Inlägg från: Carolatom07 |Visa alla inlägg
  • Carolatom07

Klarar inte av att se kända människor

Jag förstår din känsla. Jag har alltid haft en kluven inställning till kändisar. Vissa beundrar jag verkligen och kanske vill eller har velat efterlikna lite grann. Men mer och mer har det  börjat kännas som om kändisar ofta ser sig som "von oben" som står över "vanligt folk". Lite har väl synen på kändisar generellt börjat ändras, mycket iom internets övertagande. Innan var det mer som att folk såg dem som gudar eller ouppnåeliga ideal, mer eller mindre. Nu betraktar man dem mer som människor som alla andra, med styrkor och svagheter och beundrar väl på sin höjd deras talanger, färdigheter och framträdanden.

Vet i Facebooks "barndom" hur det kunde kännas som en enorm bekräftelse att få lägga till en kändis som vän. Att visa för sina andra fb-vänner att man hade dessa i sin vänlista. Idag tycker jag inte att det är en lika stor grej.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 16:34:16 följande:
    Jag känner också igen mig i det du skriver. Anledningen till att det inte är en stor grej längre är väl att alla kan följa kändisar i sociala medier och skicka DM. Jag tänker i efterhand att Hanna Hellquists krönika var det bästa som skulle ha kunnat hända. Det blev ett sådant uppvaknande. För vems skull läser jag alla dessa texter som ofta är nedvärderande, vilket bara ökar avståndet mellan mig och dem jag beundrade.

Det har nu gått över 3 månader sedan jag var i det där värsta chocktillståndet och jag är glad att ha fått ett språk för vad det handlade om via forskningen om parasociala relationer. Jag känner mig mindre ensam, och det var fint att du skrev i tråden.

Nu ska jag ut i eftermiddagssolen på promenad. 
    Ska ta och läsa den krönikan. Parasociala relationer är tyvärr ganska vanliga. Där den ena ger men inte får något eller mycket lite tillbaka.

Jag tycker det tyder på en egoism och att man upphöjer sig till att vara förmer än de som vill ta kontakt och lära känna en människa. Ett beteende som inte är okej i min värld.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 17:38:31 följande:
    Det är det enda rimliga att inte alltid kunna ge tillbaka om man har väldigt många som vill ha kontakt vilket flera påpekat i tråden. Om man är t ex Beyonce och Zara Larsson vill be om ursäkt å svenska folkets vägnar för att den amerikanska tillresta publiken var så tråkig på turnepremiären av Renaissance så kan man ju eventuellt känna att den parasociala relationen är berättigad artister emellan. 

www.familjeliv.se/forum/thread/82393316-beyonce-far-nya-skor

Men jag tror att vi förstår varandra som engagerade fans, och att det då inte känns kul att höra att "du får gärna vara mitt fan, men nåde dig om du tilltalar mig när jag köper handdukar på NK". Jag menar, näthandel finns? Men också stalkers som gör att stjärnor slocknar

www.familjeliv.se/forum/thread/82398396-livet-pa-en-pinne

Det är komplicerat. 
    Jag kan förstå om kändisar är försiktiga, med tanke på att de kanske ofta blir utsatta för stalkers och folk som är jobbiga och inte vill lämna dem ifred. Det jag tycker är taskigt är när de mer eller mindre avvisar en person som är genuint intresserad av dem, utan skumma baktankar.

• Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 18:34:49 följande:
    Jag tror att parasociala relationer ska vara vad de är. I en annan av mina trådar tog en användare upp att hon var ett stort fan av Alex Schulman. Jag har nog skrivit i den här tråden om Alex Schulman och den gången vi var på samma flygplats. Alex Schulman hade gått fram till Stefan Löfven på en flygplats och jag fantiserade om vad som hade hänt om jag gått fram till Alex Schulman. Jag gissar att de flesta andra också såg och hörde Alex Schulman och att flera andra flygresenärer också var hans fans. Vad skulle vi ha gjort, slagits om att få sitta i sätet bakom? Man kan tro att man känner Alex Schulman och det känner säkert många att de gör. Men teorin om parasociala relationer förklarar varför det blir landssorg om Alex Schulman eller Håkan Hellström dör, medan de inte skulle hinna gå på alla andras begravningar även om de ville.
    Alex Schulman har väl länge varit känd som en "skitstövel" iom hans tidiga krönikor om olika kändisar, som kritiserades hårt redan 2008. Jag kan dock tycka att han i vissa delar har en skön inställning, men han är väl inte lika kritisk idag som då, precis som Magnus Uggla tonat ner på sin tidigare provokativa stil.

Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor