• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Anonym (svartmålning)
    KräksAnonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 21:43:46 följande:
    Tack till dig och alla andra som är på "min" sida i det här.

Jag har ringt fyra gånger idag utspritt över dagen och sammanlagt skickat sex sms de senaste sex dagarna utan respons så det känns mest som djävulskap att han inte hör avärldskriget sig.

Ja alltså hans semester börjar på måndag och det var tal om att han skulle ha dom fler dagar men inte heller detta har jag fått något svar om. Gah, jag blir tokig på denna människa och förstår verkligen varför barnen inte direkt tjatar om att åka dit. Det känns som om han fått viktigare saker för sig som tjejen eller något??

Nu har han iallafall haft sin chans och gått miste om den. Hur många chanser ska man ge en sån här typ egentligen?
    okidoki  tjejen eller något!
    De kan man tolka på många sätt detDrömmer

• Anonym (Å)
    Brumma skrev 2014-07-02 23:49:38 följande:
    "Det primära ansvaret för resorna i samband med umgänge ligger på den förälder som inte bor tillsammans med barnet. Den förälder som barnet bor med ska dock ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter (6 kap. 15 b § första stycket FB). I normalfallet ska samma principer tillämpas som när underhållsbidrag till barn bestäms. En förälder som saknar förmåga att bidratill resekostnaderna är inte heller skyldig att göra det."

www.socfamratt.se/samarbetssamtal/samarbetssamtal-sol/577-resekostnader-vid-umgaenge
    Det gäller till och från det överenskomna upphämtnings/lämningsstället.

OBS dessutom att det står primära, inte att allt ansvar ligger på umgängesföräldern.
    Anonym (Å) skrev 2014-07-03 00:16:47 följande:

OBS dessutom att det står primära, inte att allt ansvar ligger på umgängesföräldern.

Som jag skrivit tidigare så har även jag kört till honom vid några tillfällen och underlättat för honom.

Det är han själv som dragit ner på umgängestillfällena också och inte bett mig om någon "hjälp" och så länge inte han gör det och inte ens bemödar sig att svara (som han fortfarande inte gjort) så tänker inte jag heller erbjuda hjälp.

Hade han velat hjälpa till så hade han kunna föreslå att dom skulle komma på torsdagen och sen kanske spendera fredagen med farmor/farfar/flickvän/kusiner, det finns många alternativ men ingenting. Han har haft sin chans att lösa det ännu lättare om han nu hade velat slippa att köra längre än vanligt dock så har han valt att hoppa över "sin" helg genom att inte höra av sig som han brukar. Suck... Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka hans beteende egentligen, vill han öht ha umgänge eller ej?!
  • Anonym (Samma)

Med tanke på det antal försök du gjort att nå honom så kan jag tycka att du gjort vad du kan.

Däremot har jag ingen aning om vad du ska säga till barnen; "pappa, kanske kommer hämta er"

• Brumma
    Anonym (Å) skrev 2014-07-03 00:16:47 följande:

Ja. MEN hur svårt är det att inse att JUST DEN HÄR GÅNGEN så fungerar inte det. Hur mkt du än vill att TS ska stå där imorgon kväll o vänta på pappan som inte ens hört av sig (han kommer ju inte samma tid varje gång) så KAN HON INTE. Denna enda gång.

Du får det att låta som om TS satt detta i system.

Det är EN gång. En gång!!!

HUR svårt kan den insikten vara att ta in?

Gahhhhh. Det känns som att prata med en vägg.

TS - jag hoppas du slutar läsa tråden nu för det kommer bara stressa upp dig och du behöver fokusera på att ni snart har en liten till.

Lycka till imorgon!

Vi har redan sagt till barnen att eftersom inte pappa svarat på hela veckan så får dom åka till mormor torsdagkväll och dom tittade lite konstigt på mig och frågade, Men det skulle vi väl ändå för vi ville ju inte åka till honom denna gången? Hmm, barnen verkar ha varit helt inställda på att dom skulle få vara hemma och hälsa på bebisen på sjukhuset. Dom har väl förutsatt att pappan godkänt" detta eftersom dom pratat om att dom velat göra så så länge även med honom tydligen? Om så är fallet så förklarar det ändå inte varför han inte kunnat bekräfta detta till mig?

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-03 07:22:13 följande:

Vi har redan sagt till barnen att eftersom inte pappa svarat på hela veckan så får dom åka till mormor torsdagkväll och dom tittade lite konstigt på mig och frågade, Men det skulle vi väl ändå för vi ville ju inte åka till honom denna gången? Hmm, barnen verkar ha varit helt inställda på att dom skulle få vara hemma och hälsa på bebisen på sjukhuset. Dom har väl förutsatt att pappan godkänt" detta eftersom dom pratat om att dom velat göra så så länge även med honom tydligen? Om så är fallet så förklarar det ändå inte varför han inte kunnat bekräfta detta till mig?

Jag kan dra en liknelse vid mitt barns far...

Jag messade honom för två dagar sen och frågade om barnet kan komma hit på onsdag nästa vecka (har byte på torsdag egentligen) för vi ska åka på semester på torsdag.

Ännu inget svar....

• Satfläsk
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-03 07:01:30 följande:

Med tanke på det antal försök du gjort att nå honom så kan jag tycka att du gjort vad du kan.

Däremot har jag ingen aning om vad du ska säga till barnen; "pappa, kanske kommer hämta er"

De sista orden du skriver får jag alltid säga till mitt barn. "Du kanske ska till pappa i helgen". Tragiskt egentligen :/

Till TS. Jag har inte läst alla inlägg men ganska många. Får iaf uppfattningen om att du försöker och har försökt få kontakt med pappan men utan resultat. Jag skulle strunta i honom och helt enkelt anta att han inte kommer hämta barnen. Hoppas att allt går bra, med KS och allt!!
  • camelCase

Hej TS!

Ledsen att jag går OT här men..

Vad skulle hända om du helt enkelt slutar lämna barnen hos pappan tror du? De verkar fara illa av att umgås med honom och han verkar tämligen ointresserad. Kanske skulle du prova att helt släppa allt ansvar för umgänget till honom ett tag framöver? Och se om han öht bemödar sig om att styra upp något?

Något säger mig att han det hela skulle rinna ut i sanden tämligen kvickt...

camelCase skrev 2014-07-05 17:47:18 följande:
    Hej TS! Ledsen att jag går OT här men.. Vad skulle hända om du helt enkelt slutar lämna barnen hos pappan tror du? De verkar fara illa av att umgås med honom och han verkar tämligen ointresserad. Kanske skulle du prova att helt släppa allt ansvar för umgänget till honom ett tag framöver? Och se om han öht bemödar sig om att styra upp något? Något säger mig att han det hela skulle rinna ut i sanden tämligen kvickt...

Ja, han har inte ens hört av sig än så nu ligger det på honom framöver, har varken tid eller ork att lägga mer energi på honom. Fr.o.m nu så kommer jag enbart att fokusera på våran familj och han hör inte till den.
  • camelCase
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-05 18:52:13 följande:

Ja, han har inte ens hört av sig än så nu ligger det på honom framöver, har varken tid eller ork att lägga mer energi på honom. Fr.o.m nu så kommer jag enbart att fokusera på våran familj och han hör inte till den.
    Det tycker jag att du gör rätt i.

Barn har rätt till sina föräldrar så länge de föräldrarna främjar barnets välmående. Barn har också rätt att slippa föräldrar som endast orsakar dem smärta.
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?