• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • minzann
    Anonym (nötskal) skrev 2014-07-01 21:50:58 följande:

Kan bara konstatera att detta tycks ha blivit en sådan tråd där TS ska svartmålas till varje pris.

"Kan du inte leverera barnen till vanliga stället pga kejsarsnitt? Självklart utgör denna engångsföreteelse grund för umgängessabotage. Blivit misshandlad säger du? Too bad. Om ingen tagit det nog på allvar får du skylla dig själv. Det är säkert inte sant ändå, och dina barn har det fantastiskt hos pappan. Du ska vända in och ut på dig för att tillmötesgå pappan, för BARNENS skull, trots att de egentligen inte alls vill dit eftersom han misshandlat även flickvännen efter dig. Vet hut kvinna! Du ska inte tänka bara på dig själv, dina barn och ditt ofödda barn - du ska tänka på HONOM!"

Ja ja, bara ni mår bättre av det så!

Ja precis, vad är grejen med detta? Varför resoneras det så? Känns lite overkligt när jag läser.
  • minzann
    Anonym (E.) skrev 2014-07-01 23:05:50 följande:
    Håller med. Det är lika mycket ditt ansvar som hans att lösa det här TS. Han har vetat om det i ungefär ett halvår, du ännu längre. Du hade kunnat planera in kejsarsnittet vid en för dina barn (och därmed dig själv) lämpligare dag. Känns lite sista minuten att ta tag i det hela nu?
    Det var inget planerat kejsarsnitt. Planen var väl att föda vaginalt och det går ju inte att planera alls. Misslyckat vändningsförsök och sen blir man tilldelad en tid för kejsarsnitt. Vad skrev ts - med en veckas varsel. Vilket låter väldigt rimligt att det är så.
  • Anonym (svartmålning)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 22:24:33 följande:

8 mil är ingenting om man verkligen vill träffa sina barn. Jag hade åkt till världens ände för dom men det är ju jag det. Han har alltid tagit den enkla vägen och lämnat över problemen" på någon annan. Jag anser att jag har erbjudit honom ett andra alternativ istället för att behöva köra, helt enkelt en annan helg men han vill tydligen göra det besvärligt för sig så att han än en gång kan gnälla om vilken värdelös människa jag är. Jag som ensam har tagit fullt ansvar för våra gemensamma barn eftersom han inte förmått sig att bry sig.

För dig är det väl lätt att säga att det inte är några problem. Det kan säkert vara så att för dig är 8 mil ingeting. Men om det är från hans sida ett problem, så är det ett problem o det kan inte du ändra på..

nu lever ni inte tillsammans och har olika liv. Att byta helg kan som du är inne på vara ett sätt att jävlas. Men samtidigt kan det finnas något i hans liv som gör att det inte går. Han har ingen redovisningsplikt mot dig i varför.. Du får sluta bossa och bestämma och anse vad han ska göra och inte göra.. Annars kan du lika bra bestämma över hans smak av färg smak också..

Vad du ställer till med och skapar är din del att lösa.  Vem är det som tar den enkla vägen och lämnar över dina val och dina problem på en annan?

Helt ärligt.. Tillåter du att pappan ska delta i barnens liv och vill du det innerst inne. Samt vill du överhuvudtaget att barnen ska ha en relation med pappan. Där det inte är dina villkor och dina bestämmelser, utifrån DITT liv..?

Är umgänge med pappa i dina ögon en form av barnpassning som ska passa dina livs situationer..?

För det verkar rätt mycket.. Bara jag får och bara jag kan.. Sen ska hela världen vända kappan efter DIG och DINA behov..

Jag som ensam har tagit fullt ansvar för våra gemensamma barn eftersom han inte förmått sig att bry sig.
    jamen framställ dig som både offer och hjälte samtidigt och spy lite över den andre som en värdelös och kass person..
    Vet du hur vanligt det är i familjerättssamanhang att man hör den svartmålningen..
    Felfria DUFlört

Nästa gång du beklagar dig över att människor är EGO.. Ta då och promenera till badrummet och ställ dig framför en spegel..

O i allt detta.. Var är du i formen för barnen först och barnens behov och att barnen kommer först..??

På riktigt så är det beklagligt att jag får så mycket påhopp.

Jag har försökt att erbjuda en annan helg och detta gjorde jag för länge sen också eller sa åtminstone till honom att den helgen som är inbokad så kanske vi ligger på sjukan och barnen kommer att hamna hos mina föräldrar när vi far dit och att det går bra att byta till en annan helg.

Han har själv vid tidigare tillfällen sagt att han är ganska flexibel och har oftast möjlighet att byta helg om han vet det ett tag innan, vilket han ju har gjort.

Jag meddelade honom i torsdags i förra veckan (precis efter att jag själv fått reda på snittiden) om fredagens planer men han har inte ens hört av sig tillbaka till mig än. Det känns väldigt mycket som djävulskap ifrån hans sida att inte ens kunna skicka ett meddelande för att bekräfta att han mottagit dessa uppgifter.

Och du som skrev att jag framställer mig som både offer och hjälte, kan det inte vara så att jag är det då!? Jag var fast i ett väldigt kontrollerande förhållande med fysisk och psykisk misshandel men jag lyckades med hjälp ifrån familj och vänner att ta mig ur det.

Jag lyckades att få barnen bort ifrån en fruktansvärd miljö och idag har vi det bra om man bortser ifrån en ljugande oförändrad pappa som aldrig ställt upp när det behövts utan hittat på undanflykter för att slippa ta ansvar och medverka på saker som var hans skyldighet som vårdnadshavare. Den här människan har aldrig någonsin satt sin fot på dagis, en fritidssysselsättning, sjukvård/Bup trots att det var han skyldighet. Det var enklare att bara frånsäga sig vårdnaden när det blev för mycket.

Jag kan anse att jag har rätt att kräva det lilla ifrån honom att han åtminstone hör av sig om nu barnen ligger i hans intresse vilket är väldigt svårt att tro när man ser till helheten. Speciellt eftersom han även vet att barnen inte vill åka till honom i samband med bebisens födelse och enligt lagstiftningen är umgänget till för barnen, pappan har ingen sådan rätt om han inte vänder sig till Tingsrätten.

Trots alla år som gått så gör han fortfarande allt i sin makt för att försöka styra oss eller i många fall känns det som att han enbart är ute efter mig.

Jag har försökt att ordna med saker i god tid men får ingen respons alls. Vissa saker går inte att lösa och planera i förhand utan ibland får man snällt finna sig i att det inte alltid går som man vill.

Jag hade inga som helst planer på kejsarsnitt och tycker att det är pest men inte sjutton kan jag påverka det. Ibland blir det som det blir helt enkelt.

• trollmeg

Hade ditt ex varit en förnuftig människa så hade han förstått den speciella situationen som uppstår när man ska föda barn. Han hade kunnat samarbeta och byta helg eller acceptera den lite längre resvägen.

JECJ skrev 2014-07-01 22:33:12 följande:

Men han brukar ju köra så 8 mil. Nu blir det ju 16 mil sammanlagt (dit och tillbaka).

Du hade åkt till världens ände för dina barn skriver du, tidigare i tråden skrev du att du inte orkade kämpa för dina barns rätt till att slippa våld hos sin pappa ( lite ot, men ganska motsägande) Kan inte din nuvarande pojkvän lämna av ungarna hos pappan? Eller hitta nån barnvakt? Eller be någon från familjens hus ( eller liknande) att ställa upp?

Kan ju kontra med att jag lämnat ungarna hos honom vid några tillfällen när jag ändå skulle åt det hållet så de där 8 extra milen har jag redan betalat igen med råge.

Som jag även skrivit så var jag övertygad om att umgänget var lugnt ock våldsbiten kom upp till ytan igen först i år och då verkade det även som att en del pusselbitar för barnen föll på plats eller en del frågetecken kunde rätas ut.

När skulle min man lämna ungarna hos pappan menar du? Han kommer att vara med mig på sjukhuset hela fredagen då hans barn kommer till världen därav har vi ju uppmuntrat till byte av helg så att vi kan ta det lugnt denna helg.

Och nej, det finns ingen annan som kan ställa upp.
    trollmeg skrev 2014-07-02 07:32:54 följande:

Hade ditt ex varit en förnuftig människa så hade han förstått den speciella situationen som uppstår när man ska föda barn. Han hade kunnat samarbeta och byta helg eller acceptera den lite längre resvägen.

Ja, han är ingen förnuftig människa.

Han hör inte av sig angående fredagen, vilket han i vanliga fall alltid gör tisdag eller onsdag i samma vecka för att dubbelkolla att det är ok med tid och så utan har istället snart väntat en hel vecka med att meddela att han fått infon om fredagens planer. Det känns väldigt mycket som om han for straffar mig för att jag lämnade honom för snart 8 år sedan, snacka om att leva i det förflutna.
  • Anonym (????)

Klart syskonen vill vara med sin nya familjemedlem när hen precis fötts! Tycker väl pappan skulle kunna vara flexibel nog i att byta helg om det nu inte fanns andra tider för snitt.

Och det vet man ju att sjukvården inte alltid har möjlighet att anpassa tider efter en privatliv. Många som klagade och tyckte TS skulle byta tid för snitt.

• Anonym (Hmmmm)

Har inte läst igenom tråden men får du ett planerat ks så åker du med barnen dagen innan förlossningen och lämnar barnen hos honom antingen 2 dagar innan. Är det omöjligt för dig och köra så fråga någon som kan.

Sen när barnen ska till dig så lämnar han dom hos dig. Varför blanda in morföräldrarna i 3 hem på kort tid, det verkar rörigt. Varför göra det svårt för sig :S

Du kanske har ändrat mycket innan så han blir trött på situationen, har ingen aning som sagt.

Anonym (Hmmmm) skrev 2014-07-02 08:48:43 följande:

Har inte läst igenom tråden men får du ett planerat ks så åker du med barnen dagen innan förlossningen och lämnar barnen hos honom antingen 2 dagar innan. Är det omöjligt för dig och köra så fråga någon som kan.

Sen när barnen ska till dig så lämnar han dom hos dig. Varför blanda in morföräldrarna i 3 hem på kort tid, det verkar rörigt. Varför göra det svårt för sig :S

Du kanske har ändrat mycket innan så han blir trött på situationen, har ingen aning som sagt.

Han jobbar till kl 20 mån-tors, börjar kl 7 på fredag och jobbar till 15 har jag för mig.

Vi ska vara på sjukhuset 7.30 på fredag.

Jag brukar inte ändra så mycket, vid de tillfällena så är det barnen som har velat gå på bästisens kalas eller dyl och då har han sagt ok.

Sen angående lämningen som ju skulle bli på söndagen eftersom han jobbar på måndag så kommer vi högst troligt att ligga kvar på sjukhuset i och med snittet.
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?