• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Anonym (Samma)

För det första, har ni avtal på var ni skall hämta/lämna?
    Isf gäller det.

Har ni inte avtal och pappan hävdar att ni alltid hämtar/lämnar på ett särskilt ställe tror jag det kan bli svårt att få förståelse för varför han ska åka längre. Det åligger nog snarare dig att ombesörja att barnet transporteras dit det ska för överlämning.

nymedlem skrev 2014-07-01 08:04:47 följande:

Du ska föda på fredag alltså?

Han kan inte ha dom tidigare än ifrån fredag förmiddag pga jobb.

Han vet sen länge att jag ska in på sjukhuset i den vevan.

Vi har inga papper eller någonting skrivet.

Jag ska högst troligt få ett kejsarsnitt då om det inte startar innan, hur så?

Fredag eftermiddag skulle det stå.

• Anonym (C)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 08:12:51 följande:

Han kan inte ha dom tidigare än ifrån fredag förmiddag pga jobb.

Han vet sen länge att jag ska in på sjukhuset i den vevan.

Vi har inga papper eller någonting skrivet.

Jag ska högst troligt få ett kejsarsnitt då om det inte startar innan, hur så?

Har ni ett AVTAL gällande upphämtningsplats? - Då är det nog det som gäller serru. Du får helt enkelt se till att ordna att barnen kommer dit på ett eller annat vis.
  • Anonym (Samma)

Finns inget avtal och ni hämtar/lämnar på lite olika platser så skall ni nå en samsyn och frakta barnet halva vägen var.

• Anonym (Samma)

Ensam eller gemensam vårdnad har fö inget med det hela att göra. Allt handlar om att barnet skall så lättsamt som möjligt ha tillgång till sina föräldrar

• Anonym (C)
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-01 08:18:34 följande:

Ensam eller gemensam vårdnad har fö inget med det hela att göra. Allt handlar om att barnet skall så lättsamt som möjligt ha tillgång till sina föräldrar

Precis. Många tycks dessvärre blanda ihop de olika termerna och många med ensam vårdnad ser sig som mer eller mindre envåldshärskare och drar sig inte från att använda barnet som vapen i olika frågor mot den andre föräldern. Så jävla tragiskt.

Jag kommer inte att kunna lämna några barn på fredag och det är han som proppsat på att dom ska till honom då trots att han vet att jag nog inte kommer att kunna lämna. Dessutom så har barnen som är 8 och 10 år gamla dessutom sagt att dom inte vill åka för dom vill hälsa på oss på sjukhuset när lillasyster är född.

Det är inte umgängessabotage på något sätt heller eftersom jag inte hindrar något och han har haft vetskap om den beräknade förlossningen under lång tid.

• Nerfherder

Varför inte lämna tidigare då, om du inte kan lämna på fredag??? Finns lösningar på allt, bara man VILL se dem.

• Anonym (Varit i vårdnastvist)
    Anonym (bakgrund?) skrev 2014-07-01 08:07:36 följande:

Jag tror inte att det är så enkelt som att resonera som att han får stå sitt eget kast. Lite beroende på vad som lett fram till den situation ni är i nu.

Vi har nära oss en mycket infekterad vårdnadstvist och där hade det inte gått att byta hämtställe utan gemensam överenskommelse utan att det räknats som "brott mot umgängesavtalett"

Varenda detalj finns reglerad i det umgängesavtalet. Alla avvikelser räknas som avtalsbrott. (och tyvärr hanteras det från båda parter som riktiga brott också)

Har ni inte något reglerat på det tydliga sättet så antar jag att du kan ha ryggen fri även om du gör så att du lämnar barnen hos dina föräldrar så länge du informerar ditt ex om det och ger honom en möjlighet att hämta där.

Jag har varit i en infekterad vårdnadstvist och kan säga att du kan åka dit för umgängessabotage. Följer du inte det som står i avtalet kan du få böta några tusen. Och om du fortsätter att "sabotera" kan du också bli av med din ensamma vårdnad. Det bästa är om du löser situationen ändå så ni slipper fler konflikter. Det drabbar bara ert barn.
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?