• Anonym (Arg)

Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.

Först o främst så vill jag tillägga att det inte sups hemma men däremot så har jag fått nog. Nu ställer jag inte upp längre och vill höra er syn på saker och ting.

Nu är det inte så varje helg som vi har barnen men tillräckligt ofta så att jag börjar reagera. En av hans polare bjuder över honom på bastukväll, hockey, barrunda eller utgång på disco. Slutar alltid med att han super för mycket och ramlar in på natten.

Det är något barnen inte har märkt. Men nu tänker jag inte ställa upp längre. Han vill gå ut idag och festa, jag har sagt att jag själv tänker gå ut ikväll (bara för att) så han får själv stanna hemma med sina barn eller ringa och tricksa med barnens mamma. Nu tycker han att jag är barnslig och taskig.

Så vad tycker ni? Är jag en elak styvmorsa eller är det dags att han växer upp?

• Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.
  • Anonym (aa)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-01 00:30:37 följande:
    Jag och exet har inte den relationen till varandra. Hon är fortfarande väldigt förtjust i honom men det är väl som så att hon reagerar när hennes barn inte mår bra.

Jag vet att han kan dricka lagom i alla andra sammanhang än med just manliga bekanta. Men eftersom han inte kan sköta sig där så försakar han lite rätten till det måttliga. Tycker att han ska sluta dricka helt för då mår vi alla betydligt mycket bättre! Är så trött på att få ont i magen varje gång han säger till mig och barnen att han ska ta två öl och vara hemma innan läggdags, där har han faljerat varenda gång.
    ja, och då måste han söka hjälp om han inte klarar av att avstå själv. Om det här var min sambo hade jag ställt det som ett ultimatum och även gjort upp en tidsplan med delmål tillsammans med honom. Hur ska han tex hantera midsommar och liknande? Klarar han av att vara på fest och vara nykter om andra dricker? han behöver redskap för att hantera sig själv. 
  • Anonym (Mamman)

Jag kan känna igen mig i ditt story minus barnen och exet men sättet han dricker på.

Vi är också "karriärfolk" och utåtsett såg allting bra ut, men det började med för mkt på helgerna med polarna, ledde till några nubbe efter maten plus vin.

Ledde till nästan dagligt intag kontrollerat men spårat på helgen plus kokain.

Jag nådde inte fram till honom så jag började leta nytt boende men han fick en insikt och i juni firar han 2 år helt nykter. Han mår bättre än någonsin och vårt liv är så mycket mer kvalitativt.

Så glad att ni ställde ultimatum!

Alkoholism är en progressiv sjukdom, man börjar inte på parkbänken liksom.

• molly50
    Anonym (Aik) skrev 2017-04-30 14:28:28 följande:
    Lite WT är det allt att pissa i krukväxterna.

Eller slödderfasoner. Kalla det vad du vill men "framgångsrika" människor behöver iallafall inte bikta sig om sina tonårsfyllor på FL.

Du vet ju vad som behöver göras. Dumpa så du kan supa i fred med dina vänninor i framtiden.
    Du kan inte tänka dig att det kan vara så att han faktiskt har problem med alkoholen?
    En normal vuxen människa som kan hantera alkohol blir inte så packad inför sina barn att h*n ställer sig och pinkar på en krukväxt framför dem.

Och jag har inte uppfattat det som att TS är sur över att hon inte fick gå ut och festa.
    Däremot för att hennes sambo verkar prioritera sitt festande framför sina barn och att han utnyttjar TS som hans barnvakt när han har barnen hemma.
    Och jag uppfattade det också som att TS ville gå ut mer som en hämnd för att han beter sig så än för att hon var sugen på att festa.
    Om du läser igenom TS kommentarer så kanske du också kan se det.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (P)) skrev 2017-04-30 16:26:55 följande:
    Hårt? TS beskriver honom som en försupen idiot som inte ens är intresserad av sina barn. 

Klart det är intressant att fråga sig varför en karriärkvinna som inte är det minsta beroende av hans pengar vill synas/leva med med en sådan man? Jag har ju svårt att se att andra inte skulle veta om hans beteende...
    Han kan väl ha andra egenskaper som TS tycker om.
    Mitt ex skulle också ut till varje pris varje helg och supa skallen i småbitar och låg alltid bakfull hela nästa dag.
    Det fanns tack och lov inga barn inblandade där,men det tog slut ändå.
    Dock av andra orsaker än hans supande.
    Men han skötte sig under veckorna och var bra på många andra sätt.
    Så om TS sambo kan sluta med,eller åtminstone dra ner på,sitt drickande så kanske han blir en riktigt bra man.
    Carpe Diem
  • Anonym (P))
    molly50 skrev 2017-05-01 11:55:43 följande:
    Han kan väl ha andra egenskaper som TS tycker om.
    Så som att han skiter i sina barn?

Jag tvivlar inte på att han kan ha bra egenskaper, alla har bra och dåliga sidor.

Men om de dåliga är supande och skita i sina barn, så anser jag inte att det finns så mycket bra sidor som väger upp för detta. Men det får naturligtvis var och en själv avgöra.
  • molly50
    Anonym (P)) skrev 2017-05-01 12:08:50 följande:
    Så som att han skiter i sina barn?

Jag tvivlar inte på att han kan ha bra egenskaper, alla har bra och dåliga sidor.

Men om de dåliga är supande och skita i sina barn, så anser jag inte att det finns så mycket bra sidor som väger upp för detta. Men det får naturligtvis var och en själv avgöra.
    Nej,det menade jag inte.
    Supandet och att han struntar i sina barn är naturligtvis inte någon av de bra sidorna.
    Men han kan ju vara hur bra som helst när han är nykter.
    Eller hur.
    Han sköter sig ju under veckorna så han dricker ju inte hela tiden,om jag har förstått det rätt.
    Så om han kan dra ner på sitt drickande eller sluta helt så kanske det kan bli bra.
    Carpe Diem
  • pseudonym1

Har bara läst TS.
    Hur kan han vilja va borta på helgerna så ofta när han har vv? Nån gång visst.. men ofta?
    Jag älskar att gå ut och har barnen vv men jag får ur på barnfri v. Resten vill jag va med dem!

O så fräckt att utnyttja dig så där. Tycker absolut man kan hjälpa till med hans barn nån gång om det är ngt viktigt men för det här??
    Nä TS. Sätt ner foten o säg nej. O gå ut o drick dina drinkar själv. Hans barn är hans ansvar!

• Anonym (P))
    molly50 skrev 2017-05-01 12:13:44 följande:
    Nej,det menade jag inte.
    Supandet och att han struntar i sina barn är naturligtvis inte någon av de bra sidorna.
    Men han kan ju vara hur bra som helst när han är nykter.
    Eller hur.
    Han sköter sig ju under veckorna så han dricker ju inte hela tiden,om jag har förstått det rätt.
    Så om han kan dra ner på sitt drickande eller sluta helt så kanske det kan bli bra.
    Det var ironiskt menat...

Som jag skrev,  visst kan ha bra  sidor, och det får  ju var och en avgöra. Men jag skulle inte vilja ha det så, utan hade gjort slut. Och det värsta är inte hans supande, utan att han väljer bort sina barn för sina kompisar. Det säger en del om en människa. 

Naturligtvis blir det bättre om  han slutar/drar ner på det. 
  • molly50
    Anonym (P)) skrev 2017-05-01 12:39:15 följande:
    Det var ironiskt menat...

Som jag skrev,  visst kan ha bra  sidor, och det får  ju var och en avgöra. Men jag skulle inte vilja ha det så, utan hade gjort slut. Och det värsta är inte hans supande, utan att han väljer bort sina barn för sina kompisar. Det säger en del om en människa. 

Naturligtvis blir det bättre om  han slutar/drar ner på det. 
    Ok. Fattade inte det. Sorry!

Ja,jag hade nog inte heller stannat kvar hos en sådan man om han inte kunde bevisa att han kan skärpa till sig och sluta eller dra ner på drickandet och visa att han prioriterar barnen och mig framför att festa.
    Han skulle få kämpa för att bevisa det och om han inte hade klarat av det så hade jag lämnat.
    Framförallt barnen måste få komma i första rummet.
    Carpe Diem
  • Anonym (Arg)
    Anonym (aa) skrev 2017-05-01 09:01:02 följande:
    ja, och då måste han söka hjälp om han inte klarar av att avstå själv. Om det här var min sambo hade jag ställt det som ett ultimatum och även gjort upp en tidsplan med delmål tillsammans med honom. Hur ska han tex hantera midsommar och liknande? Klarar han av att vara på fest och vara nykter om andra dricker? han behöver redskap för att hantera sig själv. 
    Han är aldrig nykter när grabbarna är med! Vill dock poängtera att vi kan dricka vin utan att han spårar ur, det kan t o m vara extremt trevligt och den biten kommer jag sörja under en tid.
Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.