• Brumma

Besvikna bonusbarn

Anonym (!) skrev 2016-08-15 09:37:00 följande:

Nä bor i en större stad o nu var det tips vad dom kan jobba som jag var ute efter eftersom ni säger att man kan få jobb som 13-15 åring på sommaren

Sitta barnvakt, klippa gräsmattor/rensa ogräs, rasta hundar, måla staket, handla åt folk osv..

Själv valde jag barnvaktsbiten :)
  • Brumma

TS. Jag förstår att en tonåring inte alltid förstår vuxnas val, ekonomi osv. Förstår även att det kan vara en besvikelse om ni normalt åker iväg och gör mycket.

MEN, det är en sak att känna sig besviken och att häva ur sig elakheter. INTE ok.

Dessutom borde man i den åldern (högstadieåldern om jag förstått det rätt) förstå om man blir inkluderad i planering och får veta varför det ser ut som det gör.

Du och din sambo är de vuxna och tar därigenom besluten för familjen. Oavsett vad barnen anser om det så är det era beslut som gäller.

Sedan kan ni kanske spara så att ni kan göra något nästa år?

Det går ju även att dela på er. Finns möjlighet ekonomiskt att pappan åker ensam med de äldre barnen är det ett alternativ.

Förra året så hade vi tex inte råd att resa hela familjen, därför reste jag ensam med äldsta sonen medans min man var hemma med yngsta sonen och gjorde saker med honom (badade, djurpark, lekplatser osv). Saker som inte kostar lika mycket men som ett yngre barn uppskattar mycket :)

• Brumma
    Anonym (!) skrev 2016-08-15 10:42:20 följande:

Så dom ska ta in en person o dom andra ska ta dom dementa ? Dessutom får du inte jobba hur som helst på schema då du måste ha 11 Tim mellan skiften . Dom skapar inte en ny tjänst åt en 13 åring (snart 14 år ) utan man får på ett schema för nån som har semester . Hur många äldreboenden tar in 13-14 åringar i Sverige ?

Sommarjobbare får man väl aldrig ta in för att ta över en tjänst när någon är på semester?

Då är du ju sommarvikarie, vilket ju är något annat (utbildning/erfarenhet från vård och omsorg krävs)
  • Brumma
    nevermind skrev 2016-08-15 13:58:59 följande:
    Vi gjorde aldrig nåt på loven. Jag flög upp till min faster en vecka, två somrar fick jag åka på kollo. Vi var och badade ganska ofta dock, men jag reste inte förrän jag var vuxen.

Jag har aldrig tyckt det var pinsamt eller konstigt, det var bara så det var hos oss. Knappast något jag har lidit av.
    Tror det är skillnad om man alltid gjort väldigt mycket och slutar, än om man sällan gör saker och fortsätter i samma stil ;)

Min bonusdotters mamma har haft vissa problem med att "bara vara hemma" utan har konstant åkt iväg (pratar varje helg) på lekland, djurparker, nöjesfält, bio osv. Detta varvat med att vara hemma hos mammas syskon och deras barn. Vilket inneär att barnen ALDRIG har "tråkigt" eller får hitta på saker efter eget huvud. Kan ju säga att det slagit tillbaka rätt rejält nu när de är tonåringar..

Vi var inte heller iväg men tältade (i trädgården om vi inte kom iväg), var på stranden osv. Saker HÄNDE, men inte saker som kostade ;) Och kunde inte våra föräldrar göra oss sällskap så badade o tältade vi själva :)
  • Brumma
    Anonym (förstår barnen) skrev 2016-08-15 13:52:48 följande:

Jag förstår ändå barnen, om man inte får göra något roligt på hela sommarlovet är det verkligen en trist känsla när man kommer tillbaka till skolan. Sen beror det på om de gjort nåt kul med mamman också tycker jag. Om de varit på en rolig resa med henne eller bara fått vara hemma där med.

Tonåringar är ganska stora, så jag tycker ni kunde pratat med dem lite mer ingående om att ni gärna vill resa också, men att ekonomin inte tillåter i år.

Sen det där uttalandet om de små barnen, typisk sak som en tonåring kan slänga ur sig. Han ångrar säkert att han sa det innerst inne, men vill nog inte erkänna det. Om det var en engångsgrej så skulle jag bara låta det passera.

