• Anonym (arg...)

Besvikna bonusbarn

I sommar har bonusbarnen fått mer eller mindre sköta sig själva då dom har varit hos oss varannan vecka då sambon endast hade två veckor semester under den perioden dom var hos oss. 

Tidigare år har dom varit vana med att vi åkt på 1 veckas utomlandssemester samt en weekend i Stockholm/gröna lund eller Göteborg/lisseberg och även en dagsutflykt till ett sommarland i vårt närområde. 
    I år har vi inte varit iväg på något. Tanken var bara vattenlandet men det var vi ställde in även det pga ekonomin. 

Till saken hör att äldsta bonusbarnet är väldigt missnöjd över att vi inte gjort något i sommar. 
    Vid ett tillfälle så frågade hen mig varför jag var tvungen att skaffa två barn (hens halvsyskon) för om jag inte hade velat ha två "egna" barn hade vi haft samma standard som innan så sambons två barn fortfarande hade kunnat fått allt de det fått innan. 
    Hen som är i högstadieålder brukar se på Lyxfällen och sa rent ut till mig att vi borde ta ett lån för att han vill kunna resa och göra med saker med dom som vi kunde göra innan. 

Tycker ni dom har befäl och känns sig missnöjda över sommaren eller ska barn få lära sig att få ha lite tråkigt också? 

• Svar på tråden Besvikna bonusbarn
  • Anonym (Didi)
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 14:41:06 följande:

Även om du jobbat 50% skulle du nog inte tycka att 1000 kr för ett vattenland var mycket pengar. Eller för all del 5000 för en helg på Gröna Lund heller.

Det är väl iofs smart att skaffa barn med olika pappor så man fördelar utgifterna och   de äldre barnen hinner flytta hemifrån. Jag kommer inte hinna med det.

Nej jag tycker inte att 1000 kronor är väldigt mycket pengar, men jag har full förståelse för att det kan vara det för andra. Alla yrkesgrupper behövs och till syvende och sist är det inte barnen som bestämmer hur man prioriterar i en familj.

Jag hade absolut jobbat lite extra för att få ihop till någon form av aktivitet under sommaren, men alla har kanske inte den möjligheten/orken. Jag är fullt frisk och har alltid haft en hög energinivå, men jag vet att det inte är så för alla - det handlar inte nödvändigtvis om lathet.
  • Anonym (!)
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 14:20:15 följande:

Förtydligande: Jag har jobbat heltid fram tills nu efter semestern, nu ska jag jobba 80% året ut eller längre. Det gör ingen större skillnad, den delen går bort i skatt.

Jo det gör skillnad .
  • Anonym (Saga)

TS, har barnen verkligen bara "fått klara sig själva" när de varit hos er eller har deras pappa gjort andra saker med dem när han nu inte kunde ens åka till vattenland med dem?

Finns ju många "billiga" aktiviteter som han kunnat göra med dem de kvällar/helger + två semesterveckor som han haft när barnen varit hos er (tex åka och bada/fiska, låna tält och campa, spela Pokemon Go en dag, köra filmmaraton med hemgjord pizza mm).

Om han verkligen inget gjort med dem kan jag förstå att de blir besvikna men det är ju tråkigt att de inte riktar sin besvikelse mot sin pappa. Hade jag varit du skulle jag ha sagt åt dem att ta detta med sin far istället. Att (som några här i tråden föreslår) "ge igen" genom att säga att om de äldre barnen inte funnits skulle "nya" familjen haft råd med mycket mer är så retarderat så jag hoppas verkligen att du inte skulle göra något sådant.

De är barn och deras konsekvenstänkande är inte fullt utvecklat så de menar nog inte att de önskar bort syskonen. Däremot skulle konsekvensen om din man inte gör/gjort någonting alls med sina äldre barn och därmed får dem att känna sig bortprioriterade och oönskade bli att de kommer att ogilla dig och sina yngre syskon och det tror jag varken du eller din man vill.

• Anonym (Halebop)
    Anonym (!) skrev 2016-08-17 15:00:23 följande:
    Jo det gör skillnad .
    Ja, knappt fyra tusen kronor efter skatt för mig. Nu ska jag ut FP så skillnaden blir mindre. Jag känner självklart av det men levnadsstandarden är oförändrad.
  • Miss Skywalker

Komiskt med människor som tycker att ts ska offra tiden med sina barn på att jobba mer för att ha råd att skämma bort andras bortskämda barn..

• Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 09:28:02 följande:
    Du ser, med den synen får man till slut problem med sina egna barn.

Barnen fanns där innan och man får med sig hela paketet. Ser man till att skaffa barn med någon som har barn sedan innan får man acceptera att de ingår i ens familj, vare sig man vill eller ej. Den nya är vuxen och har ett val, det har inte barnen.

Det TS nu håller på med är att skapa en klyfta mellan särkullarna.

Har en bekant som råkat ut för detta. Efter en hemsk uppväxt fick styvmamman MS och ville (vill) att de vuxna styvbarnen skall ställa upp med både försörjning och i det dagliga. De egna barnen är nu i tonåren och har vänt sin mamma ryggen pga hur illa hon behandlar de runtomkring. Ingen hjälper henne, med rätta. Så hon sitter där i sin lilla hyreslägenhet på sjukpension med enda besöken hon får är av hemtjänsten.
    Ehhhh, nej!

De ingår i mannens familj. Barnens familj består av mamman och pappan, precis som de flesta andra barns familj gör.

Ungefär lika relevant som att jag var på Ica och handlade mjölk igår.......
  • Anonym (Halebop)
    Ess skrev 2016-08-17 16:57:06 följande:
    Ehhhh, nej!

De ingår i mannens familj. Barnens familj består av mamman och pappan, precis som de flesta andra barns familj gör.

Jag har väldigt svårt att relatera till allt du säger. Det låter så trasigt och dysfunktionellt, tragiskt, du verkar komma från svåra förhållanden. Saker blir så mycket lättare om man ser sig som en familj.

I TS fall verkar det vara när det passar, som att hon går ner i tid och inte han. Annars, med tanke på att hon tydligen betalar lejonparten, så borde han vara den som går ner mest i tid. Dessutom skulle alla barn då få vara hemma med sin förälder, inte bara två.

Anyway, nu ska jag ägna mig åt min.
  • Anonym (!)
    Ess skrev 2016-08-17 16:57:06 följande:
    Ehhhh, nej!

Tragiskt att ni ser det på detta sätt .
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 14:20:15 följande:

Förtydligande: Jag har jobbat heltid fram tills nu efter semestern, nu ska jag jobba 80% året ut eller längre. Det gör ingen större skillnad, den delen går bort i skatt.

Du påstår att du inte direkt förlorar något på att gå ner i tid!
    Samtidigt gnäller du över att ts gjort fel och att hon förlorar så mycket att hon måste leva på mannen, hur får du ihop detta?
  • Anonym (Lina)
    Miss Skywalker skrev 2016-08-17 15:22:18 följande:

Komiskt med människor som tycker att ts ska offra tiden med sina barn på att jobba mer för att ha råd att skämma bort andras bortskämda barn..

Haha klockrent! 
Svar på tråden Besvikna bonusbarn