• Ess

Besvikna bonusbarn

Det är klart att de har rätt att känna sig besvikna. Men det ger inte någon rätt till att stå och va dum. Jag hade bara svarat att -Ja, och hade inte ni funnits så hade vi andra haft råd att resa.

• Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:19:44 följande:
    Att du har valt att jobba halvtid är ju något som du och dina barn vinner på, men samtidigt förlorar din man både ekonomiskt och i tid med alla sina barn. Vore det inte bättre om mannen jobbade halvtid så att alla fyra barnen vinner på att ha en mer närvarande förälder?

Jag förstår att tonåringarna blir besvikna om de inte har fått åka på en endaste utflykt på hela sommaren. Att deras pappa dessutom jobbat hela sommaren utom två veckor gör ju saken ännu värre för då har de ju inte sett så mycket av honom heller.

Som sagt hade fler i familjen vunnit på att pappan jobbade halvtid istället för du.
    Varför ska inte ts få umgås med sina barn bara för att han har barn sen innan?
    I så fall kan båda jobba halvtid, så kan ungarna glömma semestrar och onödiga prylar överhuvudtaget, så är problemet löst.
  • Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:19:44 följande:
    Att du har valt att jobba halvtid är ju något som du och dina barn vinner på, men samtidigt förlorar din man både ekonomiskt och i tid med alla sina barn. Vore det inte bättre om mannen jobbade halvtid så att alla fyra barnen vinner på att ha en mer närvarande förälder?

Jag förstår att tonåringarna blir besvikna om de inte har fått åka på en endaste utflykt på hela sommaren. Att deras pappa dessutom jobbat hela sommaren utom två veckor gör ju saken ännu värre för då har de ju inte sett så mycket av honom heller.

Som sagt hade fler i familjen vunnit på att pappan jobbade halvtid istället för du.
    De förlorar dessutom mer ekonomiskt om mannen som har fyra barn att försörja går ner till halvtid, än om ts som bara har två gör det.
    Sen är det ju så att om de har vv och mannen har 4 veckors semester så är det rätt självklart att två av dessa ligger när hans tidigare barn inte är där.

Vi har separata ekonomier, så hade maken valt att gå ner i tid så hade hans barn fått stanna hemma på semestern eftersom jag inte hade betalt för dem.
  • Ess
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 12:43:23 följande:

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

De äldre barnen ska inte behöva bli lidande för att det kommer nya ungar!

Vem bryr sig?
    De har två föräldrar som får dra deras kostnader. Ts barn ska ju inte heller bli lidande pga två särkullar.
  • Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 18:59:37 följande:
    Om ts hade klarat av att försörja sig själv och hälften av de gemensamma barnen på son halvtidstjänst så hade det inte varit något problem. Men nu måste mannen gå in och betala en del av det hon borde betala, vilket går ut över hans äldre barn.

Dvs ts och de gemensamma barnen vinner. De äldre barnen förlorar.
    Jag jobbar deltid och har inga problem att stå för min del av utgifterna. Man får ju också tänka på att inget ska delas mitt av eftersom hans barn säkert har egna rum och de äter osv när de är hos pappan.

Inga barn "vinner", de storas mamma valde kanske också att jobba deltid när de var små. Annars var det deras föräldrars val att låta bli, vilket varken ts eller hennes barn ska drabbas av.
  • Ess
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 19:10:35 följande:
    Om ts hade klarat av att gå ner i tid utan att det gick ut över andra familjemedlemmar så vore det inget problem. Men när några familjemedlemmar får minskad tid med sin pappa och betydligt sämre ekonomiska förutsättningar för att pappan behöver försörja sin fru så tycker jag inte att det är okej längre.

Och om pappan ger två av sina barn stora fördelar på de andras bekostnad så förstår jag att de två andra gnäller.
    Vad jag förstår det som så betalar hon sin del av de löpande utgifterna. Däremot så har hon kanske varit snäll och hjälpt till att betala för hans barn tidigare, därav deras sänkning av standarden nu när hon prioriterar sig själv och sina barn istället.
  • Ess
    Anonym (Native) skrev 2016-08-16 17:13:20 följande:
    Klart dom ska. 
    Det kallas solidaritet, något man brukar ha med varandra i en familj.
    Stackars det barn som inte får lära sig det.

Ts, 
    Finns det inte pengar så gör det inte det, även barn måste lära sig rätta mun efter matsäck, annars gör man dom en stor otjänst när dom blir vuxna och ska sköta sin egen ekonomi.
    Samtidigt kan man ha förståelse för att dom är besvikna och låta dom få utlopp för det, dom är ju fortfarande bara barn och ledsen och besviken får man vara.
    Men det betyder inte att man får som man vill.
    Vi är flera som inte ser särkullarna som en del av vår familj. Därav så har man heller inget ansvar för dem, varken praktiskt eller ekonomiskt, för det åligger deras föräldrar till 100%.
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-16 19:38:19 följande:
    Det är jättetragiskt. Lika tragiskt att detta kommer ge spår hela livet. Lita inte på att barnen finns där den dag du behöver dem. Du är inte frisk och stark hela livet. 
    Varför skulle hans barn hjälpa mig när jag blir gammal?
    Det mest troliga är att vi inte har kontakt alls då.
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 09:28:02 följande:
    Du ser, med den synen får man till slut problem med sina egna barn.

