• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Helenmedh

Men alltså.. Om han inte svarar på om det är ok eller inte. Eller ens svarar öht när du försöker få tag i honom så är det ju bara HAN som sabbar för sig själv...? 

Jag hade gjort som så - nu har han fått en massa chanser (som jag förstått det när du ringt, messat och dyl) och tar han inte den chansen så tar du helt sonika barnen och lämnar dom hos den tilltänkta barnvakten? 
    Bebisen måste ju ut liksom och det verkar ju ska ske på fredag..

Sen hur det anses som umgängessabotage skulle jag skita högaktningsfullt i då JAG sett till att MIN del har hållts, dvs jag har försökt att komma fram till pappan men han har struntat i att nappa. 

Har jag fattat det rätt? 

• Eadgithe
    Helenmedh skrev 2014-07-02 14:18:23 följande:

Men alltså.. Om han inte svarar på om det är ok eller inte. Eller ens svarar öht när du försöker få tag i honom så är det ju bara HAN som sabbar för sig själv...? 

Jag hade gjort som så - nu har han fått en massa chanser (som jag förstått det när du ringt, messat och dyl) och tar han inte den chansen så tar du helt sonika barnen och lämnar dom hos den tilltänkta barnvakten? 
    Bebisen måste ju ut liksom och det verkar ju ska ske på fredag..

Sen hur det anses som umgängessabotage skulle jag skita högaktningsfullt i då JAG sett till att MIN del har hållts, dvs jag har försökt att komma fram till pappan men han har struntat i att nappa. 

Har jag fattat det rätt? 

Jag håller med.

TS: Du har försökt att nå honom och stå för din del av dealen. Skicka ett sms (om han nu inte svarar i telefon) och förklara hur du nu tänker göra och att det blir så eftersom att han inte har hört av sig. Du KAN inte ha fel i att göra så. Det är ju uppenbarligen han som inte kan agera vuxen människa och planera.

(sedan tycker jag däremot att du borde se till så att hans umgängesrätt blir på barnens villkor hädanefter. han är uppenbarligen inte vuxen nog för att hantera fadersrollen och att han har praktiserat våld i hemmet är ju inte acceptabelt på något sätt - framför allt inte med barn i hushållet)

Lycka till! Och grattis till det kommande barnet :)

• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Jag har provat att ringa igen utan att få något svar. Ska skicka ett meddelande nu där jag lägger fram hur det kommer att bli dvs att barnen kommer att vara hos morföräldrarna eftersom han haft nästan en vecka på sig att svara utan att ha gjort det. Hädanefter så förutsätter jag att han svarar på sms om han vill vara delaktig i sina barns liv.

Tack så mycket! Det känns lite lagom pirrigt nu, trodde aldrig att jag skulle behöva genomgå ett kejsarsnitt men livet blir uppenbarligen aldrig som man tänkt sig. :-P

• Helenmedh
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 14:46:10 följande:
    Jag har provat att ringa igen utan att få något svar. Ska skicka ett meddelande nu där jag lägger fram hur det kommer att bli dvs att barnen kommer att vara hos morföräldrarna eftersom han haft nästan en vecka på sig att svara utan att ha gjort det. Hädanefter så förutsätter jag att han svarar på sms om han vill vara delaktig i sina barns liv.

Tack så mycket! smile2.gif Det känns lite lagom pirrigt nu, trodde aldrig att jag skulle behöva genomgå ett kejsarsnitt men livet blir uppenbarligen aldrig som man tänkt sig. :-P
    Ja det är ju det enda du kan göra just ni och det är ju inte du som sabbar någonting. Det är ju som sagt han själv som sabbar. 

Lycka till med det nya lilla livet också såklart! 
  • Anonym (J)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 12:45:34 följande:

Barnen blir drabbade på så sätt att dom tvingas iväg mot sin vilja så ja, att dom blir drabbade har du rätt i.

Kan du inte göra nåt att de slipper?

Umgänget skulle handla om barnets rätt till föräldern och inte tvärtom.

Vill de inte vara med " pappan" borde de slippa.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 07:24:50 följande:

På riktigt så är det beklagligt att jag får så mycket påhopp.

Jag har försökt att erbjuda en annan helg och detta gjorde jag för länge sen också eller sa åtminstone till honom att den helgen som är inbokad så kanske vi ligger på sjukan och barnen kommer att hamna hos mina föräldrar när vi far dit och att det går bra att byta till en annan helg.

Han har själv vid tidigare tillfällen sagt att han är ganska flexibel och har oftast möjlighet att byta helg om han vet det ett tag innan, vilket han ju har gjort.

Jag meddelade honom i torsdags i förra veckan (precis efter att jag själv fått reda på snittiden) om fredagens planer men han har inte ens hört av sig tillbaka till mig än. Det känns väldigt mycket som djävulskap ifrån hans sida att inte ens kunna skicka ett meddelande för att bekräfta att han mottagit dessa uppgifter.

Och du som skrev att jag framställer mig som både offer och hjälte, kan det inte vara så att jag är det då!? Jag var fast i ett väldigt kontrollerande förhållande med fysisk och psykisk misshandel men jag lyckades med hjälp ifrån familj och vänner att ta mig ur det.

Jag lyckades att få barnen bort ifrån en fruktansvärd miljö och idag har vi det bra om man bortser ifrån en ljugande oförändrad pappa som aldrig ställt upp när det behövts utan hittat på undanflykter för att slippa ta ansvar och medverka på saker som var hans skyldighet som vårdnadshavare. Den här människan har aldrig någonsin satt sin fot på dagis, en fritidssysselsättning, sjukvård/Bup trots att det var han skyldighet. Det var enklare att bara frånsäga sig vårdnaden när det blev för mycket.

Jag kan anse att jag har rätt att kräva det lilla ifrån honom att han åtminstone hör av sig om nu barnen ligger i hans intresse vilket är väldigt svårt att tro när man ser till helheten. Speciellt eftersom han även vet att barnen inte vill åka till honom i samband med bebisens födelse och enligt lagstiftningen är umgänget till för barnen, pappan har ingen sådan rätt om han inte vänder sig till Tingsrätten.

Trots alla år som gått så gör han fortfarande allt i sin makt för att försöka styra oss eller i många fall känns det som att han enbart är ute efter mig.

Jag har försökt att ordna med saker i god tid men får ingen respons alls. Vissa saker går inte att lösa och planera i förhand utan ibland får man snällt finna sig i att det inte alltid går som man vill.

Jag hade inga som helst planer på kejsarsnitt och tycker att det är pest men inte sjutton kan jag påverka det. Ibland blir det som det blir helt enkelt.

Bry dig inte dessa påhopp.

Vissa tror att ett samlag gör de till föräldrar och de kan behandla sina barn hur som helst.

Precis som din ex och de som håller på honom.

Sen de blir givetvis väldigt förvånade när barnen bryter med de så fort de inte kan tvingas att umgås med dem.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 11:27:52 följande:

Och ja, det stämmer att jag inte vill att pappan ska ha dom denna helgen, dels för att det är emot deras vilja och dels för att det hade underlättat om det blev en annan helg när lämningen kan ske som vanligt. Jag vet att jag kommer att få höra gnäll om hur han fick offra sig och köra extra långt denna gången långt framöver.

Man kan ju fråga sig vem det är som motsätter sig samarbete egentligen? Det här med att han inte hört av sig kan man ju också tolka lite som man vill, han verkar ju inte jätteangelägen av att varken träffa sina barn eller göra dom glada genom att följa deras önskan.

Suck...

Gamla nog att få bestämma själva om de ska träffa sin pappa eller inte, men för små att lämnas hemma när pappa jobbar.... Mycket märkligt.

Varför ska han höra av sig när han vet att det är hans helg? Du har ingen rätt att bara ställa in. Om jag var han så skulle jag förutsätta att det blir umgänge som vanligt eftersom jag inte sagt okej till en ändring...
  • Anonym (Å)

Kan inte barnen ta bussen till pappan?

• Anonym (Lia)

Det är självklart att han ska hämta hos dina föräldrar! Det finns ingen instans som skulle se detta som sabotage då du ska föda! Du har inget att oroa dig för!

• Anonym (Mia)

Men va tusan, lämna barnen till dina föräldrar! Antingen hämtar han där eller så hämtar han dem inte alls.. 
    Han får tycka att du förstör men hade han varit karl nog att fatta så hade han inte haft några problem med det. Vilket är viktigast? Barnen eller att gnälla över denna korta biten? 

Lycka till och sluta fundera mer på det, snart är ny tillskottet här, Njut av det och strunta i hans hårda ord! Du har gått vidare, släpp då hans skit och du det är inte ditt ansvar att se till så att han är nöjd eller att han tar barnen. det är hans ansvar, hans vilja. 

Och skulle han bli sur och tvär och skiter i att hämta dem. Stäng då av din mobil, och låt dina vänner/familj ringa till din sambo om det är nåt. {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?