• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 17:47:36 följande:

Jag har väldigt svårt att relatera till allt du säger. Det låter så trasigt och dysfunktionellt, tragiskt, du verkar komma från svåra förhållanden. Saker blir så mycket lättare om man ser sig som en familj.

I TS fall verkar det vara när det passar, som att hon går ner i tid och inte han. Annars, med tanke på att hon tydligen betalar lejonparten, så borde han vara den som går ner mest i tid. Dessutom skulle alla barn då få vara hemma med sin förälder, inte bara två.

Anyway, nu ska jag ägna mig åt min.

Hur får en tonåring - som har skolplikt och går i högstadiet - hyffsat långa dagar - vara hemma med en förälder för att föräldern går hemma när de är i skolan?
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 17:47:36 följande:
    Jag har väldigt svårt att relatera till allt du säger. Det låter så trasigt och dysfunktionellt, tragiskt, du verkar komma från svåra förhållanden. Saker blir så mycket lättare om man ser sig som en familj.

I TS fall verkar det vara när det passar, som att hon går ner i tid och inte han. Annars, med tanke på att hon tydligen betalar lejonparten, så borde han vara den som går ner mest i tid. Dessutom skulle alla barn då få vara hemma med sin förälder, inte bara två.

Anyway, nu ska jag ägna mig åt min.
    Svåra förhållanden? för att jag ser min familj som min familj och inte blandar in utomstående i den.

Då lär hans barn inte få det speciellt fett om han ska tjäna mindre än nu. Det närmsta en resa de kommer är vykortet ts kanske skickar.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 14:02:06 följande:

Pappan försörjer 4 barn OCH Ts!

Tror jag inte. Ts jobbar ju och det räcker säkert till hennes och hennes barns försörjning.
  • Anonym (Va?)
    Ess skrev 2016-08-17 18:56:43 följande:

Svåra förhållanden? för att jag ser min familj som min familj och inte blandar in utomstående i den.

Då lär hans barn inte få det speciellt fett om han ska tjäna mindre än nu. Det närmsta en resa de kommer är vykortet ts kanske skickar.

Menar du på allvar att du ser hans barn som utomstående?
  • Anonym (arg...)
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 14:02:06 följande:
    Pappan försörjer 4 barn OCH Ts!
    Vart har jag skrivit att sambon försöker mig och våra två gemensamma barn?
  • Anonym (arg...)
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 12:43:23 följande:

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

De äldre barnen ska inte behöva bli lidande för att det kommer nya ungar!

Ok, låter väldigt sjukt i mina öron bara.
    När bonusbarnen var små var dom lediga mitt i veckan och gick inte längre än kl 15 när dom väl gick. Menar du att jag inte ska kunna ge mina barn det? 
  • nevermind
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-18 22:03:41 följande:
    När bonusbarnen var små var dom lediga mitt i veckan och gick inte längre än kl 15 när dom väl gick. Menar du att jag inte ska kunna ge mina barn det? 
    Hans barn är hans ansvar, era barn ert ansvar. Sen kan man även vara en familj trots att man inte tar det yttersta ansvaret och rättar sig helt efter andra.
  • Blomma73
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-18 22:03:41 följande:

Tycker du kan säga det till bonusbarnen om de tar upp ämnet igen, att du vill ge dem det som de själva fått som barn, eftersom du exempelvis är övertygad om att det skapar en trygghet för barnen.

Och som flera skrivit, så är det här en fråga för pappan i första hand. Han kunde hittat på saker med de vuxna barnen som inte kostar så mycket. Spelat bowling, spelat fotboll med varandra, gått på utställningar, åkt till en näraliggande ort mm. Inte för givet att åka på dyra evenemang varje år. Enbart bortskämt tycker jag.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2016-08-18 21:07:16 följande:
    Ja, för det är det de är. Men om du tycker det låter bättre, så kan jag kalla dem för ytligt bekanta.
  • Anonym (Lina)

Kommer man in i en 'nyfamilj' när 'barnen' är hyfsat stora så ser man nog dom inte som familj. Jag ser inte min mans barn som min familj utan enbart som min mans familj. Men jag kom in när alla var tonåringar. Är kanske annorlunda om man varit med sen dom var riktigt riktigt små och får vara lika delaktig i alla beslut / uppfostran etc.
  • Brumma

Alla människor är inte trevliga bara för att de är någons barn... ;)

Då blir det knappast några "familjekänslor"..
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-19 20:52:32 följande:

Kommer man in i en 'nyfamilj' när 'barnen' är hyfsat stora så ser man nog dom inte som familj. Jag ser inte min mans barn som min familj utan enbart som min mans familj. Men jag kom in när alla var tonåringar. Är kanske annorlunda om man varit med sen dom var riktigt riktigt små och får vara lika delaktig i alla beslut / uppfostran etc.

Ja ok...det kan jag väl köpa.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2016-08-19 23:25:44 följande:
    Ja ok...det kan jag väl köpa.
    Där ser du ju själv. Nästan vuxna barn, vh, inget gemensamt, olika som natt och dag. Hade det inte varit för föräldern så hade vi aldrig ens träffats.
    Utomstående/ytligt bekanta, det är det som ligger närmst för att beskriva vår relation. Sen att dom ingår i mannens familj gör att de kommer en närmre än andra utomstående, men det gör ändå inte att vi har några familjeband. Hade vi umgåtts själva utan mannen och varit förtroliga med varann, så hade man kunnat kalla det för vänner eller nära vänner. Men fortfarande så hade jag inte kunnat kalla oss för "EN familj"..
  • Ess
    Ess skrev 2016-08-20 09:30:28 följande:
    Där ser du ju själv. Nästan vuxna barn, vh, inget gemensamt, olika som natt och dag. Hade det inte varit för föräldern så hade vi aldrig ens träffats.
    Utomstående/ytligt bekanta, det är det som ligger närmst för att beskriva vår relation. Sen att dom ingår i mannens familj gör att de kommer en närmre än andra utomstående, men det gör ändå inte att vi har några familjeband. Hade vi umgåtts själva utan mannen och varit förtroliga med varann, så hade man kunnat kalla det för vänner eller nära vänner. Men fortfarande så hade jag inte kunnat kalla oss för "EN familj"..
    Men jag får också tillägga, att vid ev bråk mellan barnet och dess sambo, så står jag klart närmre barnet och tar dess parti.
    Jag hade vid behov tagit mina barns parti mot hans barn. Men om en utomstående gett sig på hans barn, så hade jag ryckt in på deras sida.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn