• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Haskel
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 08:43:59 följande:
    Vi har inga skrivna avtal, han vill inte ha någon vårdnad eller vara delaktig i någonting.

Barnen vill ju inte ens dit.
    Om jag uppfattar det rätt så "vill" du sabotera umgänget, men du vill ha "ryggen fri".

Umgänget är i första hand till för barnen, även om barnen säger sig vilja annat. Har ni en bestämd upphämtningsplats (muntlig/skriftlig), så är det den som gäller. Kan inte du, så är det upp till dig att fixa det.

Dock kan man tycka att han kan göra ett undantag, för din skull, den här gången. En bra kontakt mellan föräldrarna förenklar sådana här situationer enormt mycket.
  • arianne03

Ge honom två alternativ-antingen hämtar han på vanliga stället tidigare (han får väl komma efter jobbet på torsdagen-en sen kväll klarar barnen). Tar han inte det alternativet får han hämta hos dina föräldrar. Har mycket svårt att se att en sån unik situation, en gång, ska se som umgängessabotage. Som jag förstår det så har ni inte ett skriftligt avtal fastställt i tingsrätten som reglerar exakt var ni hämtar/lämnar.

Anonym (Samma) skrev 2014-07-01 08:54:00 följande:

Eller så tolkar TR det som att hon vetat om det sedan tidigare och därför borde ha, tillsammans med pappan, planerat och nått en lösning.

Inte bara sagt nej.

Hade det ist varit så att det blev förlossning på vanligt sätt hade kanske TR kunnat ha haft överseende med det (men ajg är tveksam till det också, man vet ju i regel ungefär när man ska föda och bör således ha planerat för hur umgänget ska se ut då)

Men pappan har ju vetat om att jag varit gravid i åtminstone ett halvår och måste ha vetat om att det kunde bli såhär under minst lika lång tid eftersom barnen är hos mina föräldrar när det krävs.

Jag har inte sagt nej annat än att det inte är säkert att dom kommer att kunna hämtas upp på vanliga stället. Jag kan väl inte komma och kräva att han ska ändra jobbtider utan det får väl komma ifrån honom isåfall om han nu tycker att det är jobbigt att hämta någonannanstans.

Sen så tycker vi att det är verkligt dåligt av honom att inte låta barnen få vara hos sina morföräldrar och hälsa på sitt nya syskon sen när han själv bara tycker att det blir problem. Hur mycket bryr man sig om sina barn om man inte har förståelse för deras önskemål utan bara är ego??
    Anonym (**) skrev 2014-07-01 08:57:43 följande:

Lämna barnen efter 20.00 då på torsdagskvällen. Annars får väl din nya lämna dom fredag morgon.

Men jobbar ju fredag 7-15 så det är ju inte heller aktuellt. :-P
  • Anonym (m)
    Haskel skrev 2014-07-01 08:58:47 följande:
    Om jag uppfattar det rätt så "vill" du sabotera umgänget, men du vill ha "ryggen fri".

Umgänget är i första hand till för barnen, även om barnen säger sig vilja annat. Har ni en bestämd upphämtningsplats (muntlig/skriftlig), så är det den som gäller. Kan inte du, så är det upp till dig att fixa det.

Dock kan man tycka att han kan göra ett undantag, för din skull, den här gången. En bra kontakt mellan föräldrarna förenklar sådana här situationer enormt mycket.
    Jag uppfattar det också situationen såhär, så du är inte ensam.
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-01 08:58:19 följande:

Oka vi backar lite.

När ska han hämta egentligen?

Var brukar han hämta?

HUr mycket längre måste han åka denna gång om du inte hjälper till att lösa det?

Han brukar hämta på en allmän plats i våran stad på fredag eftermiddag eller tidig kväll beroende på när han kan vara där.

Den extra sträckan denna gången handlar om 20-25 min extra på motorvägen ca 3,7 mil utöver de 4 mil som han kör i vanliga fall.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:09:43 följande:
    Men pappan har ju vetat om att jag varit gravid i åtminstone ett halvår och måste ha vetat om att det kunde bli såhär under minst lika lång tid eftersom barnen är hos mina föräldrar när det krävs.

Jag har inte sagt nej annat än att det inte är säkert att dom kommer att kunna hämtas upp på vanliga stället. Jag kan väl inte komma och kräva att han ska ändra jobbtider utan det får väl komma ifrån honom isåfall om han nu tycker att det är jobbigt att hämta någonannanstans.

Sen så tycker vi att det är verkligt dåligt av honom att inte låta barnen få vara hos sina morföräldrar och hälsa på sitt nya syskon sen när han själv bara tycker att det blir problem. Hur mycket bryr man sig om sina barn om man inte har förståelse för deras önskemål utan bara är ego??

Man kan lätt utläsa att du, som någon skrev tidigare, vill förhindra deras umgänge och samtidigt ha ryggen fri vilket jag mycket väl kan förstå.

Man tycker att han borde ha förståelse och hjälpa till att underlätta men det funkar inte så. Ni har båda två samma ansvar att se till att det funkar vilket betyder att du kanske måste svälja hårt och vara the bigger woman denna gång.

Bara för att han beter sig som en infantil barnunge behöver ju inte du göra det eftersom de enda som drabbas av det är barnen.

• Anonym (?)

TS, allt går bara man vill! Ett förslag är att dina föräldrar är med barnen hemma hos dig och att pappan hämtar som vanligt på samma ställe som vanligt. Det vore väl bästa lösningen?

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:17:11 följande:
    Han brukar hämta på en allmän plats i våran stad på fredag eftermiddag eller tidig kväll beroende på när han kan vara där.

Den extra sträckan denna gången handlar om 20-25 min extra på motorvägen ca 3,7 mil utöver de 4 mil som han kör i vanliga fall.

OKa iom att du skriver allmän plats tolkar ajg det som att han inte brukar hämta hemma hos dig öht?

Då är det nog som så att du får se till att barnen befinner sig där de brukar den tid ni kommer överens om. Det är nästan dubbel så långt för honom att köra och anledningen till varför han måste köra längre är ditt "fel"

och som jag skrev, man kan tycka att han borde ha förståelse och inte bråka om det men han har rätten att bråka vilket många tyvärr utnyttjar så långt det går.

Haskel skrev 2014-07-01 08:58:47 följande:

Jag ska väl inte förneka att jag inte gillar honom det minsta, han har betett sig och beter sig fortfarande svinigt men jag försöker inte att sabotera någonting. Jag kan väl knappast styra över det här och anser att om han tycker att det är så jobbigt så kunde han sagt en annan helg men nä, varför förenkla för oss!?
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?