan av Alex Schulman. Jag har nog skrivit i den här tråden om Alex Schulman och den gången vi var på samma flygplats. Alex Schulman hade gått fram till Stefan Löfven på en flygplats och jag fantiserade om vad som hade hänt om jag gått fram till Alex Schulman. Jag gissar att de flesta andra också såg och hörde Alex Schulman och att flera andra flygresenärer också var hans fans. Vad skulle vi ha gjort, slagits om att få sitta i sätet bakom? Man kan tro att man känner Alex Schulman och det känner säkert många att de gör. Men teorin om parasociala relationer förklarar varför det blir landssorg om Alex Schulman eller Håkan Hellström dör, medan de inte skulle hinna gå på alla andras begravningar även om de ville.
    Alex Schulman har väl länge varit känd som en "skitstövel" iom hans tidiga krönikor om olika kändisar, som kritiserades hårt redan 2008. Jag kan dock tycka att han i vissa delar har en skön inställning, men han är väl inte lika kritisk idag som då, precis som Magnus Uggla tonat ner på sin tidigare provokativa stil.

  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 18:54:41 följande:
    Alex Schulman har väl länge varit känd som en "skitstövel" iom hans tidiga krönikor om olika kändisar, som kritiserades hårt redan 2008. Jag kan dock tycka att han i vissa delar har en skön inställning, men han är väl inte lika kritisk idag som då, precis som Magnus Uggla tonat ner på sin tidigare provokativa stil.
    Absolut, men det lämnar ämnet lite. Om man inte funderar över varför man står ut med och kanske till och med uppskattar kända människors "provokativa stil" som att komma två timmar sent till en konsert och sedan ställa sig och dilla om mammas slängande badtuttar och palt och woke från scenen. Jag uppskattar inte sånt men andra tycker säkert att det är härligt att mamma får sina hängbröst exponerade för en publik medan hon sägs vara i lokalen. Undrar om Sara Parkman kör med mellansnack om frejdiga nakna tuttar på Rinkeby torg ikväll också. 
  • FredrikLiksom

    Det känns som du på något sätt funnit acceptans eller ro angående detta Fr. Allvar Och jag tror att jag kanske förstår mer vad det handlar om nu än tidigare. 


     

  • Fröken Allvar
    FredrikLiksom skrev 2023-05-28 11:16:27 följande:

    Det känns som du på något sätt funnit acceptans eller ro angående detta Fr. Allvar Och jag tror att jag kanske förstår mer vad det handlar om nu än tidigare. 


     


    Tack för att du kom tillbaka och bekräftade detta! 
  • FredrikLiksom
    Fröken Allvar skrev 2023-06-15 13:26:26 följande:
     
    Den som är intresserad av populärkultur  och den mediala utvecklingen från sextiotalet och framåt samt dess konsekvenser för kändisskap kan se den här intressanta dokumentären om Jim Carrey och hans utveckling fram till 2024. 
    Tack för tipset, den ska jag försöka klämma in ikväll!
  • Fröken Allvar
    "En digital främling lever på många sätt upp till vår tids idé om en perfekt partner: en person i mobilen kommer aldrig be dig att ändra dig, har inga behov av att bli tröstad, är självständig och kommer aldrig ställa krav. I en ensidig, medierad kärleksrelation behöver du inte riskera förödmjukelsen i att bli avvisad eller ghostad, och kan själv välja när du vill se personen. En parasocial relation sker per definition på betraktarens villkor. Och är det något populärkulturen lär oss är det att en bra relation sker på DINA villkor... Med ett namn kan man enkelt ta reda på detaljer om personens liv utan sociala insatser. Det gäller inte bara kändisar: gränsen mellan faktisk och skenbar bekantskap är uppluckrad...vi vet inte vilka som nås av informationen vi lämnar ifrån oss. Ibland är det som delas djupt laddat - vänskapens yttersta kännetecken."
Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor