• Anonym (Arg)

Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.

Först o främst så vill jag tillägga att det inte sups hemma men däremot så har jag fått nog. Nu ställer jag inte upp längre och vill höra er syn på saker och ting.

Nu är det inte så varje helg som vi har barnen men tillräckligt ofta så att jag börjar reagera. En av hans polare bjuder över honom på bastukväll, hockey, barrunda eller utgång på disco. Slutar alltid med att han super för mycket och ramlar in på natten.

Det är något barnen inte har märkt. Men nu tänker jag inte ställa upp längre. Han vill gå ut idag och festa, jag har sagt att jag själv tänker gå ut ikväll (bara för att) så han får själv stanna hemma med sina barn eller ringa och tricksa med barnens mamma. Nu tycker han att jag är barnslig och taskig.

Så vad tycker ni? Är jag en elak styvmorsa eller är det dags att han växer upp?

• Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-16 10:15:21 följande:

Jag hade grejat det här ifall jag levde med en man som gärna tog några öl medans han var hemma och klippte gräset. Har väldigt svårt att säga ordet alkis, givetvis är han det men det jag har tröttnat på är hans adrenalinkicksökande. Vardagen är en pina för honom att genomlida, det är endast när saker och ting händer som han lever upp. Det är här alkoholen har blivit ett gift, alla lögner. Alla sena nätter där han har kommit hem stupfull fast han sagt att han bara ska ta en öl. Det har stressat mig så mycket, med tiden så tappar man tilliten helt.

Det är så mycket sorger som jag bearbetar just nu som jag inte riktigt vet hur jag ska sätta ord på.

Gå vidare utan den man älskar är så himla svårt, i det här fallet måste jag det. Får sikta in mig på ett liv med saft och bullar. Det är det jag behöver.

Du vet man kan gå in i.väggen av att känna som du gör.

Jag förstår dig verkligen, det är sjukt påfrestande att ha en sån partner.

Det är sunt att du bearbetar det dock istället för att förneka och låtsas som ingenting. Ett uppbrott är alltid svårt oavsett orsak men också befriande. Det är bäst så.
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-16 10:30:22 följande:
    Ok.
    Men jag har lite svårt att förstå hur hon tänker där.
    Även om han inte blir aggressiv så är det ju ändå jobbigt för barnen när han blir full.
    Något som även det äldsta barnet ju har visat.
    Och det är ju fullt tillräckligt.
    Hade jag varit som henne så hade jag reagerat och försökt ta tag i det om mitt barn kom hem och sa att h*n inte vill bo med sin pappa.
    I värsta fall ansökt om ensam vårdnad tills han skärpt till sig och sökt hjälp.

Jag förstår att det är jobbigt för dig.
    Men jag tror ändå att du gör det rätta.
    Kanske är det också vad som krävs för att han ska få upp ögonen och inse vad han håller på med.
    Om inte annat så får ju du chansen att träffa någon som kommer att älska dig och respektera dig och prioritera dig som nr 1.
    Carpe Diem
    Det är inga hard feelings mellan mig och exet, vi är alltid trevliga mot varann när vi stöter på varann. Men vi är så olika, hon har alltid varit lite som hans mamma och när han gör dumma saker så ser hon honom lite som en stygg liten unge. Har ibland hållit tummarna att hon skulle ta itu med saker när t o m barnen har klagat men det är som att hon ger honom grönt kort. Min tes är att jag tror att han ger henne stålar, har inget belägg för det men vissa indikationer på det (ett helt annat ämne).

Äsch det känns bara så himla ruttet just nu. Sitter och kollar på lägenheter, kommer inte ha råd att köpa något och så himla typiskt att jag sa upp lägenheten. Nu kommer all den panik över en.
  • Anonym (Arg)
    MaryM skrev 2017-05-16 12:48:36 följande:

TS du är så klart trött och ledsen och besviken och känner att män är skithögar.

Alla män är inte så. Det kommer du att se när du är redo.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
    Nej alla män är inte skitstövlar men tyvärr är de oftast upptagna. Jag var singel i fem år innan vi blev ett par, faller sällan. Vi får se, ska inte ladda ner tinder imorgon iallafall.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-16 15:50:51 följande:
    Du vet man kan gå in i.väggen av att känna som du gör.

Jag förstår dig verkligen, det är sjukt påfrestande att ha en sån partner.

Det är sunt att du bearbetar det dock istället för att förneka och låtsas som ingenting. Ett uppbrott är alltid svårt oavsett orsak men också befriande. Det är bäst så.
    Jag har gått in i väggen redan! Jag grejar inte att jobba, kippar konstant efter andan i sociala situationer. Gråter konstant och har helt tappat gnistan, sista perioden har varit den värsta i mitt liv. Jag ville leva med den här människan, nu får jag helt plötsligt börja om på ruta ett.

Ska jag vara helt ärlig så har jag sjukt stor lust att bara hälla i mig några shots och fly verkligheten ett tag. Allt för att stänga av all smärta jag känner.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-16 17:18:13 följande:
    Det är inga hard feelings mellan mig och exet, vi är alltid trevliga mot varann när vi stöter på varann. Men vi är så olika, hon har alltid varit lite som hans mamma och när han gör dumma saker så ser hon honom lite som en stygg liten unge. Har ibland hållit tummarna att hon skulle ta itu med saker när t o m barnen har klagat men det är som att hon ger honom grönt kort. Min tes är att jag tror att han ger henne stålar, har inget belägg för det men vissa indikationer på det (ett helt annat ämne).

Äsch det känns bara så himla ruttet just nu. Sitter och kollar på lägenheter, kommer inte ha råd att köpa något och så himla typiskt att jag sa upp lägenheten. Nu kommer all den panik över en.
    Det är jättebra!
    Men jag tycker att hon borde vara mer oroad för barnen när deras pappa inte kan hålla sig borta från flaskan och kommer hem dyngrak när han har barnen hemma.

Varför ger han henne pengar? 

Du hade ju inte trott att det skulle sluta så här. Eller hur.
    Man står ju inte och betalar för en obebodd lägenhet när man tycker att ens förhållande känns säkert och man flyttar ihop.
    Men hoppas att du hittar något nytt snart så du kan flytta.
    Carpe Diem
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-16 18:30:15 följande:
    Det är jättebra!
    Men jag tycker att hon borde vara mer oroad för barnen när deras pappa inte kan hålla sig borta från flaskan och kommer hem dyngrak när han har barnen hemma.

Varför ger han henne pengar? 

Du hade ju inte trott att det skulle sluta så här. Eller hur.
    Man står ju inte och betalar för en obebodd lägenhet när man tycker att ens förhållande känns säkert och man flyttar ihop.
    Men hoppas att du hittar något nytt snart så du kan flytta.
    Carpe Diem
    För att jag har sett delar av deras konversationer i våra sammankopplade ipads (svårt att undvika), hon skäms inte för sig om man säger så. Hon jobbar endast för fickpengar och inget annat. Vet inte ifall det är därför hon ser mellan fingrarna kring hans leverne men cyniskt nog så drar jag den slutsatsen.

Varit en tuff kväll, vi är båda väldigt ledsna men rörande överens om att vi tappat bort varann helt.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-16 23:10:48 följande:
    För att jag har sett delar av deras konversationer i våra sammankopplade ipads (svårt att undvika), hon skäms inte för sig om man säger så. Hon jobbar endast för fickpengar och inget annat. Vet inte ifall det är därför hon ser mellan fingrarna kring hans leverne men cyniskt nog så drar jag den slutsatsen.

Varit en tuff kväll, vi är båda väldigt ledsna men rörande överens om att vi tappat bort varann helt.
    Ok. Så hon har alltså en slags hållhake på honom där.
    Frågan är om hon verkligen har släppt honom helt.

Jag förstår att det är tufft för er.
    Men när det gäller honom så har han bara sig själv att skylla.
    Det är han som har ställt till det så att det har blivit så här.
    Inte du.
    Frågan är om han inser det.
    Carpe Diem
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-17 09:39:22 följande:
    Ok. Så hon har alltså en slags hållhake på honom där.
    Frågan är om hon verkligen har släppt honom helt.

Jag förstår att det är tufft för er.
    Men när det gäller honom så har han bara sig själv att skylla.
    Det är han som har ställt till det så att det har blivit så här.
    Inte du.
    Frågan är om han inser det.
    Carpe Diem
    Nu är jag sjukskriven (för posttraumatisk stress, utmattning typ?!). Nog om det!

Hållhakarna är barnen men hon är en sån kvinna som lägger huvudet på sned och vill bli försörjd. Det är klart att jag har stört mig som fan på det där eftersom jag själv aldrig skulle få för mig att göra så. Tror inte att hon är kär i honom eftersom hon har en ny het toyboy. :) Ska tillägga att jag gillar henne ändå, irritationen riktas enbart mot min sambo.

Han är väldigt låg och bedyrar sin kärlek och lovar bättring. Jag ska iaf bo på landet ett tag under min sjukskrivning, måste bort från alla ljud, måsten, människor och negativa energier.

Tack förresten till dig och alla andra i den här tråden som orkar med mig. Har känt mig sur, egoistisk och gnällig i alla inlägg. Värmer att det finns så fina människor som tar sig tid till att skriva till en ångestladdad människa som mig.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 11:51:03 följande:
    Nu är jag sjukskriven (för posttraumatisk stress, utmattning typ?!). Nog om det!

Hållhakarna är barnen men hon är en sån kvinna som lägger huvudet på sned och vill bli försörjd. Det är klart att jag har stört mig som fan på det där eftersom jag själv aldrig skulle få för mig att göra så. Tror inte att hon är kär i honom eftersom hon har en ny het toyboy. :) Ska tillägga att jag gillar henne ändå, irritationen riktas enbart mot min sambo.

Han är väldigt låg och bedyrar sin kärlek och lovar bättring. Jag ska iaf bo på landet ett tag under min sjukskrivning, måste bort från alla ljud, måsten, människor och negativa energier.

Tack förresten till dig och alla andra i den här tråden som orkar med mig. Har känt mig sur, egoistisk och gnällig i alla inlägg. Värmer att det finns så fina människor som tar sig tid till att skriva till en ångestladdad människa som mig.
    Ok. Men då får hon väl utnyttja sin nya toyboy istället då.
    Och ta hand om barnen själv tills din sambo inser att han måste tänka om när det gäller hans prioriteringar.

Ja,han lovar säkert bättring och kan kanske hålla det i någon vecka.
    Sen är ni tillbaka på ruta ett igen när någon av hans polare ringer och vill gå ut.
    Men förhoppningsvis så inser han att han måste prioritera om om han inte ska förlora allt han har pga sitt festande.

Jag tycker du gör rätt som åker ut på landet ett tag och vilar upp dig från din utmattning.
    Sen kan du kanske se klarare på allt efter ett tag och bestämma dig för vad du vill göra.

Inga problem! Jag tycker inte du verkar grinig. Snarare vettig.  

Styrkekramar!
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-05-17 12:09:42 följande:
    Och ta hand om barnen själv tills din sambo inser att han måste tänka om när det gäller hans prioriteringar.

Sen är ni tillbaka på ruta ett igen när någon av hans polare ringer och vill gå ut.
    Men förhoppningsvis så inser han att han måste prioritera om om han inte ska förlora allt han har pga sitt festande.

Jag tycker du gör rätt som åker ut på landet ett tag och vilar upp dig från din utmattning.
    Sen kan du kanske se klarare på allt efter ett tag och bestämma dig för vad du vill göra.

Styrkekramar!
    Jag ska tillägga att jag inte tycker att du verkar egoistisk heller.
    Men det är något du har rätt att vara nu.
    Din sambo är ju själv egoistisk till tusen så nu är det din tur.
    Carpe Diem
  • MaryM

Jag tycker du kan ge honom EN chans och det är nu. Han får skärpa sig riktigt rejält och gör han inte det så gör du slut. Åk och vila upp dig och tänk ut de villkor som gäller för att du ska vara kvar i denna relationen. Säg sen det till honom. Försök sen att ha roligt med honom och verkligen ge honom en chans. (Om han nu köper villkoren).

Försök hitta din styrka och ta kontrollen. Kolla boende parallellt så att du kan flytta om du vill.

She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-17 12:09:42 följande:

Styrkekramar!
    Carpe Diem
    Problemet ligger där, hon accepterade allt under deras relation. Han föraktar henne men kan inte hantera en självständig kvinna efter det.

Jag väljer att inte fokusera på honom just nu bara, är sjukskriven och ute på landet. Ska bara slappna av, glo på tv, äta gott, dricka gott och ladda om. Ska komma tillbaks till den jag var.
  • Anonym (Arg)
    MaryM skrev 2017-05-17 12:25:06 följande:

Jag tycker du kan ge honom EN chans och det är nu. Han får skärpa sig riktigt rejält och gör han inte det så gör du slut. Åk och vila upp dig och tänk ut de villkor som gäller för att du ska vara kvar i denna relationen. Säg sen det till honom. Försök sen att ha roligt med honom och verkligen ge honom en chans. (Om han nu köper villkoren).

Försök hitta din styrka och ta kontrollen. Kolla boende parallellt så att du kan flytta om du vill.

Ja men vi får se. Jag tar mig bort från allt, skäms lite för jag saknar honom. Saknar våra roliga minnen, ALLT! Vi får se, just nu så kan jag inte göra annat än att bara koppla bort allt. Inklusive honom.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 17:24:12 följande:
    Problemet ligger där, hon accepterade allt under deras relation. Han föraktar henne men kan inte hantera en självständig kvinna efter det.

Jag väljer att inte fokusera på honom just nu bara, är sjukskriven och ute på landet. Ska bara slappna av, glo på tv, äta gott, dricka gott och ladda om. Ska komma tillbaks till den jag var.
    Men vad är det egentligen han vill ha då om varken en självständig eller en kvinna han kan hunsa passar honom?

Det gör du helt rätt i,tycker jag.
    Fokusera på dig själv nu så kan du ta tag i det andra sen.
    Carpe Diem
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-17 18:41:15 följande:
    Men vad är det egentligen han vill ha då om varken en självständig eller en kvinna han kan hunsa passar honom?

Det gör du helt rätt i,tycker jag.
    Fokusera på dig själv nu så kan du ta tag i det andra sen.
    Carpe Diem
    Han är en simpel man. Han vill väl ha det som han inte har, jag låter bitter men tyvärr så gör livet en något cynisk.

Absolut, jag tänker på mig själv o försöker koppla av. Däremot så måste jag väl erkänna att sitta ensam i en stuga när det börjar bli mörkt kan vara något ångestladdat.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-17 21:05:10 följande:
    Han är en simpel man. Han vill väl ha det som han inte har, jag låter bitter men tyvärr så gör livet en något cynisk.

Absolut, jag tänker på mig själv o försöker koppla av. Däremot så måste jag väl erkänna att sitta ensam i en stuga när det börjar bli mörkt kan vara något ångestladdat.
    Ja,det är väl så.
    Men då kan han å andra sidan inte förvänta sig att hans förhållanden ska fungera om inget man gör passar honom.
    Även om man så vänder sig ut och in för hans skull.

Det kan jag förstå.
    Men du behöver nog vara för dig själv ett litet tag och bara fokusera på dig själv och tänka på vad du vill.
    Sen kanske du kan tänka klarare efter ett tag.
    Carpe Diem
  • fornminne

TS, din (fd?) sambos problembild följer ett klassiskt mönster. Först är du en "gnällkärring" för att han inte får festa varje helg och lämpa över sina barn på dig. Sen när han verkligen förstår att du tänker lämna, då kommer ångesten och han lovar bot och bättring. Som sällan håller.

Han vill både ha kakan och äta den. Det är hans problem. Plus alkoholismen eller helgfestandet då.

Du gör helt rätt i att separera - åtminstone för ett tag - samt bara ta det lugnt och fokusera på dig själv. Men försök att umgås med andra människor (vänner, släktingar) så att du inte sitter helt ensam om du inte vill det. Då finns risken att du tar tillbaka honom så fort han ringer och smörar.

Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.