Barnen fanns där innan och man får med sig hela paketet. Ser man till att skaffa barn med någon som har barn sedan innan får man acceptera att de ingår i ens familj, vare sig man vill eller ej. Den nya är vuxen och har ett val, det har inte barnen.

Det TS nu håller på med är att skapa en klyfta mellan särkullarna.

Har en bekant som råkat ut för detta. Efter en hemsk uppväxt fick styvmamman MS och ville (vill) att de vuxna styvbarnen skall ställa upp med både försörjning och i det dagliga. De egna barnen är nu i tonåren och har vänt sin mamma ryggen pga hur illa hon behandlar de runtomkring. Ingen hjälper henne, med rätta. Så hon sitter där i sin lilla hyreslägenhet på sjukpension med enda besöken hon får är av hemtjänsten.
    Ehhhh, nej!

De ingår i mannens familj. Barnens familj består av mamman och pappan, precis som de flesta andra barns familj gör.

Ungefär lika relevant som att jag var på Ica och handlade mjölk igår.......
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 14:20:15 följande:

Förtydligande: Jag har jobbat heltid fram tills nu efter semestern, nu ska jag jobba 80% året ut eller längre. Det gör ingen större skillnad, den delen går bort i skatt.

Du påstår att du inte direkt förlorar något på att gå ner i tid!
    Samtidigt gnäller du över att ts gjort fel och att hon förlorar så mycket att hon måste leva på mannen, hur får du ihop detta?
  • Ess
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 17:47:36 följande:
    Jag har väldigt svårt att relatera till allt du säger. Det låter så trasigt och dysfunktionellt, tragiskt, du verkar komma från svåra förhållanden. Saker blir så mycket lättare om man ser sig som en familj.

I TS fall verkar det vara när det passar, som att hon går ner i tid och inte han. Annars, med tanke på att hon tydligen betalar lejonparten, så borde han vara den som går ner mest i tid. Dessutom skulle alla barn då få vara hemma med sin förälder, inte bara två.

Anyway, nu ska jag ägna mig åt min.
    Svåra förhållanden? för att jag ser min familj som min familj och inte blandar in utomstående i den.

Då lär hans barn inte få det speciellt fett om han ska tjäna mindre än nu. Det närmsta en resa de kommer är vykortet ts kanske skickar.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2016-08-18 21:07:16 följande:
    Menar du på allvar att du ser hans barn som utomstående?
    Ja, för det är det de är. Men om du tycker det låter bättre, så kan jag kalla dem för ytligt bekanta.
  • Ess
    Anonym (Va?) skrev 2016-08-19 23:25:44 följande:
    Ja ok...det kan jag väl köpa.
    Där ser du ju själv. Nästan vuxna barn, vh, inget gemensamt, olika som natt och dag. Hade det inte varit för föräldern så hade vi aldrig ens träffats.
    Utomstående/ytligt bekanta, det är det som ligger närmst för att beskriva vår relation. Sen att dom ingår i mannens familj gör att de kommer en närmre än andra utomstående, men det gör ändå inte att vi har några familjeband. Hade vi umgåtts själva utan mannen och varit förtroliga med varann, så hade man kunnat kalla det för vänner eller nära vänner. Men fortfarande så hade jag inte kunnat kalla oss för "EN familj"..
  • Ess
    Ess skrev 2016-08-20 09:30:28 följande:
    Där ser du ju själv. Nästan vuxna barn, vh, inget gemensamt, olika som natt och dag. Hade det inte varit för föräldern så hade vi aldrig ens träffats.
    Utomstående/ytligt bekanta, det är det som ligger närmst för att beskriva vår relation. Sen att dom ingår i mannens familj gör att de kommer en närmre än andra utomstående, men det gör ändå inte att vi har några familjeband. Hade vi umgåtts själva utan mannen och varit förtroliga med varann, så hade man kunnat kalla det för vänner eller nära vänner. Men fortfarande så hade jag inte kunnat kalla oss för "EN familj"..
    Men jag får också tillägga, att vid ev bråk mellan barnet och dess sambo, så står jag klart närmre barnet och tar dess parti.
    Jag hade vid behov tagit mina barns parti mot hans barn. Men om en utomstående gett sig på hans barn, så hade jag ryckt in på deras sida.
Svar på tråden Besvikna bonusbarn