• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 11:10:59 följande:

Tacksam?!Jag jobbar för det första heltid och har slitit i åratal med en utbildning och hundår på jobbet. Skulle kunna jobba nån dag i veckan och pilla mig i naveln men så vill jag inte leva.

Jag vill ha en skälig levnadsstandard för mig och mina barn. Min och barnens levnadsstandard skulle sjunka dramatiskt om jag hade fler än vad jag kunde försörja. 

1000-1500 kr i marginal för att ha trevligt med barnen är definitivt under anständighetens nivå, så vill inte jag leva. 

Det är tråkigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn. eller skaffar fler än de kan försörja.

TS prioriterar sina barn genom att vara hemma med dom. Inte alla tycker det bästa sättet att visa kärlek på ätt att ösa pengar över sina ungar. Antagligen vill hon inte att hennes barn ska bli lika bortskämda som styvbarnen.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 11:10:59 följande:

Tacksam?!Jag jobbar för det första heltid och har slitit i åratal med en utbildning och hundår på jobbet. Skulle kunna jobba nån dag i veckan och pilla mig i naveln men så vill jag inte leva.

Jag vill ha en skälig levnadsstandard för mig och mina barn. Min och barnens levnadsstandard skulle sjunka dramatiskt om jag hade fler än vad jag kunde försörja. 

1000-1500 kr i marginal för att ha trevligt med barnen är definitivt under anständighetens nivå, så vill inte jag leva. 

Det är tråkigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn. eller skaffar fler än de kan försörja.

DU vill inte leva så. DU vill ha en skälig levnadsstandard.

Du anser alltså att man "inte kan försörja sina barn" om man inte kan slänga 5000 kronor på en helg för nöjen?

Det viktiga för dig är att jobba så att barnen kan ha en god levnadsstandard och få göra roliga saker. Därmed får du mindre tid med dina barn men det är ok för dig.

Det är ju bra att du är nöjd med ditt liv men du, du inser att dina barn en vacker dag kan komma att vända detta emot dig? Du prioriterar bort tid med dina barn för att ha pengar till prylar och ytliga nöjen. Jag var inte stor när jag började förakta mina föräldrars sätt att leva. Jag hade prylar och fick alltid pengar när jag och kompisarna skulle göra något. Pengar var aldrig något problem. Jag satt däremot ensam hemma varje eftermiddag efter skolan för föräldrarna kom hem sent - båda jobbade heltid - vilket de inte hade behövt. De köpte ut mig ur sina liv så som jag ser det. Helger på tivoli och djurparker är lätt att slänga framför fötterna på sina barn, men jag hade hellre haft mer tid med mina föräldrar.

Det är betydligt lättare att jobba heltid och roa ungarna på nöjesparker på helgerna. Att vara en närvarande förälder i vardagen är betydligt jobbigare. Att vara en förälder som lär barnen att prylar och nöjen inte är självklarheter och att man måste prioritera för att få råd till saker för det finns inte pengar till allt. Att stå upp för att syskon och tid tillsammans är viktigare än materiell status även när tonåringarna gnäller över saker de måste avstå ifrån - DET är att vara förälder och att verkligen fostra sina barn.

Jag och min mamma har en urusel relation i dag. Hon anser att jag hade det sååå bra, och det var ju så det såg ut utåt. Hon var inte på sitt jobb 40-45 timmar i veckan för att skapa ett bra liv för MIG , hon var där för att HON ville det. Barn är inte dumma och jag genomskådade henne. Hon prioriterade jobbet före sitt barn och jag förväntades vara tacksam över min materiella status. Det var jag inte.

Du anser att det är att "prioritera sina barn" att se till att de har en god materiell standard. Tja, det är bara att hoppas att du lyckas fostra dina barn till samma ytliga syn på livet...
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (Samma här) skrev 2016-08-17 10:50:34 följande:

Styvbarnens morsa får fäl chipa in med pengar om det är så himla viktigt att barnen kommer iväg på saker hemma hos pappan och han inte har råd. TS har uppenabrligen betalat mer än sin beskärda del eftersom det är hennes inkomstborfall som gör att pappan inte kan ombekosta resor för de äldre barnen. Dessutom, att tonåringen missar resor och nöjen är bara nyttigt med den inställningen han har. Han behöver uppenbarligen en reality check.

Att inte lägga ut pengar på resor och nöjen man inte anser sig ha råd med är bevis på BRA omdöme skulle jag påstå.

Va? Ska bonusbarnens mamma BETALA för att farsan skaffat nya ungar som han helt uppenbart inte har råd med?

