• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (---)
    Anonym (arg...) skrev 2016-08-16 19:42:51 följande:

Nu är jag här och har läst alla inläggen.. 

Jag lever INTE på min man utan jag betalar för min del och hör och hämna jag betalar MER för våra gemensamma barn än vad sambon gör

Med din halvtidslön? Om din halvtidslön är nästan lika stor som mannens heltidslön så borde ni verkligen vinna ekonomiskt på att pappan är den som går ner i tid.
  • Anonym (---)
    ungbrunett skrev 2016-08-16 20:31:00 följande:
    Är det skillnad om frun i fråga är mamma till samtliga barn eller enbart till vissa?

Det är allt annat än ovanligt att en vuxen i familjen helt eller delvis försörjer den andre.

Ska biologiska helsyskon bli arga på en av sina föräldrar för att den jobbar halvtid och inte drar in lika mycket som om hen jobbade heltid? Eller är det bara för att alla i ts fall inte har ett släktband?
    Ja det är skillnad om den föräldern som går ner i tid är förälder till alla barnen får då får alla barnen mer tid med en förälder.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 06:08:55 följande:

Med din halvtidslön? Om din halvtidslön är nästan lika stor som mannens heltidslön så borde ni verkligen vinna ekonomiskt på att pappan är den som går ner i tid.

Fast det är inte ts sak att försörja dom stora barnen dom har redan två föräldrar!. Varför ska de stora barnen ha tre vuxna som försörjer dom? Vilken tredje vuxen ska försörja dom små? Hur ska pappan som har försörjningsansvaret över dom stora barnen i familjen gå ner i arbetstid om han redan nu har det på gränsen vad gäller ekonomin för att försörja sina barn? Varför skall ts slita å jobba för att andras barn skall åka utomlands? Det är ju sjukt!
  • Anonym (---)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-17 06:50:32 följande:
    Fast det är inte ts sak att försörja dom stora barnen dom har redan två föräldrar!. Varför ska de stora barnen ha tre vuxna som försörjer dom? Vilken tredje vuxen ska försörja dom små? Hur ska pappan som har försörjningsansvaret över dom stora barnen i familjen gå ner i arbetstid om han redan nu har det på gränsen vad gäller ekonomin för att försörja sina barn? Varför skall ts slita å jobba för att andras barn skall åka utomlands? Det är ju sjukt!
    Jag har aldrig sagt att ts ska betala något för de större barnen! Det är något som du har hittat på själv. Jag har heller inte skrivit något om att de borde göra någon resa, bara att jag förstår att de större barnen är besvikna. I min värld är det nämligen okej att känna känslor.

Om pappan går ner i tid kanska han inte har råd att betala för sig själv eller betala hälften av de gemensamma barnen. Då får väl ts gå in och täcka upp, precis som flera redan har argumenterat om att så gör man minsann i kärnfamiljer.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 07:23:56 följande:

Jag har aldrig sagt att ts ska betala något för de större barnen! Det är något som du har hittat på själv. Jag har heller inte skrivit något om att de borde göra någon resa, bara att jag förstår att de större barnen är besvikna. I min värld är det nämligen okej att känna känslor.

Om pappan går ner i tid kanska han inte har råd att betala för sig själv eller betala hälften av de gemensamma barnen. Då får väl ts gå in och täcka upp, precis som flera redan har argumenterat om att så gör man minsann i kärnfamiljer.

Fast jag förstår ändå inte varför pappan ska gå ner till halvtid å ts upp till full tid? Det bästa är väl isf att båda jobbar halvtid å hjälps åt m de små. Bara för pappan har barn sen innan kan han ju inte ta mindre lass med hushåll eller d små barnen å går han ner på halvtid får han ju ta större lass m hushållet hemma. Inte gå på lekland dagarna i ända. Tror du allvarligt d fungerar så? Å på vilket sätt försummar han d stora barnen å inte är m dom lika mkt längre pga ts som du verkar påstå? Då borde alla föräldrar gå ner på halvtid?
  • Anonym (Halebop)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-16 20:26:02 följande:
    Har jag missat något? Vad är det som gör TS till en hemsk människa?
    Du har missat att jag svarade signaturen Ess. 
  • Vinterankan

Så som barnen uttryckt sig är såklart inte ok, men samtidigt så kan jag förstå att de är besvikna om de är vana vid flera resor och det nu i te blir någonting. Jag får känslan av att det inte heller funnits någon ambition att ordna någon billig rolig aktivitet, alltså inte bara pengar som uteblivit den här sommaren utan även initiativ.

Varför har inte pappan ansträngt sig för att göra något kul med barnen? Man kan ju åka på några dagars campingsemester eller annat billigt nöje i alla fall så att barnen känner att de i alla fall får göra något och har en förälder som engagerar sig i dem.

• Anonym (Halebop)
    ungbrunett skrev 2016-08-16 20:37:10 följande:
    Åter igen. Om man inte har intresse av dem så lär man knappast heller sörja detta.
    Du ser, med den synen får man till slut problem med sina egna barn.

Barnen fanns där innan och man får med sig hela paketet. Ser man till att skaffa barn med någon som har barn sedan innan får man acceptera att de ingår i ens familj, vare sig man vill eller ej. Den nya är vuxen och har ett val, det har inte barnen.

Det TS nu håller på med är att skapa en klyfta mellan särkullarna.

Har en bekant som råkat ut för detta. Efter en hemsk uppväxt fick styvmamman MS och ville (vill) att de vuxna styvbarnen skall ställa upp med både försörjning och i det dagliga. De egna barnen är nu i tonåren och har vänt sin mamma ryggen pga hur illa hon behandlar de runtomkring. Ingen hjälper henne, med rätta. Så hon sitter där i sin lilla hyreslägenhet på sjukpension med enda besöken hon får är av hemtjänsten.
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 06:08:55 följande:

Varför skulle den vara lika stor som pappans heltidslön?

Pappan har två tonåringar att försörja, förutom sina två yngre barn. Förmodligen betalar han även större del i hyra, mat osv. Tonåringar äter betydligt mer än småbarn och kanske har de intressen som kostar. Sedan går det knappast att ta för givet att pappan har samma utgifter som TS.

Är det inte bättre att tro på TS när hon säger att hon betalar sina utgifter samt mer än pappan gällande deras gemensamma? Du SKREV att det då inte var några problem. Har du plötsligt ändrat åsikt?
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 06:06:56 följande:

Samma tanke som från början, att om pappan är den som jobbar halvtid så får alla barn mer tid med en av sina föräldrar. Eller att pappan jobbar halvtid den veckan de stora barnen är där och ts jobbar halvtid den veckan som bara de gemensamma barnen är där. Det andra alternativet ger dessutom fördelen att de gemensamma barnen får större möjlighet till en nära relation med båda sina föräldrar.

Du ändrat alltså åsikt? Du skrev ju att det inte var några problem om hon kunde betala sin del. Vilket hon alltså kan.

Men nu räcker inte det längre?

Du får inte välja själv hur du vill lägga upp din tid när du går ner i tjänst på alla arbetsplatser. Man har rätt att gå ner i tid men att säga att man ska ta ut det enbart vv funkar inte om det inte passar arbetet.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn