• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • BandAnna
    Anonym (förstår barnen) skrev 2016-08-15 13:52:48 följande:

Jag förstår ändå barnen, om man inte får göra något roligt på hela sommarlovet är det verkligen en trist känsla när man kommer tillbaka till skolan. Sen beror det på om de gjort nåt kul med mamman också tycker jag. Om de varit på en rolig resa med henne eller bara fått vara hemma där med.

Tonåringar är ganska stora, så jag tycker ni kunde pratat med dem lite mer ingående om att ni gärna vill resa också, men att ekonomin inte tillåter i år.

Sen det där uttalandet om de små barnen, typisk sak som en tonåring kan slänga ur sig. Han ångrar säkert att han sa det innerst inne, men vill nog inte erkänna det. Om det var en engångsgrej så skulle jag bara låta det passera.

Dagens ungar har ingen egen fantasi överhuvudtaget. Finns inte föräldrarna och kan köra, betala eller passa upp så står de helt handfallna och gnäller. Ser det där allt oftare.  
  • nevermind
    Anonym (förstår barnen) skrev 2016-08-15 14:15:56 följande:
    Oj det lät onödigt hårt tycker jag. Eller nej, det lät elakt till och med. Utegångsförbud är en sån konstig sak tycker jag. Har aldrig förstått mig på sånt.

Sorry OT...
    På den tiden fanns det ingen mobiltelefon de kunde ta ifrån en... Fick veckopengen indragen ibland också, hemskt va?
  • Nonym
    BandAnna skrev 2016-08-15 15:02:16 följande:

Dagens ungar har ingen egen fantasi överhuvudtaget. Finns inte föräldrarna och kan köra, betala eller passa upp så står de helt handfallna och gnäller. Ser det där allt oftare.  

Måste faktiskt hålla med om det där.. mina bonusar är sådana, vill att vi vuxna ska hitta på saker för dem att göra när de är här..

När man själv var "liten" hade man fullt sjå med allt man ville göra, skulle aldrig fallit mig in att tjata på min mamma eller pappa eller partners om att DE skulle säga vad man skulle hitta på..

Visst att de ibland kunde ge en förslag, typ köpa ett tält att sätta upp i trädgården, men sätta upp tältet fick vi barn göra själva. Skulle jag göra samma sak här så skulle tältet bli upplockat ur förpackningen och liggande på gräsmattan, sätta upp det själva skulle de aldrig reda ut tyvärr..
  • Anonym (Samma här)
    Nonym skrev 2016-08-15 16:20:03 följande:

Måste faktiskt hålla med om det där.. mina bonusar är sådana, vill att vi vuxna ska hitta på saker för dem att göra när de är här..

När man själv var "liten" hade man fullt sjå med allt man ville göra, skulle aldrig fallit mig in att tjata på min mamma eller pappa eller partners om att DE skulle säga vad man skulle hitta på..

Visst att de ibland kunde ge en förslag, typ köpa ett tält att sätta upp i trädgården, men sätta upp tältet fick vi barn göra själva. Skulle jag göra samma sak här så skulle tältet bli upplockat ur förpackningen och liggande på gräsmattan, sätta upp det själva skulle de aldrig reda ut tyvärr..

Hos oss är det likadant. Om det vi gör inte duger att göra, vilket det ofta inte gör och ingen kompis vill leka kommer det alltid ett surt/gnälligt "Men vad ska jag göra då?". Noll förmåga att roa sig själv och allt hennes pappa föreslår (skulle aldrig falla mig in att hitta på sysselsättningar till en 11:åring) är tråkigt. Slutar altid med att hon sitter och tittar på någon hjärndöd smörja på iPaden. Sorgligt.
  • Anonym (Halebop)

Ja, jag tycker att dina bonusbarn har rätt. Varför skaffar man barn om man inte vill göra roliga saker med dem? Att åka till ett äventyrsland en dag en sommar är inte för mycket begärt. det var inte tre veckor på Maldiverna. 

Tyvärr har jag växt upp med liknande snåla föräldrar. Nej viss, de hade inte mycket pengar, men som vuxen har jag fortfarande svårt att ta att de kunde röka, ha flera bilar och hundar men banne mig aldrig göra roliga saker med oss.

Kom ihåg att man blir en familj genom att göra roliga saker tillsammans.

Du blev arg för att du vet innerst inne att bonusen har helt rätt.

• Ess

Det är klart att de har rätt att känna sig besvikna. Men det ger inte någon rätt till att stå och va dum. Jag hade bara svarat att -Ja, och hade inte ni funnits så hade vi andra haft råd att resa.

• Anonym (Kungen)

Säg att jag ville ha egna barn ochså.Jag ville ochså bli mamma.Om bonusbarnet frågar:varför skaffade du barn?

• Anonym (Javisst.)
    Ess skrev 2016-08-15 19:29:16 följande:

Det är klart att de har rätt att känna sig besvikna. Men det ger inte någon rätt till att stå och va dum. Jag hade bara svarat att -Ja, och hade inte ni funnits så hade vi andra haft råd att resa.

Så hade nog jag faktiskt också svarat. Kanske inte helt okej, men som sagt att vara besviken ger en INTE rätt att vara elak, tonår är ingen ursäkt för det!

Och ärligt,om man gör något varje år och EN sommar får vara utan och då beter sig illa, då är man faktiskt både bortskämd och otacksam.
  • Anonym (Hanna)

Herregud, vilka bortskämda ungar.

Vi föräldrar har alltid bestämt vad vi ska göra på sommaren. Vissa år blev det både skidresa på vintern och utlandsresa på sommaren, vissa år bara det ena eller inget alls. Hade inget med ekonomin att göra. 

Är barnen i tonåren kan de sysselsätta sig själva. Kan de inte det, så har man nog misslyckats som förälder.

• nevermind
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-15 19:07:07 följande:

Ja, jag tycker att dina bonusbarn har rätt. Varför skaffar man barn om man inte vill göra roliga saker med dem? Att åka till ett äventyrsland en dag en sommar är inte för mycket begärt. det var inte tre veckor på Maldiverna. 

Tyvärr har jag växt upp med liknande snåla föräldrar. Nej viss, de hade inte mycket pengar, men som vuxen har jag fortfarande svårt att ta att de kunde röka, ha flera bilar och hundar men banne mig aldrig göra roliga saker med oss.

Kom ihåg att man blir en familj genom att göra roliga saker tillsammans.

Du blev arg för att du vet innerst inne att bonusen har helt rätt.

HAHAHA!!
Svar på tråden Besvikna bonusbarn