Kanske bättre att barnen bor på heltid hos sin mamma så får farsan bara betala underhåll?!
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-17 12:31:33 följande:

Va? Ska bonusbarnens mamma BETALA för att farsan skaffat nya ungar som han helt uppenbart inte har råd med?

Kanske bättre att barnen bor på heltid hos sin mamma så får farsan bara betala underhåll?!

Pappan verkar ha alldeles utmärkt råd att ha fler barn.. de har ju tillomed möjlighet att låta TS gå ner i tid och ändå leva gott.

Att man får välja bort dyra nöjen är inte att inte ha råd ;)
  • Anonym (Samma här)
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-17 12:31:33 följande:

Det där var ett svar på det totalt orimliga resonemanget att styvmamman ska jobba mer så hon kan fortsätta betala för styvbarnens nöjen.

Vadå helt uppenbart inte kan försörja? Dom har mat på bordet, tak över huvudet och har EN enda sommar inte prioriterat resor och nöjen. Morsan kanske aldrig gör nått med barnen och det är därför dom tagit så hårt på att alla resor uteblivit. Har du tänkt på det?
  • Anonym (Halebop)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-17 11:59:04 följande:
    DU vill inte leva så. DU vill ha en skälig levnadsstandard.

Du anser alltså att man "inte kan försörja sina barn" om man inte kan slänga 5000 kronor på en helg för nöjen?

Det viktiga för dig är att jobba så att barnen kan ha en god levnadsstandard och få göra roliga saker. Därmed får du mindre tid med dina barn men det är ok för dig.

Det är ju bra att du är nöjd med ditt liv men du, du inser att dina barn en vacker dag kan komma att vända detta emot dig? Du prioriterar bort tid med dina barn för att ha pengar till prylar och ytliga nöjen. Jag var inte stor när jag började förakta mina föräldrars sätt att leva. Jag hade prylar och fick alltid pengar när jag och kompisarna skulle göra något. Pengar var aldrig något problem. Jag satt däremot ensam hemma varje eftermiddag efter skolan för föräldrarna kom hem sent - båda jobbade heltid - vilket de inte hade behövt. De köpte ut mig ur sina liv så som jag ser det. Helger på tivoli och djurparker är lätt att slänga framför fötterna på sina barn, men jag hade hellre haft mer tid med mina föräldrar.

Det är betydligt lättare att jobba heltid och roa ungarna på nöjesparker på helgerna. Att vara en närvarande förälder i vardagen är betydligt jobbigare. Att vara en förälder som lär barnen att prylar och nöjen inte är självklarheter och att man måste prioritera för att få råd till saker för det finns inte pengar till allt. Att stå upp för att syskon och tid tillsammans är viktigare än materiell status även när tonåringarna gnäller över saker de måste avstå ifrån - DET är att vara förälder och att verkligen fostra sina barn.

Jag och min mamma har en urusel relation i dag. Hon anser att jag hade det sååå bra, och det var ju så det såg ut utåt. Hon var inte på sitt jobb 40-45 timmar i veckan för att skapa ett bra liv för MIG , hon var där för att HON ville det. Barn är inte dumma och jag genomskådade henne. Hon prioriterade jobbet före sitt barn och jag förväntades vara tacksam över min materiella status. Det var jag inte.

Du anser att det är att "prioritera sina barn" att se till att de har en god materiell standard. Tja, det är bara att hoppas att du lyckas fostra dina barn till samma ytliga syn på livet...
    Fast nu handlar det ju om att barnen inte blir prioriterade. Barnen hade synpunkter på att de aldrig gjorde något kul och att de yngre barnen drog ner deras levnadsstandard. Det finn ett läge med jämvikt. Vi pratar om att kunna bjuda sina barn på något för 1000- 5000 spänn. Inga långsemesterar till Thailand.

Har man inte ens 1000 spänn att lägga på sina barn en sommar så har man prioriterat fel. 

Ditt gagg handlar nog snarare om att du vill rättfärdiga att du inte orkar jobba eller att du var för slö i skolan. Jag jobbade och sparade pengar innan jag fick barn. Har varit ledig mycket med dem, ledig idag t ex. Och jag jobbar 80%.

Mina föräldrar jobbade heltid och jag har god relation med dem.
  • Anonym (Halebop)

Förtydligande: Jag har jobbat heltid fram tills nu efter semestern, nu ska jag jobba 80% året ut eller längre. Det gör ingen större skillnad, den delen går bort i skatt.

