• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Mamisita

Vi är sådana föräldrar som tar med ipaden på restaurang (och kritor/block, någon liten bil osv). Detta mer för hänsyn till övriga gäster än för vår egen skull. Vi försöker dock hålla en viss tid utan då alla äter och samtalar. Men innan maten kommer och mot slutet brukar det behövas någon form av sysselsättning. På semestrar och dyl används bara iPads till resorna och möjligtvis på hotellrummet. Men då brukar vi välja restauranger som är mer barnvänliga (som har lekhörna), stranden el liknade framför så de kan leka invid och man har översikt) .

• Purlan
    Gizmo skrev 2013-11-11 12:10:47 följande:
    Inte okey! Det finns andra sätt att aktivera sitt barn på! Rita, läsa etc.
    Varför skulle det vara sämre med en Ipad än att rita eller läsa? 
    ♥ Underbara E Charmiga A♥
  • MalinEddie
    LoPax skrev 2013-11-13 08:36:01 följande:
    Varför ska barnen ha inflytande? Man kan inte få allt vad man vill ha här i världen. Dessutom, inte konstigt att skolorna får problem, när curlade bortskämda ungar förväntar sig att få sin vilja igenom hela tiden. Dessutom får det ALDRIG vara lugnt och tråkigt. 

Jag börjar ju förstå varför 90-talisterna är som de är, med tanke på hur många här inne resonerar.  

Så svart/vitt är det väl ändå inte. Att man anpassar middag och tid också efter barnet och inte enbart ser till de vuxnas önskningar betyder inte att barnet dikterar hela tillvaron. Att man mutar barnet med en padda för att köpa tid betyder inte att barnet aldrig får ha tråkigt. Oavsett hur man väljer i den här frågan betyder det väl inte mer än att barnet också är en del av familjen, att man ser till varandra.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Nicke
    Purlan skrev 2013-11-13 09:40:46 följande:
    Varför skulle det vara sämre med en Ipad än att rita eller läsa? 
    Jag förstår inte heller det där. 
    Varför är rita och läsa ok men inte pilla med paddan?
    Mina barn har och är ovanligt tidiga med läsning och har lärt sig massor genom att använda en massa bra appar för barn i paddorna och i datorerna. Ser inget som helst fel i det, snarare tvärt om. 
  • Nicke

Sen kommer ju ungarna hem med en miljard teckningar från dagis och fritids varje dag. Det typ... räcker.

• MalinEddie

Handlar om paddor på efter tio nu för den som är intresseradGlad

Avskyr CIO-metoder.
  • pojkens

i vagnen kan jag väl tycka det känns lite onödigt. Men när vi går på restaurang så är det svårt för barnen att orka sitta still, så att sätta på en film eller låta dem spela spel på en ipad tycker jag itne är konstigt. 
    AHur många 6åringar sitter och diskuterar vid matbordet i 2 timmar?
    Allting handlaar ju om mängder, man behöver itne låta barnen spela spel flera timmar om dagen, men när man går ut på restuarang är ju oftast ett udnantag i barnfamiljer. så det är väl bra om man får det att funka?

• LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 09:58:16 följande:
    Jag förstår inte heller det där. 

Varför är rita och läsa ok men inte pilla med paddan?

Mina barn har och är ovanligt tidiga med läsning och har lärt sig massor genom att använda en massa bra appar för barn i paddorna och i datorerna. Ser inget som helst fel i det, snarare tvärt om. 

Men precis. Dessutom kan man både läsa och rita på paddan. enda skillnaden är att man har med sig en liten smidig sak i stället för ritblock, kritor, bok och en leksak. Allt i ett i paddan - i like!
  • puss

det är väl jättebra.
    barn ska inte tråkas ut av princip.  

*puss puss puss puss*
  • vampyria2
    Niklas2k skrev 2013-11-13 09:11:25 följande:
    Hey. Jag spelade Snake som en idiot runt 96 - 97.
    Ja det må så vara men det var inte så super vanligt att små ungar satt i vagnen och spelade spel på den tiden ändå
    Vad jag menar mer är väl att det kändes som en konstig jämförelse med tanke på att tex ipad inte ens fanns då och säga det inte är konstigt att ungar i från den tiden blev som de blev pga sånt förstod jag inte alls....sen skulle jag vilja påpeka att jag tycker att de flesta ungar i från den tiden faktiskt verkar vara riktigt bra ungar hela högen, i vilket fall de som jag har träffat genom mina barn och genom mitt jobb (jobbade på ett högstadium när 90-talisterna gick på det). 
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?