• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • fjanten
    Anonym (...) skrev 2016-08-16 12:55:41 följande:

Hahaha gäller samma sak mina föräldrar som inte har barn sedan tidigare? När dom valde att skaffa min syster fick inte vi heller resa utomlands eller på skidsemester lika ofta som tidigare för mamma valde att gå ner i tid istället.

Eller de är bara styvmammor/pappor som inte får välja själva vad de ska göra av sin tid/pengar?

Kanske är bäst att inte skaffa fler än ett barn för någon! Föräldraledighet innebär ju försämrad ekonomi, så det kan man ju inte göra mot syskonen ..........
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 12:43:23 följande:

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

De äldre barnen ska inte behöva bli lidande för att det kommer nya ungar!

Eller så gör man det inte. Man kanske prioriterar id med barnen mer än att göra dyra saker. 
    mer normalt och bättre för barnen oxå...
  • Anonym (men suck)
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-15 09:30:59 följande:
    det stämmer verkligen inte. Barnskötare har inte förskoleutbildning
    Banskötare har gymnasieutblinding....så 
    Förskolelärare är på uni.. Vilket det flesta förskolor nu kräver!
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Elsa) skrev 2016-08-16 12:55:45 följande:

Pappan i familjen har valt att skaffa 4 barn, ts har valt att skaffa 2 barn. Alltså får pappan hosta upp pengar till 4 barn och ts till 2. Så hur mycket eller lite hon jobbar har väl inte med saken att göra

Pappan försörjer 4 barn OCH Ts!
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-16 12:40:17 följande:
    Feriearbete (sommarjobb) är ju inte samma sak som att arbeta som vikarie för en vanlig tjänst..
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:22:53 följande:

Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.

Och HUR vet du det?
    Jag VET inte. Men utifrån statistiken över att det är den med lägst inkomst i familjen som går ner i tid när barnen är små så gjorde jag en kvalificerad gissning om att ts inte tjänar såpass mycket mer än mannen så att hon har råd att stå för två utlandsresor per år till hela familjen.

Dessutom skriver ts att hon inte bidrar till hushållet så som hon brukar vilket jag tolkar som att hon inte bidrar till vardagskostnaderna.

Det skulle vara intressant om ts kunde tala om ifall hon på sin heltidstjänst drar in så mycket att hon ensam kan betala semestrar och nöjen för sex personer. Eller om hon med sin heltidstjänst drar in lagom mycket för att betala sina egna samt hälften av de gemensamma barnens kostnader (och därmed just nu lever delvis på sin man).
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 14:02:06 följande:
    Pappan försörjer 4 barn OCH Ts!
    Eller så räcker pengarna TS får in till sin och barnens (hälften) men att det innebär att pappan nu själv får betala för sina barn från tidigare utan att få hjälp från TS ;)

Jag valde att gå ner i tid efter att vi fick gemensamma barn. Och visst ändrade det vår ekonomi så att vi inte kunde åka på resor. Dock var det ju min inkomst som främst försörjde HELA familjen, inklusive hans barn. Så när jag gick ner i tid fick familjen sämre med pengar, men det var för att JAG slutade pyttsa in MER.
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 14:06:23 följande:
    Jag VET inte. Men utifrån statistiken över att det är den med lägst inkomst i familjen som går ner i tid när barnen är små så gjorde jag en kvalificerad gissning om att ts inte tjänar såpass mycket mer än mannen så att hon har råd att stå för två utlandsresor per år till hela familjen.

Dessutom skriver ts att hon inte bidrar till hushållet så som hon brukar vilket jag tolkar som att hon inte bidrar till vardagskostnaderna.

Det skulle vara intressant om ts kunde tala om ifall hon på sin heltidstjänst drar in så mycket att hon ensam kan betala semestrar och nöjen för sex personer. Eller om hon med sin heltidstjänst drar in lagom mycket för att betala sina egna samt hälften av de gemensamma barnens kostnader (och därmed just nu lever delvis på sin man).
    Ja visst kan det vara så.
    och då är det ju något de valt att göra. Eller tänker du att TS hotat pappan till livet om han inte hjälper till med försörjningen?

Spelar knappast ngn roll att de äldre barnen är från ett annat förhållande - när familjesituationer ändras så ändras även ekonomin (ofta). Har pappan valt att vara den som drar in den större biten ekonomisk så är det hans val. Han kanske ser fördelen med att någon är hemma med de små barnen och att de kan minska förskoletiden. 
  • Anonym (torftgt)

Låter som om TS bonusbarn har haft en torftig sommar.  En pappa som jobbar alla deras gemensamma veckor utom 2 veckor känns inte så kul att hänga med. Har pappan inte 5 veckors semester som alla andra? Prioriterar han inte sina barn alls?

Inte TS ansvar att underhålla bonusbarnen.

• Anonym (X)

Varför har ni inte budgeterat för några sommaraktiviteter?

• Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-16 14:13:46 följande:
    Ja visst kan det vara så.
    och då är det ju något de valt att göra. Eller tänker du att TS hotat pappan till livet om han inte hjälper till med försörjningen?

Spelar knappast ngn roll att de äldre barnen är från ett annat förhållande - när familjesituationer ändras så ändras även ekonomin (ofta). Har pappan valt att vara den som drar in den större biten ekonomisk så är det hans val. Han kanske ser fördelen med att någon är hemma med de små barnen och att de kan minska förskoletiden. 
    Frågan är om det är ts eller mannen som gjort valet. Fast även om ts gjort valet så har ju mannen fortfarande accepterat hennes val, dvs han har också ansvar för situationen.

Jag ser också en fördel med att föräldrar går ner i tid för att spendera mer tid med sina barn, men i den här familjen finns det fyra barn och det är bara hälften av dem som får spendera mer tid med en förälder. Om mannen istället gått ner i tid medan ts jobbade heltid så skulle samtliga barn få mer tid med en förälder. Eller också skulle ts och mannen kunna jobba 75% var, ts jobbar heltid och mannen halvtid den veckan som stora barnen bor hos dem och tvärtom andra veckan.

Det jag hänger upp mig på är att ts barn vinner en massa på att hon jobbar halvtid, medan de stora barnen bara förlorar på det. I en familj tycker jag att alla ska känna sig som vinnare, inte bara hälften av individerna.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn