• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (---)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-17 07:32:03 följande:
    Fast jag förstår ändå inte varför pappan ska gå ner till halvtid å ts upp till full tid? Det bästa är väl isf att båda jobbar halvtid å hjälps åt m de små. Bara för pappan har barn sen innan kan han ju inte ta mindre lass med hushåll eller d små barnen å går han ner på halvtid får han ju ta större lass m hushållet hemma. Inte gå på lekland dagarna i ända. Tror du allvarligt d fungerar så? Å på vilket sätt försummar han d stora barnen å inte är m dom lika mkt längre pga ts som du verkar påstå? Då borde alla föräldrar gå ner på halvtid?
    Var har jag skrivit att de ska gå på lekland hela dagarna? De flesta föräldrar som går ner i tid går väl knappast på lekland, eller tror du att det är vad ts ägnar sig åt?

Jag har ju föreslagit att båda kunde gå ner på 75%. Då hinner pappan på sina veckor både hämta de små barnen strax efter lunch och umgås med dem i lugn och ro ett par timmar och sedan även ha tid att äta mellanmål med tonåringarna och lyssna på hur deras dag i skolan varit.
  • Anonym (---)
    Brumma skrev 2016-08-17 09:45:46 följande:
    Du ändrat alltså åsikt? Du skrev ju att det inte var några problem om hon kunde betala sin del. Vilket hon alltså kan.

Men nu räcker inte det längre?

Du får inte välja själv hur du vill lägga upp din tid när du går ner i tjänst på alla arbetsplatser. Man har rätt att gå ner i tid men att säga att man ska ta ut det enbart vv funkar inte om det inte passar arbetet.
    Jag har inte ändrat åsikt, jag har från början sagt att jag förstår de större barnens besvikelse över att de vuxna tagit ett beslut som småsyskonen vinner på medan storasyskonen förlorar. Tycker du att det är schysst att ge vissa familjemedlemmar stora fördelar på de andra familjemedlemmarnas bekostnad, är det så jag ska tolka dig?
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 09:28:02 följande:

Du ser, med den synen får man till slut problem med sina egna barn.

Barnen fanns där innan och man får med sig hela paketet. Ser man till att skaffa barn med någon som har barn sedan innan får man acceptera att de ingår i ens familj, vare sig man vill eller ej. Den nya är vuxen och har ett val, det har inte barnen.

Det TS nu håller på med är att skapa en klyfta mellan särkullarna.

Har en bekant som råkat ut för detta. Efter en hemsk uppväxt fick styvmamman MS och ville (vill) att de vuxna styvbarnen skall ställa upp med både försörjning och i det dagliga. De egna barnen är nu i tonåren och har vänt sin mamma ryggen pga hur illa hon behandlar de runtomkring. Ingen hjälper henne, med rätta. Så hon sitter där i sin lilla hyreslägenhet på sjukpension med enda besöken hon får är av hemtjänsten.

HUR "skapar" TS en klyfta mellan barnen genom att arbeta deltid? Vad är det hon "håller på med" - mer än att göra som en stor grupp föräldrar (statistiskt oftast mammor), gå ner i arbetstid? Får bonusföräldrar inte göra det eller hur menar du?

Utveckla gärna. För ditt exempel är inte något liknande detta..
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 09:55:09 följande:

Jag har inte ändrat åsikt, jag har från början sagt att jag förstår de större barnens besvikelse över att de vuxna tagit ett beslut som småsyskonen vinner på medan storasyskonen förlorar. Tycker du att det är schysst att ge vissa familjemedlemmar stora fördelar på de andra familjemedlemmarnas bekostnad, är det så jag ska tolka dig?

Jag har även jag skrivit att jag förstör deras besvikelse men att ekonomin ofta ändras när familjesituationer ändras.

Jag ser inte att någon får några onormala fördelar utan något helt normalt. Föräldern går ner i tid och familjen får en annan ekonomisk situation att röra sig med.

Går man i högstadiet så har man automatiskt längre dagar och varken förlorar eller vinner på att en förälder går hemma och väntar på att de ska komma hem. De flesta i den 0ldern går dessutom hem till kompisar, gör läxor eller utövar intressen. Ett mindre barn däremot har ingen skolplikt och vinner mycket på att en förälder är hemma.

Så du kan väl tolka mig som att jag anser att bonusföräldrar har lika stor rätt som alla andra att gå ner i tid och vara med sina barn när de är små. Barn som föds in i en familj där det finns äldre barn har lika stor rätt som alla andra små barn att få vara med sin förälder lite extra, precis som de äldre barnen kanske fick när DE var små. Och att jag aner att de vuxna gemensamt får lägga upp tiden som DE tycker passar deras familj bäst - utan att bonusföräldern är den som utmålas som den elaka...
  • Anonym (Halebop)
    Brumma skrev 2016-08-17 09:57:42 följande:
    HUR "skapar" TS en klyfta mellan barnen genom att arbeta deltid? Vad är det hon "håller på med" - mer än att göra som en stor grupp föräldrar (statistiskt oftast mammor), gå ner i arbetstid? Får bonusföräldrar inte göra det eller hur menar du?

Utveckla gärna. För ditt exempel är inte något liknande detta..
    Det har hon ju uppenbarligen gjort då tonåringen reagerat. Det var nog knappast första gången med tanke på reaktionen.  Hon måste kommunicera med pappan mera. Dina barn är arga för att de sitter hemma hela sommaren och att vi inte gör något tillsammans, hur ska vi lösa det? 

Självklart kan TS jobba deltid, men inte på bekostnad av att de äldre barnen får sitta hemma hela sommaren. De hade absolut inga orealistiska eller orimliga krav.
    Att åka på ett vattenland, vad kan det kosta? 1000-1500 kr? Eller för all del Gröna Lund en helg med air bnb, det landar på max 5000 kr. Det är inte mycket pengar. Att papsen betalar 75% av detta är väl inte konstigt heller, även om de styvmödrar jag har som goda exempel inte hade gjort så. Pappan har nog skaffat för många barn för att hinna med dem eller kunna försörja dem. 

Lever man på den typen av marginal är man endera väldigt snål eller så har man dåligt omdöme att prioritera sina barn och bonusbarn.
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 10:31:31 följande:

Det har hon ju uppenbarligen gjort då tonåringen reagerat. Det var nog knappast första gången med tanke på reaktionen.  Hon måste kommunicera med pappan mera. Dina barn är arga för att de sitter hemma hela sommaren och att vi inte gör något tillsammans, hur ska vi lösa det? 

Självklart kan TS jobba deltid, men inte på bekostnad av att de äldre barnen får sitta hemma hela sommaren. De hade absolut inga orealistiska eller orimliga krav.

Att åka på ett vattenland, vad kan det kosta? 1000-1500 kr? Eller för all del Gröna Lund en helg med air bnb, det landar på max 5000 kr. Det är inte mycket pengar. Att papsen betalar 75% av detta är väl inte konstigt heller, även om de styvmödrar jag har som goda exempel inte hade gjort så. Pappan har nog skaffat för många barn för att hinna med dem eller kunna försörja dem. 

Lever man på den typen av marginal är man endera väldigt snål eller så har man dåligt omdöme att prioritera sina barn och bonusbarn.

Du ska vara väldigt tacksam för att 1000-5000 inte är mycket pengar för dig.. Ganska nedlåtande attityd mot alla de som kämpar och vänder på varenda krona..

Om pappan inte har möjlighet att betala för att hans barn ska åka på vattenkland så har han inte - varför ska TS få skit för det? Hon betalar för sig och sina barn..

Barnen blir försörjda. Men åka på dyra aktiviteter är definitivt ingen självklarhet eller ett måste för att man ska räknas försörja sina barn. De har kunnat åka i flera år, men pappan och TS hade redan innan semestern berättat för barnen att den möjligheten inte fanns i år. Att ekonomin då och då ändras är liksom inget ovanligt. Hade blivit samma sak om någon av de vuxna valt ett arbete med sämre ekonomi, blivit långtidssjukskriven, blivit arbetslös osv..
  • Anonym (Samma här)

Styvbarnens morsa får fäl chipa in med pengar om det är så himla viktigt att barnen kommer iväg på saker hemma hos pappan och han inte har råd. TS har uppenabrligen betalat mer än sin beskärda del eftersom det är hennes inkomstborfall som gör att pappan inte kan ombekosta resor för de äldre barnen. Dessutom, att tonåringen missar resor och nöjen är bara nyttigt med den inställningen han har. Han behöver uppenbarligen en reality check.

Att inte lägga ut pengar på resor och nöjen man inte anser sig ha råd med är bevis på BRA omdöme skulle jag påstå.
  • Anonym (Didi)

För det första har ts ingen som helst anledning att bidra till de stora barnens semester. Hon betalar "sin del" i hushållet och pappan arbetar heltid. Har han inte råd att åka på semester nu så hade han väl inte haft det om han bodde själv heller.

För det andra är barnen pappans ansvar i första hand och vi får väl utgå ifrån att TS gått ner i tid i samråd med honom.

För det tredje har du en världsfrånvänd syn på ekonomi. Grattis till dig som inte anser att 5000 kronor är mycket pengar. Jag är fullkomligt övertygad om att TS bonusbarn lär sig något som dina barn inte kommer att lära sig, d.v.s. respekt för pengar och för dem som försörjer en.
  • Anonym (Halebop)
    Brumma skrev 2016-08-17 10:45:31 följande:
    Du ska vara väldigt tacksam för att 1000-5000 inte är mycket pengar för dig.. Ganska nedlåtande attityd mot alla de som kämpar och vänder på varenda krona..

Om pappan inte har möjlighet att betala för att hans barn ska åka på vattenkland så har han inte - varför ska TS få skit för det? Hon betalar för sig och sina barn..

Barnen blir försörjda. Men åka på dyra aktiviteter är definitivt ingen självklarhet eller ett måste för att man ska räknas försörja sina barn. De har kunnat åka i flera år, men pappan och TS hade redan innan semestern berättat för barnen att den möjligheten inte fanns i år. Att ekonomin då och då ändras är liksom inget ovanligt. Hade blivit samma sak om någon av de vuxna valt ett arbete med sämre ekonomi, blivit långtidssjukskriven, blivit arbetslös osv..
    Tacksam?!Jag jobbar för det första heltid och har slitit i åratal med en utbildning och hundår på jobbet. Skulle kunna jobba nån dag i veckan och pilla mig i naveln men så vill jag inte leva.

Jag vill ha en skälig levnadsstandard för mig och mina barn. Min och barnens levnadsstandard skulle sjunka dramatiskt om jag hade fler än vad jag kunde försörja. 

1000-1500 kr i marginal för att ha trevligt med barnen är definitivt under anständighetens nivå, så vill inte jag leva. 

Det är tråkigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn. eller skaffar fler än de kan försörja.
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 11:10:59 följande:

Tacksam?!Jag jobbar för det första heltid och har slitit i åratal med en utbildning och hundår på jobbet. Skulle kunna jobba nån dag i veckan och pilla mig i naveln men så vill jag inte leva.

Jag vill ha en skälig levnadsstandard för mig och mina barn. Min och barnens levnadsstandard skulle sjunka dramatiskt om jag hade fler än vad jag kunde försörja. 

1000-1500 kr i marginal för att ha trevligt med barnen är definitivt under anständighetens nivå, så vill inte jag leva. 

Det är tråkigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn. eller skaffar fler än de kan försörja.

TS och hennes man verkar kunna försörja sina barn alldeles utmärkt..

Ja, tacksam. För att för många ÄR 100-5000 mycket pengar. Men man kan försörja sina barn utmärkt ändå.. Prioritera sina barn är ju precis vad TS gör ;)
Svar på tråden Besvikna bonusbarn