• Anonym (Arg)

Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.

Först o främst så vill jag tillägga att det inte sups hemma men däremot så har jag fått nog. Nu ställer jag inte upp längre och vill höra er syn på saker och ting.

Nu är det inte så varje helg som vi har barnen men tillräckligt ofta så att jag börjar reagera. En av hans polare bjuder över honom på bastukväll, hockey, barrunda eller utgång på disco. Slutar alltid med att han super för mycket och ramlar in på natten.

Det är något barnen inte har märkt. Men nu tänker jag inte ställa upp längre. Han vill gå ut idag och festa, jag har sagt att jag själv tänker gå ut ikväll (bara för att) så han får själv stanna hemma med sina barn eller ringa och tricksa med barnens mamma. Nu tycker han att jag är barnslig och taskig.

Så vad tycker ni? Är jag en elak styvmorsa eller är det dags att han växer upp?

• Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2017-05-01 11:43:33 följande:
    Du kan inte tänka dig att det kan vara så att han faktiskt har problem med alkoholen?
    En normal vuxen människa som kan hantera alkohol blir inte så packad inför sina barn att h*n ställer sig och pinkar på en krukväxt framför dem.

Och jag har inte uppfattat det som att TS är sur över att hon inte fick gå ut och festa.
    Däremot för att hennes sambo verkar prioritera sitt festande framför sina barn och att han utnyttjar TS som hans barnvakt när han har barnen hemma.
    Och jag uppfattade det också som att TS ville gå ut mer som en hämnd för att han beter sig så än för att hon var sugen på att festa.
    Om du läser igenom TS kommentarer så kanske du också kan se det.
    Carpe Diem
    Du har analyserat allt helt korrekt!

Jag går aldrig ut, den här gången kände jag att jag MÅSTE ta mig ut för att inte hamna i samma "passa barn fälla". Min och barnens ångest kommer när han ska gå ut med vänner, hade det handlat om en AW med fem öl så hade ingen reagerat, nu talar jag om någon som blir så galet packad så jag inte ens fattar hur han kommer hem. Får ont i magen varje gång!
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-06 18:27:53 följande:
    Du har analyserat allt helt korrekt!

Jag går aldrig ut, den här gången kände jag att jag MÅSTE ta mig ut för att inte hamna i samma "passa barn fälla". Min och barnens ångest kommer när han ska gå ut med vänner, hade det handlat om en AW med fem öl så hade ingen reagerat, nu talar jag om någon som blir så galet packad så jag inte ens fattar hur han kommer hem. Får ont i magen varje gång!
    Han måste sluta dricka! Helt! Visst förstår du det..? Förstår HAN det? Jag gissar att efter ett par v Max så är detta "glömt" han kommer tycka att du överreagerar, att han inte har "såna" problem och så startar han bråk och drar ut med grabbarna.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Fy) skrev 2017-05-06 21:05:28 följande:
    Han måste sluta dricka! Helt! Visst förstår du det..? Förstår HAN det? Jag gissar att efter ett par v Max så är detta "glömt" han kommer tycka att du överreagerar, att han inte har "såna" problem och så startar han bråk och drar ut med grabbarna.
    Han går inte att prata med när det kommer till alkohol eftersom att jag och alla andra dricker minsann alkohol enligt honom. När jag ber honom att sköta sina barnveckor så ska han dra upp något tillfälle när jag minsann ramlade in på fyllan klockan tre en natt (barn inte hemma bör tilläggas). Han sköter sig nog inför barnen numera, dock har han bytt med exet en helg här om tre veckor pga en weekend med grabbarna.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-06 22:56:48 följande:

Han går inte att prata med när det kommer till alkohol eftersom att jag och alla andra dricker minsann alkohol enligt honom. När jag ber honom att sköta sina barnveckor så ska han dra upp något tillfälle när jag minsann ramlade in på fyllan klockan tre en natt (barn inte hemma bör tilläggas). Han sköter sig nog inför barnen numera, dock har han bytt med exet en helg här om tre veckor pga en weekend med grabbarna.

Känns tveksamt om det kommer hålla. En alkoholist kommer alltid på en anledning och dricka. Antar tiden kommer utvisa exakt hur stora problem han har. Inte alltid men ofta är det så att en alkoholist måste nå botten och förlora allt för att nå insikt själv.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (mumin) skrev 2017-05-06 23:02:33 följande:
    Känns tveksamt om det kommer hålla. En alkoholist kommer alltid på en anledning och dricka. Antar tiden kommer utvisa exakt hur stora problem han har. Inte alltid men ofta är det så att en alkoholist måste nå botten och förlora allt för att nå insikt själv.
    Jag tror att hans alkoholism inte är fysiskt betingad utan psykiskt, det är nästan värre för mig och hans omgivning. Han behöver inte smutta på den där ölen varje dag, hur sjukt det än låter så hade jag föredragit det. Det som skrämmer är när hans rastlöshet tar över, då ska han ut till varje pris och då får man vara glad att han lever och lyckas ramlar in (vilket numera sker när vi har barnen). Jag vet inte hur jag ska nå honom.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-06 22:56:48 följande:
    Men vill DU ha det så? Att leva med en man som prioriterar att supa som en tonåring? Det är ju inte bara för barnens skull han bör sluta dricka utan för din skull med. Om han "inte har några problem" så borde han kunna reglera hur full han blir. Min man (vi har barn) har jag varit med sen femton år (sen tonåren) och när vi var unga utan barn festade vi båda mkt, och sen efter att vi fått de två första hade han ngn slags tonårstendenser igen och blev rätt packad när han festade och kom hem seeent. Med "grabbarna" såklart. Jag hade ju barnen och var nykter hemma så det drabbade inte dem MEN jag hatade det! Det finns liksom gränser för vad jag vill ha i MITT liv. Ok när man är 19 men inte gå ut och dricka dig full varje eller varannan helg när man har barn och är vuxen, det ville inte jag leva med. Efter två rejäla jäkla avhyvlingar från mig så insåg han det dumma med att bli full så man blir bakis och sen dess händer det sällan att han mår dåligt dagen efter eller är ute sent. Och han har mkt roligare nu även om han väljer att inte bli för full. Jag var jävligt tydlig. Sa att jag drar annars... och det blev en väckarklocka. Min man dricker med måtta när han dricker nu och mjt mer sällan. Så gar din gubbe inga problem så är det väl inga problem att hålla drickandet måttligt. Dvs ej bli äckel-full??? Hur vill DU ha det? Har du barn? Vill du ha det med honom? Med någon någon ggn???
  • Anonym (Mamman)

Man kan inte nå alkoholister om de inte vill bli nåddra...

Vilket han inte är redo för. Bryt med honom.

• Anonym (mumin)
    Anonym (Arg) skrev 2017-05-06 23:14:27 följande:

Jag tror att hans alkoholism inte är fysiskt betingad utan psykiskt, det är nästan värre för mig och hans omgivning. Han behöver inte smutta på den där ölen varje dag, hur sjukt det än låter så hade jag föredragit det. Det som skrämmer är när hans rastlöshet tar över, då ska han ut till varje pris och då får man vara glad att han lever och lyckas ramlar in (vilket numera sker när vi har barnen). Jag vet inte hur jag ska nå honom.

Så är det för många alkoholister. Att de bara har ett psykiskt beroende. Det är någonting som skaver i deras liv som de försöker fly ifrån med hjälp av alkoholen. Din man har problem. Hur stora de är är det svårt att veta. Han lär ju inte ens komma underfund med vad hans egentliga problem är så länge han dricker.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Fy) skrev 2017-05-06 23:22:00 följande:
    Men vill DU ha det så? Att leva med en man som prioriterar att supa som en tonåring? Det är ju inte bara för barnens skull han bör sluta dricka utan för din skull med. Om han "inte har några problem" så borde han kunna reglera hur full han blir. Min man (vi har barn) har jag varit med sen femton år (sen tonåren) och när vi var unga utan barn festade vi båda mkt, och sen efter att vi fått de två första hade han ngn slags tonårstendenser igen och blev rätt packad när han festade och kom hem seeent. Med "grabbarna" såklart. Jag hade ju barnen och var nykter hemma så det drabbade inte dem MEN jag hatade det! Det finns liksom gränser för vad jag vill ha i MITT liv. Ok när man är 19 men inte gå ut och dricka dig full varje eller varannan helg när man har barn och är vuxen, det ville inte jag leva med. Efter två rejäla jäkla avhyvlingar från mig så insåg han det dumma med att bli full så man blir bakis och sen dess händer det sällan att han mår dåligt dagen efter eller är ute sent. Och han har mkt roligare nu även om han väljer att inte bli för full. Jag var jävligt tydlig. Sa att jag drar annars... och det blev en väckarklocka. Min man dricker med måtta när han dricker nu och mjt mer sällan. Så gar din gubbe inga problem så är det väl inga problem att hålla drickandet måttligt. Dvs ej bli äckel-full??? Hur vill DU ha det? Har du barn? Vill du ha det med honom? Med någon någon ggn???
    Otroligt bra inlägg! Det är såklart som så att allt inte handlar om hans barn, jag AVSKYR hans överdrivna festande. Jag hatar det!

Har inga problem med att det finns lite alkohol inblandat, hade han en kompis över och drar några bira så det okej men det är aldrig så. Han är en förvuxen tonåring som ska dra ut och supa ner sig och det klarar jag inte av längre.

Denna vecka har vi bråkat fööööör mycket och får såklart höra att ingen har någonsin kritiserat honom förr eftersom han aldrig blir otrevlig när han dricker, har t o m fått höra att det är jag som har manipulerat hans barn till att klaga. Ville jag ha barn med honom förr så har mycket förändrats sedan dess. Hela min relation är katastrofalt dålig just nu!
  • Anonym (Arg)
    Anonym (mumin) skrev 2017-05-06 23:28:35 följande:
    Så är det för många alkoholister. Att de bara har ett psykiskt beroende. Det är någonting som skaver i deras liv som de försöker fly ifrån med hjälp av alkoholen. Din man har problem. Hur stora de är är det svårt att veta. Han lär ju inte ens komma underfund med vad hans egentliga problem är så länge han dricker.
    Det är lätt för törstiga gubbar att linda in suparfester till att det skulle vara "affärsmöten" eller "middagar". Om alla andra gör det så har du väl inga problem, det är så han resonerar.
Svar på tråden Börjar bli trött på att passa sambons barn när han ska gå ut med sina polare.