• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • augustisten
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:35:08 följande:
    fast en 6 åring bör kunna sitta stilla vid ett bord och äta och konvercera med sina föräldrar. och om ungen blir gapig kanske det är dax att börja uppfostra barnet ...

Två timmar är nog att kräva lite mycket av de flesta sexåringar. Dessutom vill JAG inte konversera sexåringen hela tiden om jag träffar en vän.
  • Butterscotch
    Becky 30 skrev 2013-11-12 10:42:40 följande:
    Nej men barn får inte vara till problem! Varför lära dem att sitta tillsammans i gemenskapen genom god uppfostran och glädje till varann när man kan slippa detta genom en teknisk pryl och ett par hörlurar??
    Dessutom är det ju livsfarligt att låta barn ha tråkigt, jösses, tänk om de helt plötsligt börjar använda sin egen fantasi?

Nej, mota genast Olle vid grind och ta fram paddan! Så kan du vuxna avsluta din mening med den andra vuxna. För inte tusan gick du på restaurang för barnens skull, eller hur? Det bästa hade kanske varit om de fått vara hemma med barnvakt... För både ditt och barnens skull.

VAD HÄNDER MED OSS VUXNA AV IDAG???

Varför är vi så besatta av att underhålla våra barn istället för att umgås med dem?? 

Ska man umgås med barnen eller inte? Nu låter det som om du tycker att barnen skulle stannat hemma istället?

Aldrig går det att göra rätt...
  • Trilllana

Tja, varför inte? Det beror väl på om hen har med den eller inte. Troligen inte.

• MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-12 09:56:33 följande:
    Ja, visst, vi använder också "padda" en hel del hemma. Och ibland är den bra om man måste laga mat och sonen är hungrig och grinig. Då kan han underhålla sig med den en stund. Han är riktigt flink på att rita på den och vi har en massa roliga program. Så jag är pro-padda. Jag tycker att det är bra leksak, så länge den inte "tar över".

Men jag är anti-padda-telefon när man äter. Och vi väljer hellre att köra korta restaurangbesök med vår 3-åring, utan padda, än långsittningar där han ska sitta med IPaden. Jag tycker, helt enkelt, att måltider är för viktiga ur  umgängessynpunkt för att blanda in smartphones och IPads i.

Ja, vi känner likadant. Det känns helt enkelt främmande för oss att ha med sådana prylar vid matbordet och är inget vi vill uppmuntra. Våra barn blir 5 i December och 61/2 år och precis som hemma brukar vi sitta och prata när vi käkar ute med dem. Några timlånga middagar handlar det dock inte om men det är inget vi har någon tanke på om vi har med oss barnen ut. Att de ska kunna sitta stilla och äta sin middag utan att fara om kring förväntar vi oss däremot av våra barn i den här åldern. Bara för att vi inte har med en padda ut accepterar vi inte spring eller störande beteende men givetvis anpassar vi middagen och tiden för den också efter dem. Vill vi sitta i timtal går vi ut med vänner på egen hand eller på tu man hand utan barn eller bjuder hem/äter hemma hos andra. Detta betyder inte att jag stör mig på andra eller dömer någon annan. Jag kan till och med förstå varför även om det inte är för oss. För oss känns det fel, för andra är det rätt. Ingen big deal som jag ser det så länge det är med måtta. Jag gör samma sak fast i andra situationer.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Queenie70
    fast en 6 åring bör kunna sitta stilla vid ett bord och äta och konvercera med sina föräldrar. och om ungen blir gapig kanske det är dax att börja uppfostra barnet ...

Ska och ska? Livet består även av njutning och avkoppling. Lite mindre skitnödighet gör livet roligare för samtliga inblandade, om det sen är i form av en padda på restaurangen eller en påse smågodis på en onsdag..tja, so what...
  • maggan1000

Barn är olika. Jag har tre barn, med 1an och 2an har restaurangbesök aldrig varit ngt problem även om såklart olika typer av leksaker funnits ibland. Jag klappade mig också på axeln och tyckte vi hade uppfostrat våra barn på ett föredömligt sätt. Sen kom 3an. Han sitter inte ens ner vid matbordet hemma trots att vi gjort allt och lite till vad gäller uppfostran och att skapa trevlig måltid etc. Vi går i princip aldrig på restaurang med honom, men gör vi det så gör vi ALLT för att få äta upp maten utan totalt kaos. Här pratar vi inte långsittningar utan möjlighet att äta 1-2 rätter i reafart. Sluta döma folk.

• MissAdelaide

Tycker det är fel att barnet i barnvagnen satt med ipad, välling och äpple på samma gång och dessutom på väg någonstans samtidigt.
    Men tycker att det är helt okej att barn som är på restaurang och äter med sina föräldrar kan få ha ds, ipad eller liknande när de ätit upp. På så sätt kan föräldrarna avsluta måltiden i lugn och ro och man har dessutom fått en trevlig stund tillsammans vid bordet innan barnen var klara.

• Queenie70
    Carolina01 skrev 2013-11-12 16:05:40 följande:
    Jag tar till paddan ibland när jag är i behov av att sonen 3år sitter still å är tyst ex långa vuxen middagar, läkarbesök, Mvc å Bvc med lillasyster å sånt, då är det toppen:)!

Smart, varför göra saker mer komplicerade än de behöver vara liksom.
  • my1313

Är det ok att barnet sitter med en pysselbok och färgkritor på restaurang?
    Sådana brukar ju till och med delas ut på vissa restaurangen för att underhålla barnen en stund. 

• Queenie70

Sen kanske det även handlar om att JAG inte alltid har lust att konversera med min femåring om vad linus gjorde på dagis, eller vem som byggde planeterna eller om vad som händer om man äter bomull eller om spindelmannen är starkare än hulken utan istället vill kunna tala lite ostört med en vuxen en halvtimme eller så.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?