• Anonym (Ensam vårdnadshavare)

Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?

Om jag inte nekar ett umgänge inom en snar framtid (på fredag) men det blir ändrade planer angående hans upphämtningsställe av barnen så han får köra 4 mil extra och hämta hos mina föräldrar som han avskyr, då kan väl inte det ses som umgängessabotage?
    Han har sen lång tillbaka vetatill om att jag är beräknad att föda i den vevan och nu ser det ut som att jag/vi högst troligt inte kommer att vara hemma vid tillfälle.
    Han är så snabb med att gnälla på mig vid minsta lilla och kommer väl att kräva att mina föräldrar ska lösa det genom att lämna på vanliga ställe men det känns inte rimligt att han ska kunna kräva något sådant och dessutom så vet jag inte ens om mamma har bilen hemma?

Kan man resonera som så att om han inte hämtar dom på det andra upphämtningsstället så får han stå sitt kast för barnen har ändå sagt att dom inte vill fara iväg när bebisen ska födas????

• Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?
  • Anonym (Å)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-01 13:05:34 följande:
    Mina föräldrar ställer upp och passar barnen vid behov ja, det är väl naturligt med en back upp!?

Min man kommer att vara med mig på sjukhuset, frågor på det??!
    Ni har väl fått en tid för KS?

• Anonym (Å)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 09:05:35 följande:
    Han jobbar till kl 20 mån-tors, börjar kl 7 på fredag och jobbar till 15 har jag för mig.

Vi ska vara på sjukhuset 7.30 på fredag.

Jag brukar inte ändra så mycket, vid de tillfällena så är det barnen som har velat gå på bästisens kalas eller dyl och då har han sagt ok.

Sen angående lämningen som ju skulle bli på söndagen eftersom han jobbar på måndag så kommer vi högst troligt att ligga kvar på sjukhuset i och med snittet.
    Lämna dem när han kommer hem på torsdagen. De är stora nog att klara sig när pappa jobbar....
    Anonym (Å) skrev 2014-07-02 09:18:31 följande:

Ni har väl fått en tid för KS?

Självklart! Fredag 7.30 ska vi vara där.
    Anonym (Å) skrev 2014-07-02 09:20:31 följande:

Lämna dem när han kommer hem på torsdagen. De är stora nog att klara sig när pappa jobbar....

Det känns inte bra att dom ska vara själva 6.30-15.30 när dom inte är vana vid det.

Det vore bra om det gick att få kontakt med honom först. Ringde precis och ingen svarade... Det är torsdag imorgon.

Dessutom så hade jag inte kunnat slappna av på sjukhuset med vetskapen om att dom sitter ensamma hemma i hans lägenhet och dom hade högst troligt blivit väldigt ledsna och arga över att inte få träffa syskonet som dom sett fram så emot.

• Brumma

Jag förstår inte riktigt svaren i den här tråden..

Ja, det lyser igenom att TS inte egentligen vill att barnen skall vara hos pappan - MEN hon har inte agerat på det. Hade det hänt ofta att hon försvårade hämtning, eller av andra mindre tungt vägande skäl hade jag förstått reaktionerna, och hade antagligen själv ansett att det är hennes sak att fixa med att barnen är på överlämningsplatsen på överenskommen tidpunkt.

MEN - en förlossning går lite utanför vanligheterna.. TS skriver att snittet inte är planerat utan har blivit bestämt efter att vändning av bebis inte gick som planerat. Det går inte då att "be om en annan dag". Sjukvården är ganska tungt belastad och man får en tid som passar dem och som utgår efter BARNETS bästa - inte mammans, pappans, tidigare barns eller tidigare barns pappa. Hade det VARIT beräknat kejsarsnitt hade situationen varit annorlunda, men nu är det inte det.

Om detta är enda gången som TS inte hållt det muntliga avtalet är jag ganska säker på att det inte kommer leda till ett skit.

Att barnen vill ha möjlighet att besöka sitt syskon efter födseln är även det förståeligt och jag förstår faktiskt inte hur man som förälder kan förvägra sina barn att göra det.

Jag har en bonus och två biologiska barn. Båda mina biologiska barn är födda när bonus varit hos sin mamma. Det är två timmars bilkörning mellan oss och det har varit en självklarhet att mamman kört bonus att hälsa på sitt nya syskon så fort tillfälle getts.

Att komma med förslaget att TS nya man skall vara hemma för att möta upp pappan finner jag lätt verklighetsfrånvänt. TS kommer att genomgå ett kejsarsnitt och kommer inte att kunna ta hand om barnet ensamt direkt efteråt. Pappan till DET barnet bör naturligtvis sätta sitt barn först i den situationen. Att TS vill ha sin man med är också det helt förståeligt. Jag har inte genomgått ett kejsarsnitt men jag misstänker att det är lika känslomässigt att föda sitt barn genom kejsarsnitt som genom vaginal förlossning och jag hade definitivt velat att min man var med och gav mig stöd.

Detta är en engångshändelse och TS HAR försökt lösa det. Att hon inte gillar pappan eller drar upp saker som inte har med denna saken att göra (misshandel osv) har inte med saken att göra.

Hon har inte i system att försvåra umgänge och bör inte heller "dömas" för ngt hon inte gjort.

• Anonym (A)
    Anonym (Ensam vårdnadshavare) skrev 2014-07-02 07:24:50 följande:

På riktigt så är det beklagligt att jag får så mycket påhopp.

Jag har försökt att erbjuda en annan helg och detta gjorde jag för länge sen också eller sa åtminstone till honom att den helgen som är inbokad så kanske vi ligger på sjukan och barnen kommer att hamna hos mina föräldrar när vi far dit och att det går bra att byta till en annan helg.

Han har själv vid tidigare tillfällen sagt att han är ganska flexibel och har oftast möjlighet att byta helg om han vet det ett tag innan, vilket han ju har gjort.

Jag meddelade honom i torsdags i förra veckan (precis efter att jag själv fått reda på snittiden) om fredagens planer men han har inte ens hört av sig tillbaka till mig än. Det känns väldigt mycket som djävulskap ifrån hans sida att inte ens kunna skicka ett meddelande för att bekräfta att han mottagit dessa uppgifter.

Och du som skrev att jag framställer mig som både offer och hjälte, kan det inte vara så att jag är det då!? Jag var fast i ett väldigt kontrollerande förhållande med fysisk och psykisk misshandel men jag lyckades med hjälp ifrån familj och vänner att ta mig ur det.

Jag lyckades att få barnen bort ifrån en fruktansvärd miljö och idag har vi det bra om man bortser ifrån en ljugande oförändrad pappa som aldrig ställt upp när det behövts utan hittat på undanflykter för att slippa ta ansvar och medverka på saker som var hans skyldighet som vårdnadshavare. Den här människan har aldrig någonsin satt sin fot på dagis, en fritidssysselsättning, sjukvård/Bup trots att det var han skyldighet. Det var enklare att bara frånsäga sig vårdnaden när det blev för mycket.

Jag kan anse att jag har rätt att kräva det lilla ifrån honom att han åtminstone hör av sig om nu barnen ligger i hans intresse vilket är väldigt svårt att tro när man ser till helheten. Speciellt eftersom han även vet att barnen inte vill åka till honom i samband med bebisens födelse och enligt lagstiftningen är umgänget till för barnen, pappan har ingen sådan rätt om han inte vänder sig till Tingsrätten.

Trots alla år som gått så gör han fortfarande allt i sin makt för att försöka styra oss eller i många fall känns det som att han enbart är ute efter mig.

Jag har försökt att ordna med saker i god tid men får ingen respons alls. Vissa saker går inte att lösa och planera i förhand utan ibland får man snällt finna sig i att det inte alltid går som man vill.

Jag hade inga som helst planer på kejsarsnitt och tycker att det är pest men inte sjutton kan jag påverka det. Ibland blir det som det blir helt enkelt.

Du skriver att du hade sagt att de förmodligen hamnar hos dina föräldrar när du är på BB. Varför kan han inte hämta barnen där i så fall? Och varför sköter ni något så viktigt via sms?
    Anonym (A) skrev 2014-07-02 10:35:15 följande:

Du skriver att du hade sagt att de förmodligen hamnar hos dina föräldrar när du är på BB. Varför kan han inte hämta barnen där i så fall? Och varför sköter ni något så viktigt via sms?

Men det är ju det jag vill att han ska göra. Om han envisas med att ändå ha barnen denna helgen trots att han vet att jag inte kan möta upp med barnen som vanligt så får han köra den extra sträckan till mina föräldrar. Jag har inte förhindrat utan bara försökt att lösa problemet med att först erbjuda en ny helg och eftersom inte det verkade falla honom i smaken ytterligare ett alternativ.

Vi har väldigt svårt för att prata utan att börja attackeras/munhuggas så därav fick jag efter många år nog och sa att det får bli sms hädanefter.

Jag har dock inte hört någonting ifrån honom sen jag meddelade honom om läget i torsdags och han har varken svarat på sms eller samtal idag så känner att jag börjar att bli något irriterad nu.

Och ja, det stämmer att jag inte vill att pappan ska ha dom denna helgen, dels för att det är emot deras vilja och dels för att det hade underlättat om det blev en annan helg när lämningen kan ske som vanligt. Jag vet att jag kommer att få höra gnäll om hur han fick offra sig och köra extra långt denna gången långt framöver.

Man kan ju fråga sig vem det är som motsätter sig samarbete egentligen? Det här med att han inte hört av sig kan man ju också tolka lite som man vill, han verkar ju inte jätteangelägen av att varken träffa sina barn eller göra dom glada genom att följa deras önskan.

Suck...

• Almina

Vad skrev du i sms:et? Att barnen vill byta helg och att pappan annars får hämta hos dina föräldrar?

Om han inte har svarat än så tycker jag inte att han kan komma och klaga nu. Om han hade något emot det så hade han ju kunnat säga något om det på en gång. Däremot så vore det ju kanske bra att veta om han tänker hämta barnen eller ej... Men du bör i alla fall inte få några problem med att du skulle försvåra umgänget, lite beroende på hur sms:et var formulerat kanske...

Svar på tråden Får han stå sitt kast och jag har ryggen fri!?