• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
    Anonym (Samma) skrev 2014-07-01 09:21:11 följande:

OKa iom att du skriver allmän plats tolkar ajg det som att han inte brukar hämta hemma hos dig öht?

Då är det nog som så att du får se till att barnen befinner sig där de brukar den tid ni kommer överens om. Det är nästan dubbel så långt för honom att köra och anledningen till varför han måste köra längre är ditt "fel"

och som jag skrev, man kan tycka att han borde ha förståelse och inte bråka om det men han har rätten att bråka vilket många tyvärr utnyttjar så långt det går.

Nej, det gör han inte.

Det handlar ju om ifall mina föräldrar vill och har möjlighet till det isåfall.

Enligt honom så är allting mitt fel oavsett trots att det är hans.
  • Anonym (Samma)

Det är väldigt lätt att förstå att du är förbannad TS (säkert med all rätt) men försök, försök att släppa det och ist tänka lösningsorienterat.

Han kan inte hämta hos dina päron. Ungarna SKA dit.

Hur gör du det enklast för barnen att ta sig till sin pappa?

Någon skrev att dina päron kan vara hemma hos dig med barnen, klockren lösning! Då kan ju mormor ta med barnen till en allmän plats därifrån?

• Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 09:38:54 följande:

Nej, det gör han inte.

Det handlar ju om ifall mina föräldrar vill och har möjlighet till det isåfall.

Enligt honom så är allting mitt fel oavsett trots att det är hans.

Vad är hans fel?

Du får nog hitta en lösning som följer er överenskommelse eller så ringer du och pratar med honom om en lösning.. Det är inte hans fel att du är gravid och inte kan följa överenskommelsen, du har haft gott om tid på dig att hitta en lösning så jag förstå inte varför du först nu funderar över det.

Förslag

1. Ring och prata med honom, var ödmjuk och förstå att det är du som ber om en uppoffring från hans sida.

2. Din nuvarande pojkvän kan lämna barnen

3. Dina föräldrar kan lämna barnen

4. Dina föräldrar tar hand om barnen hemma hos dig.

5. Din pojkvän eller dina föräldrar eller annan vän/släkting lämnar barnen tidigare hos honom.

Din illvilja mot att barnen ska vara hos honom lyser igenom tydligt i din inställning och ovilja till att planera. Den oviljan kan se väldigt illa ut om ditt ex går vidare med det..

Som jag skrev så gillar inte jag honom och inte min familj heller. Han har misshandlat mig, nästan kört över min mamma med bilen, vägrat att ta ansvar för barnen när vi hade gemensam vårdnad med inställningen att han ändå inte kunde påverka någonting. Ena barnet har en diagnos och han vägrade att medverka för att hen skulle få rätt hjälp utan det var enklare att gå med på att ge mig ensam vårdnad. Den här pappan har inte lagt två strån i kors för barnen men ger mig skulden för allting så fort han får chansen. Han vägrar att samarbeta och tar chansen att utpeka mig som dålig så mycket som möjligt.

Barnen vill oftast inte dit så ursäkta mig om jag inte känner för att anstränga mig för mycket vad gäller honom.

Han har hotat med allt möjligt i flera års tid men det går aldrig längre så att han skulle göra något pga detta tror jag inte på speciellt eftersom det är ett sällsynt fall och jag nekar inte honom umgänget.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 10:12:12 följande:

Som jag skrev så gillar inte jag honom och inte min familj heller. Han har misshandlat mig, nästan kört över min mamma med bilen, vägrat att ta ansvar för barnen när vi hade gemensam vårdnad med inställningen att han ändå inte kunde påverka någonting. Ena barnet har en diagnos och han vägrade att medverka för att hen skulle få rätt hjälp utan det var enklare att gå med på att ge mig ensam vårdnad. Den här pappan har inte lagt två strån i kors för barnen men ger mig skulden för allting så fort han får chansen. Han vägrar att samarbeta och tar chansen att utpeka mig som dålig så mycket som möjligt.

Barnen vill oftast inte dit så ursäkta mig om jag inte känner för att anstränga mig för mycket vad gäller honom.

återigen, du har säkerligen goda skäl till varför du inte vill underlätta för honom men i denna situation MÅSTE du strunta i det!

Tingsrätten ser väldigt hårt på föräldrar som inte fokuserar på barnens bästa och så länge du inte har bevis för att barnen far illa hos honom skall du underlätta för dem att komma dit.

Så enkelt är det.

• Piala

Ett alternativ är att barnen får ta taxi hem till honom från dina föräldrar på fredag eftermiddag

Piala skrev 2014-07-01 10:49:46 följande:

Ett alternativ är att barnen får ta taxi hem till honom från dina föräldrar på fredag eftermiddag

Jag skulle aldrig sätta mina barn i en taxi så nope.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 10:12:12 följande:

Om du inte har bevis så kan det ses som ett försök till smutskastning av pappan om du går runt och säger sånt. Det är bara du som ser ut som en dålig förälder om du pratar illa om honom och inte följer överenskommelsen kring umgänge.

Det är nog mycket vanligt att föräldrar försöker smutskasta sina ex för att få mer att säga till om kring barnen. Därför ska du enbart ta upp dom saker som du har bevis för.

Kom ihåg att du ska göra allt du kan för att underlätta umgänge och att barnen alltid har rätt till båda sina föräldrar.
    Anonym (....) skrev 2014-07-01 11:37:51 följande:

Om du inte har bevis så kan det ses som ett försök till smutskastning av pappan om du går runt och säger sånt. Det är bara du som ser ut som en dålig förälder om du pratar illa om honom och inte följer överenskommelsen kring umgänge.

Det är nog mycket vanligt att föräldrar försöker smutskasta sina ex för att få mer att säga till om kring barnen. Därför ska du enbart ta upp dom saker som du har bevis för.

Kom ihåg att du ska göra allt du kan för att underlätta umgänge och att barnen alltid har rätt till båda sina föräldrar.

Om jag inte har bevis?? Vilken typ av bevis måste jag ha egentligen, räcker det inte med polis, psykolog, lärare och läkare? Barnen har sett och hört saker som inga barn bör göra så att säga att det inte finns bevis är befängt.
Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?