Varför äter inte fler veganskt?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Som titeln lyder? Undrar varför inte fler äter veganskt då det är bättre både för djuren, hälsan och miljön?
Jag frågade inte för att jag inte är medveten om min omvärld, jag frågar så att jag ska kunna besvara det du indirekt anklagar mig för. Du kan inte anta att jag köper en massa billiga kläder, äter fulbanan och dricker oetiskt kaffe och tro att du har vunnit ditt argument. Jag frågar dig vad du tycker att vi ska göra för människor som sliter för oss. Jag frågar dig vad du gör för dessa människor. Varför kan man inte bry sig om både djur och människa när man har möjlighet?
Det blev samma sak i den här tråden som i det flesta trådar där sk tokveganer deltar i.
I början av tråden kom dessa personer med en massa felaktiga fakta som tex att broccoli innehåller mer protein än rött kött (Fakta broccoli innehåller 4.5 ggr mindre än rött kött).
Att kött är onyttigt, men några fakta kan dom aldrig länka till.
Så det försvinner efter det har dragit sitt mantra som vegansidorna säger till dom...
Jo det där är ju en klassisk situation. Om man har mage att erkänna att man utesluter animaliska produkter så är man automatiskt en ignorant person som inte har en aning om etik inom något annat område.
Jo det där är ju en klassisk situation. Om man har mage att erkänna att man utesluter animaliska produkter så är man automatiskt en ignorant person som inte har en aning om etik inom något annat område.
Du får ju läsa saker i sitt sammanhang, det där var ett svar.
Jag var ironisk, förstod att det var ett svar på ett rätt intressant påhopp.. Min poäng är att väldigt ofta när folk får reda på att jag inte äter animaliska produkter så får jag frågor som "Fast folk sliter ihjäl sig i Asien för dina kläder" eller "Vet du hur mycket kemikalier dina grönsaker innehåller?". Jag gillar att läsa på och jag är väl medveten om andra saker än bara köttätande.
För att den inte på långa vägar kan mäta sig med mat som innehåller kött och andra animaliska produkter.
Jag äter vegetariskt och veganskt då och då, men kommer aldrig utesluta kött från min kost.
För att jag inte tycker tillräckligt mycket om vegetarisk mat för att äta mig mätt på det dag ut och dag in. För att jag är av släktet männiksa och är allätare och mår bäst på en allsidig kost, inklusive ägg, kyckling, gris, nötkött, fisk, vilt osv.
Jag tränar 6-7 dagar i veckan. Vissa dagar blir det dubbla pass. Det mesta av min träning är högintensiv träning i form av löpning och crossfit.
Tyvärr så tycker jag inte om bönor och linser (vilka är de främsta proteinkällorna i vegansk kost), trots att jag har provat på många olika grytor osv. Om jag därmed skulle börja äta veganskt, skulle jag därmed ha mer muskelnedbrytning än muskelbyggning, och till slut skulle jag inte ha krafter att upprätthålla min sportsliga livsstil.
Av den anledningen kan jag inte bli vegan.
För att de inte vill, för att de inte gillar det, för att de tror att det är krångligt eller konstigt, för att det är så främmande för dem etc. Det finns ju hur många anledningar som helst liksom.
Blir att man lagar kött/fisk av gammal vana. Lagade en vegetarisk lasagne en gång som var god. Har funderat på att göra den igen, men inte kommit till skott.
Tror definitivt inte våra kroppar är gjorda för att äta så mycket kött som vi gör.
Skulle aldrig vilja vara vegetarian/vegan på heltid men att äta det vissa dagar i veckan vore ok.
Jag äter kött för smakens skull-inte för normen. Skulle inte stå ut en dag med bönor, tofu och qourn. Råa grönsaker får jag ont i magen av och frukt är jag allergisk mot. Vad ska jag bli mätt av liksom? Och tänk att sitta där på julafton med potatis och rödbetor typ! Vi bor på landet och har djur-både själva och grannarna. Här lider de inte. Lidande är att inte mjölka en ko för en mjölkstinn ko lider nåt enormt! Nä, den dagen jag blir vegan så skjut mig för då har det snurrat om totalt.