Hos oss hade ett sådant uttalande definitivt inte fått gå förbi obemärkt.. Att man vill ha saker är en sak, men att uttrycka att andra inte borde finnas för att man själv då fått det bättre ekonomiskt - inte ok!
  • Brumma
    Anonym (Vårdare lss) skrev 2016-08-16 12:11:56 följande:

Men när var detta som dina vänner jobbade inom vården när de var under 18 år? I min generation, 70-talistgenerationen, så var det vanligt att jobba inom vården från 16 års ålder. Men idag är det nog få kommuner som tar in någon under 18. Jobbar själv inom vårdsektorn och har aldrig sett någon som inte gått ut gymnasiet som vikarier. Bara praktikanter som går vårdutbildning ( men som då inte jobbar/är anställda).

Feriearbete (sommarjobb) är ju inte samma sak som att arbeta som vikarie för en vanlig tjänst..
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 12:22:53 följande:

Det var knappast ts inkomst som betalade för tonåringarnas nöjen förut. Snarare är det så att när ts valt en låg inkomst och inte har råd att betala för sig själv och halva de små barnen så tvingas mannen lägga sina pengar på basbehov till frun och småbarnen och får då inga pengar över till semestern.

Och HUR vet du det?
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 12:43:23 följande:

Om man valt att ingå i en familj där det finns 2 barn så får man bita i det sura äpplet och jobba heltid när de egna ungarna är små!

De äldre barnen ska inte behöva bli lidande för att det kommer nya ungar!

Eller så gör man det inte. Man kanske prioriterar id med barnen mer än att göra dyra saker. 
    mer normalt och bättre för barnen oxå...
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-16 14:02:06 följande:
    Pappan försörjer 4 barn OCH Ts!
    Eller så räcker pengarna TS får in till sin och barnens (hälften) men att det innebär att pappan nu själv får betala för sina barn från tidigare utan att få hjälp från TS ;)

Jag valde att gå ner i tid efter att vi fick gemensamma barn. Och visst ändrade det vår ekonomi så att vi inte kunde åka på resor. Dock var det ju min inkomst som främst försörjde HELA familjen, inklusive hans barn. Så när jag gick ner i tid fick familjen sämre med pengar, men det var för att JAG slutade pyttsa in MER.
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 14:06:23 följande:
    Jag VET inte. Men utifrån statistiken över att det är den med lägst inkomst i familjen som går ner i tid när barnen är små så gjorde jag en kvalificerad gissning om att ts inte tjänar såpass mycket mer än mannen så att hon har råd att stå för två utlandsresor per år till hela familjen.

Dessutom skriver ts att hon inte bidrar till hushållet så som hon brukar vilket jag tolkar som att hon inte bidrar till vardagskostnaderna.

Det skulle vara intressant om ts kunde tala om ifall hon på sin heltidstjänst drar in så mycket att hon ensam kan betala semestrar och nöjen för sex personer. Eller om hon med sin heltidstjänst drar in lagom mycket för att betala sina egna samt hälften av de gemensamma barnens kostnader (och därmed just nu lever delvis på sin man).
    Ja visst kan det vara så.
    och då är det ju något de valt att göra. Eller tänker du att TS hotat pappan till livet om han inte hjälper till med försörjningen?

Spelar knappast ngn roll att de äldre barnen är från ett annat förhållande - när familjesituationer ändras så ändras även ekonomin (ofta). Har pappan valt att vara den som drar in den större biten ekonomisk så är det hans val. Han kanske ser fördelen med att någon är hemma med de små barnen och att de kan minska förskoletiden. 
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-16 18:59:37 följande:

Om ts hade klarat av att försörja sig själv och hälften av de gemensamma barnen på son halvtidstjänst så hade det inte varit något problem. Men nu måste mannen gå in och betala en del av det hon borde betala, vilket går ut över hans äldre barn.

Dvs ts och de gemensamma barnen vinner. De äldre barnen förlorar.

Nu är ju inte situationen sådan som du lite förhastat antog.

Så - med tanke på att TS betalar för sig och sina barn och inte lever på mannen undrar jag vadd du har för tankar då?

Antar att det inte är når problem längre då eftersom det visade sig att det är pappans inkomst som inte klarar av att hålla barnen med semesterresor och aktiviteter?
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 06:08:55 följande:

Med din halvtidslön? Om din halvtidslön är nästan lika stor som mannens heltidslön så borde ni verkligen vinna ekonomiskt på att pappan är den som går ner i tid.

Varför skulle den vara lika stor som pappans heltidslön?

Pappan har två tonåringar att försörja, förutom sina två yngre barn. Förmodligen betalar han även större del i hyra, mat osv. Tonåringar äter betydligt mer än småbarn och kanske har de intressen som kostar. Sedan går det knappast att ta för givet att pappan har samma utgifter som TS.

Är det inte bättre att tro på TS när hon säger att hon betalar sina utgifter samt mer än pappan gällande deras gemensamma? Du SKREV att det då inte var några problem. Har du plötsligt ändrat åsikt?
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 06:06:56 följande:

Samma tanke som från början, att om pappan är den som jobbar halvtid så får alla barn mer tid med en av sina föräldrar. Eller att pappan jobbar halvtid den veckan de stora barnen är där och ts jobbar halvtid den veckan som bara de gemensamma barnen är där. Det andra alternativet ger dessutom fördelen att de gemensamma barnen får större möjlighet till en nära relation med båda sina föräldrar.

Du ändrat alltså åsikt? Du skrev ju att det inte var några problem om hon kunde betala sin del. Vilket hon alltså kan.

Men nu räcker inte det längre?

Du får inte välja själv hur du vill lägga upp din tid när du går ner i tjänst på alla arbetsplatser. Man har rätt att gå ner i tid men att säga att man ska ta ut det enbart vv funkar inte om det inte passar arbetet.
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 09:28:02 följande:

Du ser, med den synen får man till slut problem med sina egna barn.

Barnen fanns där innan och man får med sig hela paketet. Ser man till att skaffa barn med någon som har barn sedan innan får man acceptera att de ingår i ens familj, vare sig man vill eller ej. Den nya är vuxen och har ett val, det har inte barnen.

Det TS nu håller på med är att skapa en klyfta mellan särkullarna.

Har en bekant som råkat ut för detta. Efter en hemsk uppväxt fick styvmamman MS och ville (vill) att de vuxna styvbarnen skall ställa upp med både försörjning och i det dagliga. De egna barnen är nu i tonåren och har vänt sin mamma ryggen pga hur illa hon behandlar de runtomkring. Ingen hjälper henne, med rätta. Så hon sitter där i sin lilla hyreslägenhet på sjukpension med enda besöken hon får är av hemtjänsten.

HUR "skapar" TS en klyfta mellan barnen genom att arbeta deltid? Vad är det hon "håller på med" - mer än att göra som en stor grupp föräldrar (statistiskt oftast mammor), gå ner i arbetstid? Får bonusföräldrar inte göra det eller hur menar du?

Utveckla gärna. För ditt exempel är inte något liknande detta..
  • Brumma
    Anonym (---) skrev 2016-08-17 09:55:09 följande:

Jag har inte ändrat åsikt, jag har från början sagt att jag förstår de större barnens besvikelse över att de vuxna tagit ett beslut som småsyskonen vinner på medan storasyskonen förlorar. Tycker du att det är schysst att ge vissa familjemedlemmar stora fördelar på de andra familjemedlemmarnas bekostnad, är det så jag ska tolka dig?

Jag har även jag skrivit att jag förstör deras besvikelse men att ekonomin ofta ändras när familjesituationer ändras.

Jag ser inte att någon får några onormala fördelar utan något helt normalt. Föräldern går ner i tid och familjen får en annan ekonomisk situation att röra sig med.

Går man i högstadiet så har man automatiskt längre dagar och varken förlorar eller vinner på att en förälder går hemma och väntar på att de ska komma hem. De flesta i den 0ldern går dessutom hem till kompisar, gör läxor eller utövar intressen. Ett mindre barn däremot har ingen skolplikt och vinner mycket på att en förälder är hemma.

Så du kan väl tolka mig som att jag anser att bonusföräldrar har lika stor rätt som alla andra att gå ner i tid och vara med sina barn när de är små. Barn som föds in i en familj där det finns äldre barn har lika stor rätt som alla andra små barn att få vara med sin förälder lite extra, precis som de äldre barnen kanske fick när DE var små. Och att jag aner att de vuxna gemensamt får lägga upp tiden som DE tycker passar deras familj bäst - utan att bonusföräldern är den som utmålas som den elaka...
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 10:31:31 följande:

Det har hon ju uppenbarligen gjort då tonåringen reagerat. Det var nog knappast första gången med tanke på reaktionen.  Hon måste kommunicera med pappan mera. Dina barn är arga för att de sitter hemma hela sommaren och att vi inte gör något tillsammans, hur ska vi lösa det? 

Självklart kan TS jobba deltid, men inte på bekostnad av att de äldre barnen får sitta hemma hela sommaren. De hade absolut inga orealistiska eller orimliga krav.

Att åka på ett vattenland, vad kan det kosta? 1000-1500 kr? Eller för all del Gröna Lund en helg med air bnb, det landar på max 5000 kr. Det är inte mycket pengar. Att papsen betalar 75% av detta är väl inte konstigt heller, även om de styvmödrar jag har som goda exempel inte hade gjort så. Pappan har nog skaffat för många barn för att hinna med dem eller kunna försörja dem. 

Lever man på den typen av marginal är man endera väldigt snål eller så har man dåligt omdöme att prioritera sina barn och bonusbarn.

Du ska vara väldigt tacksam för att 1000-5000 inte är mycket pengar för dig.. Ganska nedlåtande attityd mot alla de som kämpar och vänder på varenda krona..

Om pappan inte har möjlighet att betala för att hans barn ska åka på vattenkland så har han inte - varför ska TS få skit för det? Hon betalar för sig och sina barn..

Barnen blir försörjda. Men åka på dyra aktiviteter är definitivt ingen självklarhet eller ett måste för att man ska räknas försörja sina barn. De har kunnat åka i flera år, men pappan och TS hade redan innan semestern berättat för barnen att den möjligheten inte fanns i år. Att ekonomin då och då ändras är liksom inget ovanligt. Hade blivit samma sak om någon av de vuxna valt ett arbete med sämre ekonomi, blivit långtidssjukskriven, blivit arbetslös osv..
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 11:10:59 följande:

Tacksam?!Jag jobbar för det första heltid och har slitit i åratal med en utbildning och hundår på jobbet. Skulle kunna jobba nån dag i veckan och pilla mig i naveln men så vill jag inte leva.

Jag vill ha en skälig levnadsstandard för mig och mina barn. Min och barnens levnadsstandard skulle sjunka dramatiskt om jag hade fler än vad jag kunde försörja. 

1000-1500 kr i marginal för att ha trevligt med barnen är definitivt under anständighetens nivå, så vill inte jag leva. 

Det är tråkigt med föräldrar som inte prioriterar sina barn. eller skaffar fler än de kan försörja.

TS och hennes man verkar kunna försörja sina barn alldeles utmärkt..

Ja, tacksam. För att för många ÄR 100-5000 mycket pengar. Men man kan försörja sina barn utmärkt ändå.. Prioritera sina barn är ju precis vad TS gör ;)
  • Brumma
    Anonym (Hopp) skrev 2016-08-17 12:31:33 följande:

Va? Ska bonusbarnens mamma BETALA för att farsan skaffat nya ungar som han helt uppenbart inte har råd med?

Kanske bättre att barnen bor på heltid hos sin mamma så får farsan bara betala underhåll?!

Pappan verkar ha alldeles utmärkt råd att ha fler barn.. de har ju tillomed möjlighet att låta TS gå ner i tid och ändå leva gott.

Att man får välja bort dyra nöjen är inte att inte ha råd ;)
  • Brumma
    Anonym (Halebop) skrev 2016-08-17 17:47:36 följande:

Jag har väldigt svårt att relatera till allt du säger. Det låter så trasigt och dysfunktionellt, tragiskt, du verkar komma från svåra förhållanden. Saker blir så mycket lättare om man ser sig som en familj.

I TS fall verkar det vara när det passar, som att hon går ner i tid och inte han. Annars, med tanke på att hon tydligen betalar lejonparten, så borde han vara den som går ner mest i tid. Dessutom skulle alla barn då få vara hemma med sin förälder, inte bara två.

Anyway, nu ska jag ägna mig åt min.

Hur får en tonåring - som har skolplikt och går i högstadiet - hyffsat långa dagar - vara hemma med en förälder för att föräldern går hemma när de är i skolan?
  • Brumma
    Anonym (Va?) skrev 2016-08-18 21:07:16 följande:

Menar du på allvar att du ser hans barn som utomstående?

Alla människor är inte trevliga bara för att de är någons barn... ;)

Då blir det knappast några "familjekänslor"..
Svar på tråden Besvikna bonusbarn