Natulcien skrev 2013-11-12 09:56:33 följande:
Ja, visst, vi använder också "padda" en hel del hemma. Och ibland är den bra om man måste laga mat och sonen är hungrig och grinig. Då kan han underhålla sig med den en stund. Han är riktigt flink på att rita på den och vi har en massa roliga program. Så jag är pro-padda. Jag tycker att det är bra leksak, så länge den inte "tar över".
Men jag är anti-padda-telefon när man äter. Och vi väljer hellre att köra korta restaurangbesök med vår 3-åring, utan padda, än långsittningar där han ska sitta med IPaden. Jag tycker, helt enkelt, att måltider är för viktiga ur umgängessynpunkt för att blanda in smartphones och IPads i.
Ja, vi känner likadant. Det känns helt enkelt främmande för oss att ha med sådana prylar vid matbordet och är inget vi vill uppmuntra. Våra barn blir 5 i December och 61/2 år och precis som hemma brukar vi sitta och prata när vi käkar ute med dem. Några timlånga middagar handlar det dock inte om men det är inget vi har någon tanke på om vi har med oss barnen ut. Att de ska kunna sitta stilla och äta sin middag utan att fara om kring förväntar vi oss däremot av
våra barn i den här åldern. Bara för att vi inte har med en padda ut accepterar vi inte spring eller störande beteende men givetvis anpassar vi middagen och tiden för den också efter dem. Vill vi sitta i timtal går vi ut med vänner på egen hand eller på tu man hand utan barn eller bjuder hem/äter hemma hos andra. Detta betyder inte att jag stör mig på andra eller dömer någon annan. Jag kan till och med förstå varför även om det inte är för oss. För oss känns det fel, för andra är det rätt. Ingen big deal som jag ser det så länge det är med måtta. Jag gör samma sak fast i andra situationer.