• Meddelande borttaget
  • Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor
  • FredrikLiksom

Jag kan inte ha sociala medier eller fri tillgång till nyheter för det blir som ett missbruk. Jag kan inte sluta  scrolla alltså. Min skärmtid blir extrem.

Bra regel om släkten etc. Så kan man definitivt tänka ju.

• Fröken Allvar
    Här förmedlar Niklas Wahllöf varför var och en som har ett banalt uttrycksbehov istället bör satsa på att bli den så underskattade arketypen Crazy Catlady. Då kan sociala medier äntligen stängas, tänker Nicke not so Nyfiken. Dream on... 

"Svaret på var lyckan finns kanske är så enkelt. Hjälp någon annan som är i behov av det.

Nu tar väl många av oss genvägar till att tillgodose andras behov. Sådana som jag kan skriva banala artiklar, eller banala svar på andras banala artiklar, eller illa kamouflerade kontaktannonser. Som vore våra tankar och vårt känsloliv stekta sparvar som flyger rakt in i de så behövande läsarnas munnar.

Andra förmedlar, ännu mer oombedda, sina otroligt viktiga livsvisdomar till en anonym skara följare på sociala medier. Allt enligt uppfattningen att andra behöver veta exakt vad just jag känner, tänker, tycker. Varsågoda!

Men det enklaste står kvar: tillgodose behov i din närhet. Och visar det sig att inga människor alls behöver ens insatser längre ? kan det ju också vara en katt."

Barbro dog som så många som varit behövda ett helt liv, strax efter pensionen från riksdagen. Värt en värdigare dödsruna än att hålla på och kladda med allas våra nätkonton och en fantasi om att katter ska få tyst på trollen kan jag tycka. 

Barbro, vila i frid. 

• FredrikLiksom

Själv har jag blivit mer övertygad om att tillgodoser man sina egna behov först, eller åtminstone erkänner dem, så kommer dem runt om en gagnas också. 

Jag satt precis nyss med mobilen i hand och skummade låttexter på Spotify (tack för det Spotify. bästa ever!), av någon konstig anledning drog jag igång Taylor Swift (what???) och helt plötsligt stod det där: 

did you hear my covert narcissism I disguised as altruism

Hon har alltså tänkt samma som jag? Går det tolka på annat sätt Än att hon gjort det? Det var också passande att jag såg ditt inlägg här strax efter Fröken. Nu vet Jag inget om Barbro och gissar att hon inte var disguised as altruism, utan på riktigt god. Men jag tror Niklas slutsats leder till altruism in disguise. Jag skulle säga att den slutsatsen är rent av farlig för individen. För kollektivet. 

Ja jag överdramatiserar. Jag vet. Men ändå!

Nej köp en katt. Om en katt gör dig lycklig. (Jag talar till massan här, inte dig Fröken). Men om du köper en katt för att ta hand om den så kommer den snart bara vara till besvär och irritera dig. 

• FredrikLiksom

Låten med Taylor var för övrigt Anti-Hero.

Strax innan den förbluffades jag av Lancelot Hedmans talang. Eftersom den är helt, för mig, nyupptäckt, ville jag bara dela med mig av det.

• Fröken Allvar

Känns ändå fint att trådens senaste seriösa är FredrikLiksoms uppskattning av en nepobaby!
    Det där med covert narcissism är ett riktigt ormbo, men om jag ska pröva att ge mig in i det boet så skulle jag säga att du vet att du har att göra med en covert altruist om du mår skit efter att ha lyssnat på allt gott den vill göra för världen. Det är åtminstone min erfarenhet. 

• Fröken Allvar
    Tanterna fortsätter sprida glädje:

"Senast förra veckan när jag var på stan var det en gullig dam som stannade mig och sa att ?jag måste bara säga att du skänker så mycket glädje och det är så roligt att se dig i 'Nyhetsmorgon', både på vardagar och när du kör på söndagar?. Och det är ju bara Maria som kör på söndagar. Så då skickar vi vidare de fina orden till varandra, har hon berättat för Hänt".

• Fröken Allvar

Jag har förstått mig själv bättre nu. Det som hände var helt enkelt att jag hade utvecklat parasociala relationer till Hanna Hellquist, Sara Parkman och några till, men jag har "gjort slut" med dem undan för undan under våren.

"Media users can form parasocial relationships with celebrities, live-action fictional characters, social media influencers, animated characters, and any other figure they encounter through media, including movies, TV shows, podcasts, radio talk shows, or social media platforms, such as Twitter, Instagram, or TikTok."

" parasocial attachment happens when a media persona becomes a source of comfort, felt security, and safe haven."

Om man lyssnar mycket på någons musik, podd, eller läser dens texter regelbundet till exempel? 

"Research has found that people respond to the loss of a parasocial relationship in ways that are similar to the loss of a social relationship. For example, when the TV show Friends ended, those with the strongest parasocial relationships with one of the characters expressed the most distress."

Så när Sara Parkman dök upp två timmar sent som en diva eller Hanna Hellquist berättade vad hon egentligen tyckte om sina fans hände detta mig? 

(Alla som vill och kan hoppas jag ser Sara Parkmans förhoppningsvis PÅ UTSATT TID   i  Rinkeby i morgon fredag 26 maj 2023) 

" It is also important to note that most people know that their relationships with media figures are not real. However, this knowledge doesn't prevent them from reacting as if they were." 

Besvikelsen.

" when a media user responds to a post by their favorite performer on Twitter, the performer may acknowledge them by liking or re-tweeting their message. Scholars have proposed that in these circumstances the relationship between fan and performer should still be considered parasocial because despite the social recognition by the media figure, the media user still lacks direct access to them"

DMen

"The distress that media consumers experienced after a parasocial breakup was quite similar to that of a social relationship. However, the emotional distress experienced after the parasocial breakup was weaker than that of the real life interpersonal relationship."

Sorgen

" In parasocial interaction there is no "normal" social interaction; it is a very one-sided relationship. The knowledgeable side has no direct control over the actions of the side it observes, and it is very difficult for it to contact and influence it"

Tur det! 

Om du läst ända hit, glad sommar! Solig
  • Carolatom07

Jag förstår din känsla. Jag har alltid haft en kluven inställning till kändisar. Vissa beundrar jag verkligen och kanske vill eller har velat efterlikna lite grann. Men mer och mer har det  börjat kännas som om kändisar ofta ser sig som "von oben" som står över "vanligt folk". Lite har väl synen på kändisar generellt börjat ändras, mycket iom internets övertagande. Innan var det mer som att folk såg dem som gudar eller ouppnåeliga ideal, mer eller mindre. Nu betraktar man dem mer som människor som alla andra, med styrkor och svagheter och beundrar väl på sin höjd deras talanger, färdigheter och framträdanden.

Vet i Facebooks "barndom" hur det kunde kännas som en enorm bekräftelse att få lägga till en kändis som vän. Att visa för sina andra fb-vänner att man hade dessa i sin vänlista. Idag tycker jag inte att det är en lika stor grej.

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-25 16:26:08 följande:

Jag förstår din känsla. Jag har alltid haft en kluven inställning till kändisar. Vissa beundrar jag verkligen och kanske vill eller har velat efterlikna lite grann. Men mer och mer har det  börjat kännas som om kändisar ofta ser sig som "von oben" som står över "vanligt folk". Lite har väl synen på kändisar generellt börjat ändras, mycket iom internets övertagande. Innan var det mer som att folk såg dem som gudar eller ouppnåeliga ideal, mer eller mindre. Nu betraktar man dem mer som människor som alla andra, med styrkor och svagheter och beundrar väl på sin höjd deras talanger, färdigheter och framträdanden.

Vet i Facebooks "barndom" hur det kunde kännas som en enorm bekräftelse att få lägga till en kändis som vän. Att visa för sina andra fb-vänner att man hade dessa i sin vänlista. Idag tycker jag inte att det är en lika stor grej.

Jag känner också igen mig i det du skriver. Anledningen till att det inte är en stor grej längre är väl att alla kan följa kändisar i sociala medier och skicka DM. Jag tänker i efterhand att Hanna Hellquists krönika var det bästa som skulle ha kunnat hända. Det blev ett sådant uppvaknande. För vems skull läser jag alla dessa texter som ofta är nedvärderande, vilket bara ökar avståndet mellan mig och dem jag beundrade.

Det har nu gått över 3 månader sedan jag var i det där värsta chocktillståndet och jag är glad att ha fått ett språk för vad det handlade om via forskningen om parasociala relationer. Jag känner mig mindre ensam, och det var fint att du skrev i tråden.

Nu ska jag ut i eftermiddagssolen på promenad. 
  • Carolatom07
    Fröken Allvar skrev 2023-05-25 16:34:16 följande:
    Jag känner också igen mig i det du skriver. Anledningen till att det inte är en stor grej längre är väl att alla kan följa kändisar i sociala medier och skicka DM. Jag tänker i efterhand att Hanna Hellquists krönika var det bästa som skulle ha kunnat hända. Det blev ett sådant uppvaknande. För vems skull läser jag alla dessa texter som ofta är nedvärderande, vilket bara ökar avståndet mellan mig och dem jag beundrade.

Det har nu gått över 3 månader sedan jag var i det där värsta chocktillståndet och jag är glad att ha fått ett språk för vad det handlade om via forskningen om parasociala relationer. Jag känner mig mindre ensam, och det var fint att du skrev i tråden.

Nu ska jag ut i eftermiddagssolen på promenad. 
    Ska ta och läsa den krönikan. Parasociala relationer är tyvärr ganska vanliga. Där den ena ger men inte får något eller mycket lite tillbaka.

Jag tycker det tyder på en egoism och att man upphöjer sig till att vara förmer än de som vill ta kontakt och lära känna en människa. Ett beteende som inte är okej i min värld.

Svar på tråden Klarar inte av att se kända människor