• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 11:08:15 följande:
    Du har uppenbart inte hängt med i denna diskussion. Finns en annan tråd om detta .
    Vad pratar du om? Du skrev:
    "Nu var ju min fråga hur man kan säga det är lätt för barn som går i högstadiet att få jobb så då är dina inlägg inte aktuella"

Varpå jag skreva att de visst var relevanta, iom att högstadiet är barn och ungdomar i åldrarna 14, 15 och 16 år. Inte bara 13 år som dina barn. 
    Jag svarade på ditt inlägg där du citerade mig i denna tråden, vad har det och göra med en annan tråd om detta?
  • Cilla93

För att hålla mig till ämnet:

Ja jag förstår om barnen är besvikna, ni har brukat göra mycket under somrarna och nu inget. Det han sa till dig var däremot inte okej. Förstår att ni inte har råd med samma standard om ni har småbarn nu, men något borde ni kunnat göra? Finns billiga eller till och med aktiviteter som är gratis. Om inte annat så har inte småbarn lika höga krav, så pappan och de större barnen hade kanske kunnat göra något tillsammans?

• Anonym (!)
    Anonym (Jodå) skrev 2016-08-15 11:17:31 följande:
    Vad pratar du om? Du skrev:
    "Nu var ju min fråga hur man kan säga det är lätt för barn som går i högstadiet att få jobb så då är dina inlägg inte aktuella"

Varpå jag skreva att de visst var relevanta, iom att högstadiet är barn och ungdomar i åldrarna 14, 15 och 16 år. Inte bara 13 år som dina barn. 
    Jag svarade på ditt inlägg där du citerade mig i denna tråden, vad har det och göra med en annan tråd om detta?
    Läs om läs rätt . Det finns en annan tråd om detta , vill inte kapa ts tråd mer
  • Anonym (förstår barnen)

Jag förstår ändå barnen, om man inte får göra något roligt på hela sommarlovet är det verkligen en trist känsla när man kommer tillbaka till skolan. Sen beror det på om de gjort nåt kul med mamman också tycker jag. Om de varit på en rolig resa med henne eller bara fått vara hemma där med.

Tonåringar är ganska stora, så jag tycker ni kunde pratat med dem lite mer ingående om att ni gärna vill resa också, men att ekonomin inte tillåter i år.

Sen det där uttalandet om de små barnen, typisk sak som en tonåring kan slänga ur sig. Han ångrar säkert att han sa det innerst inne, men vill nog inte erkänna det. Om det var en engångsgrej så skulle jag bara låta det passera.

• nevermind
    Anonym (förstår barnen) skrev 2016-08-15 13:52:48 följande:

Jag förstår ändå barnen, om man inte får göra något roligt på hela sommarlovet är det verkligen en trist känsla när man kommer tillbaka till skolan. Sen beror det på om de gjort nåt kul med mamman också tycker jag. Om de varit på en rolig resa med henne eller bara fått vara hemma där med.

Tonåringar är ganska stora, så jag tycker ni kunde pratat med dem lite mer ingående om att ni gärna vill resa också, men att ekonomin inte tillåter i år.

Sen det där uttalandet om de små barnen, typisk sak som en tonåring kan slänga ur sig. Han ångrar säkert att han sa det innerst inne, men vill nog inte erkänna det. Om det var en engångsgrej så skulle jag bara låta det passera.

Vi gjorde aldrig nåt på loven. Jag flög upp till min faster en vecka, två somrar fick jag åka på kollo. Vi var och badade ganska ofta dock, men jag reste inte förrän jag var vuxen.

Jag har aldrig tyckt det var pinsamt eller konstigt, det var bara så det var hos oss. Knappast något jag har lidit av.
  • nevermind
    Anonym (håll er till ämnet) skrev 2016-08-15 11:00:45 följande:

kan ni sluta vara så himla OT!

TS, jag tror det dels handlar om lite dålig kommunikation här. Tonåringen har haft vissa förväntningar och nu blev det inte så. Här borde pappan pratat mer med sina barn.
    Det där med Lyxfällan fattade jag inte riktigt, då de verkligen inte säger att man ska ta lån, snarare tvärtom! Eller, det är nog tonåringen som inte fattat Lyxfällan :) 

Att han sa så elakt om att de yngre barnen orsakar att han inte får det lika förspänt som tidigare, tycker jag han borde be om ursäkt för. Det låter mest som om han hört någon annan vuxen uttrycka detta och härmat (så som unga ibland gör utan att fatta hur dumt det är) Kan det vara så att tonåringens riktiga mamma (eller någon annan) uttryckt något sådant som han hört? 

Tycker ni får sätta er och prata med denne tonåring igen (kanske med alla barnen, beror på hur gamla de är) och förklarar hur er ekonomi ser ut. 

Hade jag sagt så om min lillasyster hade jag fått utegångsförbud i minst en vecka...
  • Brumma
    nevermind skrev 2016-08-15 13:58:59 följande:
    Vi gjorde aldrig nåt på loven. Jag flög upp till min faster en vecka, två somrar fick jag åka på kollo. Vi var och badade ganska ofta dock, men jag reste inte förrän jag var vuxen.

Jag har aldrig tyckt det var pinsamt eller konstigt, det var bara så det var hos oss. Knappast något jag har lidit av.
    Tror det är skillnad om man alltid gjort väldigt mycket och slutar, än om man sällan gör saker och fortsätter i samma stil ;)

Min bonusdotters mamma har haft vissa problem med att "bara vara hemma" utan har konstant åkt iväg (pratar varje helg) på lekland, djurparker, nöjesfält, bio osv. Detta varvat med att vara hemma hos mammas syskon och deras barn. Vilket inneär att barnen ALDRIG har "tråkigt" eller får hitta på saker efter eget huvud. Kan ju säga att det slagit tillbaka rätt rejält nu när de är tonåringar..

Vi var inte heller iväg men tältade (i trädgården om vi inte kom iväg), var på stranden osv. Saker HÄNDE, men inte saker som kostade ;) Och kunde inte våra föräldrar göra oss sällskap så badade o tältade vi själva :)
  • Brumma
    Anonym (förstår barnen) skrev 2016-08-15 13:52:48 följande:

Hos oss hade ett sådant uttalande definitivt inte fått gå förbi obemärkt.. Att man vill ha saker är en sak, men att uttrycka att andra inte borde finnas för att man själv då fått det bättre ekonomiskt - inte ok!
  • Anonym (förstår barnen)
    nevermind skrev 2016-08-15 14:00:29 följande:
    Hade jag sagt så om min lillasyster hade jag fått utegångsförbud i minst en vecka...
    Oj det lät onödigt hårt tycker jag. Eller nej, det lät elakt till och med. Utegångsförbud är en sån konstig sak tycker jag. Har aldrig förstått mig på sånt.

Sorry OT...
Svar på tråden Besvikna bonusbarn