• Anonym (Halebop)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-17 11:10:53 följande:
    För det första har ts ingen som helst anledning att bidra till de stora barnens semester. Hon betalar "sin del" i hushållet och pappan arbetar heltid. Har han inte råd att åka på semester nu så hade han väl inte haft det om han bodde själv heller.

För det andra är barnen pappans ansvar i första hand och vi får väl utgå ifrån att TS gått ner i tid i samråd med honom.

För det tredje har du en världsfrånvänd syn på ekonomi. Grattis till dig som inte anser att 5000 kronor är mycket pengar. Jag är fullkomligt övertygad om att TS bonusbarn lär sig något som dina barn inte kommer att lära sig, d.v.s. respekt för pengar och för dem som försörjer en.
    Jag ger dig gärna rätt i att jag tror att du aldrig skulle kunna klara att jobba heltid med fyra barn. Fyra barn utan jobb för mycket för att kunna ha tillräckligt med tid för varje barn. Jag skulle gärna också ha fler barn, men man kan inte skaffa fler än man klarar. Det är ju inte bara jag som tycker så, utan de flesta människor. Därför skaffar inte de flesta fyra barn. 

Du har inte jobbat på ett tag, du har sannolikt ett lågavlönat jobb om du har ett, och du är en sådan person som inte trivs på arbetsmarknaden utan föredrar att vara hemma. Ingen morsa som har fyra barn som jag känner till har någonsin jobbat. De flesta fyrabarnsfamiljer jag känner till har legat på konkursens rand. Det är ditt val, men räkna med att dina barn tycker annorlunda. 

Sen har du givetvis ekonomiska komplex och måste förstås rättfärdiga dina val.
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 14:17:27 följande:

Fast nu handlar det ju om att barnen inte blir prioriterade. Barnen hade synpunkter på att de aldrig gjorde något kul och att de yngre barnen drog ner deras levnadsstandard. Det finn ett läge med jämvikt. Vi pratar om att kunna bjuda sina barn på något för 1000- 5000 spänn. Inga långsemesterar till Thailand.

Har man inte ens 1000 spänn att lägga på sina barn en sommar så har man prioriterat fel. 

Ditt gagg handlar nog snarare om att du vill rättfärdiga att du inte orkar jobba eller att du var för slö i skolan. Jag jobbade och sparade pengar innan jag fick barn. Har varit ledig mycket med dem, ledig idag t ex. Och jag jobbar 80%.

Mina föräldrar jobbade heltid och jag har god relation med dem.

Se det hur du vill. Jag har en akademisk utbildning och en heltidslön på närmare 50 000, så jag har absolut inga problem med att ge mina barn både tid och en rimlig levnadsstandard. Jag hade dock inte haft några problem med att neka mina barn resor en sommar. Barn bestämmer inte över familjens ekonomi och de dör inte av att ha lite tråkigt.

Det är lustigt att du genast tar för givet att jag är lågutbildad och försöker försvara mitt liv med att jag prioriterar tid med barnen. Det är exakt så jag ser på ditt liv. Du har valt att prioritera ditt jobb för att du har behov av att göra karriär och ha mycket pengar, men du försvarar det med att du valt att prioritera dina barn.

Jag förstår att du har en god relation till dina föräldrar, du har ju anammat deras tänk.
  • Anonym (Halebop)
    Anonym (Didi) skrev 2016-08-17 14:34:32 följande:
    Se det hur du vill. Jag har en akademisk utbildning och en heltidslön på närmare 50 000, så jag har absolut inga problem med att ge mina barn både tid och en rimlig levnadsstandard. Jag hade dock inte haft några problem med att neka mina barn resor en sommar. Barn bestämmer inte över familjens ekonomi och de dör inte av att ha lite tråkigt.

Det är lustigt att du genast tar för givet att jag är lågutbildad och försöker försvara mitt liv med att jag prioriterar tid med barnen. Det är exakt så jag ser på ditt liv. Du har valt att prioritera ditt jobb för att du har behov av att göra karriär och ha mycket pengar, men du försvarar det med att du valt att prioritera dina barn.

Jag förstår att du har en god relation till dina föräldrar, du har ju anammat deras tänk.
    Även om du jobbat 50% skulle du nog inte tycka att 1000 kr för ett vattenland var mycket pengar. Eller för all del 5000 för en helg på Gröna Lund heller.

Det är väl iofs smart att skaffa barn med olika pappor så man fördelar utgifterna och   de äldre barnen hinner flytta hemifrån. Jag kommer inte hinna med det.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn