• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Som snö

Jag sitter ju med mobilen när jag har tråkigt. Varför i hela friden skulle inte ungarna få göra det samma???

• Stellali
    Natulcien skrev 2013-11-14 10:13:28 följande:
    Nä, visst... Jag tyckte bara att resonemanget var lite märkligt. ...att man "låter barnet styra" om man väljer att gå hem. Men det är ju samma sak som att man plockar fram en IPad istället och sitter kvar. Jag tänker mer ur ett barnperspektiv, och barnet upplever knappast att hen styr mer för att man går hem än att hen får en Ipad för att mamma och pappa vill sitta kvar och prata...

Fast mitt barn skulle nog hellre gå hem och leka. Hon har mkt fantasi och leker mkt rollekar mm. Men om man går ut och äter ngn gång ibland så kanske föräldrarna ska bestämma när man går hem. Och då ser jag inte problemet att min dotter använder en ex tel. Och spelar ett spel. Jag visade denna konversationen för ngt vänner och vi alla förstår inte vad det är du inte förstår vad skillnaden med att jag säger nej vi ska inte gå hem, Du kan få spela påmin tel. Och ok vi går väl hem då eftersom ni är rastlösa och inte vill vara kvar efter 2 timmar. För mig är det tydligt vem som bestämmer i de två fallen. OM det inte är så att föräldrarna vill gå hem förstås. Men det är en annan femma. Tråden handlar inte om vem som bestämmer så vi kan ju lämna det här!
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-14 10:30:00 följande:

Fast mitt barn skulle nog hellre gå hem och leka. Hon har mkt fantasi och leker mkt rollekar mm. Men om man går ut och äter ngn gång ibland så kanske föräldrarna ska bestämma när man går hem. Och då ser jag inte problemet att min dotter använder en ex tel. Och spelar ett spel. Jag visade denna konversationen för ngt vänner och vi alla förstår inte vad det är du inte förstår vad skillnaden med att jag säger nej vi ska inte gå hem, Du kan få spela påmin tel. Och ok vi går väl hem då eftersom ni är rastlösa och inte vill vara kvar efter 2 timmar. För mig är det tydligt vem som bestämmer i de två fallen. OM det inte är så att föräldrarna vill gå hem förstås. Men det är en annan femma. Tråden handlar inte om vem som bestämmer så vi kan ju lämna det här!
    Nu skrev jag ju aldrig att det skulle vara en "problem" att barnet använder en telefon... det var bara logiken i ditt resonemang som haltade. Och om du nu vill bevisa något genom att åberopa vänner som "också" tycker att det är så otroligt konstigt att jag "inte förstår", så kan jag bara meddela att jag förstår mycket väl vad du menar. Men det saknar logik. Så enkelt är det, faktiskt. Glad
  • fridlyst
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 10:20:05 följande:
    Min son har ofta ett äpple eller en bulle (eller både och) i vagnen. Det enda upprörande jag kan se med detta är ju att det blir smuligt och lite kladdigt i vagnen, jag tycker genuint illa om matkladd, men det är nog ändå inte det som provocerar folk, gissar jag För det är ju inte de som behöver tvätta.... 

Tänderna? Vikten?
  • Natulcien
    fridlyst skrev 2013-11-14 12:56:02 följande:

Tänderna? Vikten?
    Vad menar du att det gör för skillnad för tänderna och/eller vikten att äta sitt mellanmålsäpple i vagnen än om man äter det hemma vid ett bord?
  • puss
    Natulcien skrev 2013-11-14 13:02:39 följande:
    Vad menar du att det gör för skillnad för tänderna och/eller vikten att äta sitt mellanmålsäpple i vagnen än om man äter det hemma vid ett bord?

uppenbarligen ingen skillnad, alltså är det kanske inte det hen menar?
    *puss puss puss puss*
  • fridlyst
    Natulcien skrev 2013-11-14 13:02:39 följande:

skillnaden ligger inte i var han äter utan vad och att det det var ofta
  • Alvolina
    fridlyst skrev 2013-11-14 13:20:55 följande:

Varför måste man bry sig? Du har ju ingen aning om hur det barnets matvanor ser ut. Har inte barnet velat äta på halva dagen och mamman äntligen lyckas peta till en smörgås eller ett äpple i vagnen vad gör det dig??
  • Natulcien

Hur vet man att det är ofta om man bara ser en glimt av ett barn på stan? Ibland hämtar jag sonen på förskolan lagom till mellanmålstid, och vi kanske har något ärende och inte hinner hem till mellanmålsdags. Då kan han äta en frukt eller macka "på väg". Så frågan är hur du vet att ett barn som äter i en vagn äter oftare än ett barn som bara äter inom hemmets väggar?
  • frökenelisabeth

Ja, han får OFTA sitt mellanmål i vagnen. Det sammanfaller nämligen tidsmässigt OFTA med att vi är på väg nånstans, t ex hem från dagis. Det betyder inte att han äter OFTARE än andra barn. Eru med? 

Jag fattar inte att man inte tänker längre än näsan räcker. Små barn ska äta 5-6 mål om dagen, inklusive mellanmål. Det är liksom inte helt osannolikt att något av dessa mål inträffar när man är på farten någonstans.

Angående tänder och vikt så är min son underviktig och behöver äta ofta. Tänderna borstar vi morgon och kväll.  Äpple och bulle (fullkorn, utan socker, med smör) är inte onyttiga mellanmål för barn, för övrigt. 

Ni som ägnar er åt att bliga snett på andra ute på stan och kritisera hur andra gör - tycker ni att detta är ett trevligt sätt som ni vill föra vidare till era barn? Även om barnet ni ser i vagnen sitter och äter ett kex eller en fruktpåse så har ni ju ingen aning om barnets matvanor i övrigt, så sluta nu döma folk utifrån egna gissningar.  
  • fridlyst
    Alvolina skrev 2013-11-14 13:24:58 följande:
    Varför måste man bry sig? Du har ju ingen aning om hur det barnets matvanor ser ut. Har inte barnet velat äta på halva dagen och mamman äntligen lyckas peta till en smörgås eller ett äpple i vagnen vad gör det dig??

inget egentligen men det är ju lite synd på barnets vikt och tänder
  • fridlyst
    Natulcien skrev 2013-11-14 14:10:10 följande:
    Hur vet man att det är ofta om man bara ser en glimt av ett barn på stan? Ibland hämtar jag sonen på förskolan lagom till mellanmålstid, och vi kanske har något ärende och inte hinner hem till mellanmålsdags. Då kan han äta en frukt eller macka "på väg". Så frågan är hur du vet att ett barn som äter i en vagn äter oftare än ett barn som bara äter inom hemmets väggar?

hon skrev att det var ofta
  • fridlyst
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 14:25:39 följande:
    Ja, han får OFTA sitt mellanmål i vagnen. Det sammanfaller nämligen tidsmässigt OFTA med att vi är på väg nånstans, t ex hem från dagis. Det betyder inte att han äter OFTARE än andra barn. Eru med? 

Jag fattar inte att man inte tänker längre än näsan räcker. Små barn ska äta 5-6 mål om dagen, inklusive mellanmål. Det är liksom inte helt osannolikt att något av dessa mål inträffar när man är på farten någonstans.

Angående tänder och vikt så är min son underviktig och behöver äta ofta. Tänderna borstar vi morgon och kväll.  Äpple och bulle (fullkorn, utan socker, med smör) är inte onyttiga mellanmål för barn, för övrigt. 

Ni som ägnar er åt att bliga snett på andra ute på stan och kritisera hur andra gör - tycker ni att detta är ett trevligt sätt som ni vill föra vidare till era barn? Även om barnet ni ser i vagnen sitter och äter ett kex eller en fruktpåse så har ni ju ingen aning om barnets matvanor i övrigt, så sluta nu döma folk utifrån egna gissningar.  

Det var inte riktigt det du skrev förut. Men utifrån vad du skriver nu så ser inte jag några probelm om du frågar mig.
  • frökenelisabeth
    fridlyst skrev 2013-11-14 14:32:27 följande:

inget egentligen men det är ju lite synd på barnets vikt och tänder
    Det är väl ännu mer synd om barn som inte äter alls, än barn som äter ett äpple i vagnen. Som sagt, du har ju ingen aning om vad och hur ofta barn äter, utifrån att du ser en unge två sekunder på stan, det kan du ju inte avgöra något från. 
  • Fräkenfröken

Vara med och konversera såklart! Sedan kan man ju se till att samtalen också berör barnen och inte bara "vuxensnack". Skulle aldrig låta min tjej på sex år sitta med lurar och ipad vid middagsbordet hemma eller borta!

• LillGris
    fridlyst skrev 2013-11-14 14:35:55 följande:
    Det var inte riktigt det du skrev förut. Men utifrån vad du skriver nu så ser inte jag några probelm om du frågar mig.

Det var väl exakt vad hon skrev?
  • Natulcien
    fridlyst skrev 2013-11-14 14:33:00 följande:

hon skrev att det var ofta
    Nej, hon skrev inte att han äter ofta, utan att han ofta får ett äpple eller bulle i vagnen, d.v.s. flera av de gånger han åker vagn...vilket han kanske inte gör så ofta..? Det vet vi inte. Man ska akta sig för att dra förhastade slutsatser.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?