• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Bekks

Jag tycker det är lite både och. Barn ska vara barn så länge de kan men kan man verkligen haka upp sig på att de följer utvecklingen. De härmar ju egentligen bara oss vuxna som sitter med telefonen för jämnan i ansiktet.

Vi har ingen Ipad, vi behöver ingen. Vår dotter leker med fjärrkontrollen till tvn. Använder den som telefon. Hon är lika lycklig fast den inte fungerar. När vi åker å handlar sitter hon i vagnen å äter äpple och tittar på folk (vi bor på landet). Det tycker hon är spännande. Men alla barn är inte så lättroade. Klart det är lättare med en Ipad. Men inte vid 2-3 års ålder.

• Hannah76

Röstade: rätt.

Tycker dock inte att det är ok att sitta med det under hela middagen.
    Ser ingen skillnad på en ipad eller kritor (eller annan leksak).  

• TrendyFarsa
    Wondering skrev 2013-11-11 11:14:40 följande:
    Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?
    INGEN ska mecka med smartphones/plattor på restaurang elle vid något matbord. Det är brist på uppfostran och inget annat.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • leversnitten

Jag ser verkligen inte problemet och ser heller inte syftet med att små barn ska behöva klara av att "uppföra sig" i timmar på en restaurang.

• Tealhawk

Aldrig i livet att jag skulle göra så och då är ändå inte min son varken tyst eller stilla mer än 2 sekunder åt gången. Föräldraskapet har gått runt i tusentals år utan iPads i tid och otid. Det stavat LATHET om man inte kan aktivera sina barn utan elektronik under de få timmar man är ute offentligt.

These are not the droids you're looking for
  • Stellali

Jag blir galen på alla perfekta idioter som har så starka åsikter om skitsaker. Jag älskar mina barn och de får massa tid med mig och deras pappa. Vi bakar busar och badar spelar brädspel och leker varje vecka. Vi samtalar och äter middagar tillsammans varje dag vid köksbordet. Min 6 åring är jätte go. Men såklart fördjävlig ibland , som de flesta 6 åringar. Men hon älskar ipaden. Och får självklart använda den ibland. En del människor är bara bittra och negativa. Det måste såklart finnas en balans och inte användas hela tiden. Men efter 1,5 timme på restaurang har kanske ett barn tröttnat. Och det kan iaf jag förstå. Antingen får man vara en tråkmåns och gå hem eller så har man tänkt på att barnen kan få göra ngt kul! Då får min dotter gärna låna min mobil och spela ett spel. Herregud!!! Min dotter är mer väluppfostrad än många andra kan jag lova.

• Becky 30

Nej men barn får inte vara till problem! Varför lära dem att sitta tillsammans i gemenskapen genom god uppfostran och glädje till varann när man kan slippa detta genom en teknisk pryl och ett par hörlurar??
    Dessutom är det ju livsfarligt att låta barn ha tråkigt, jösses, tänk om de helt plötsligt börjar använda sin egen fantasi?

Nej, mota genast Olle vid grind och ta fram paddan! Så kan du vuxna avsluta din mening med den andra vuxna. För inte tusan gick du på restaurang för barnens skull, eller hur? Det bästa hade kanske varit om de fått vara hemma med barnvakt... För både ditt och barnens skull.

VAD HÄNDER MED OSS VUXNA AV IDAG???

Varför är vi så besatta av att underhålla våra barn istället för att umgås med dem?? 

• siolina

Tycker det beror på en massa saker. Hur gammalt barnet är, t ex, och hur mycket tid man kan lägga på barnet. Det är mycket begärt att en treåring ska sitta stilla på sin stol och roa sig själv i två timmar medan de vuxna pratar med varandra. Men äter man och går, dvs när det handlar om liksom snabbare vardagsrestaurangbesök, då skulle jag inte plocka fram mobilen utan hellre se till att hon var upptagen av att äta samt snacka med henne.
    Sedan undviker vi väl att ta med henne på långa sittningar, och kör mer på enklare restaurangbesök, men ibland kan det vara någon o familjen som fyller år eller något som gör att ett restaurangbesök blir en familjegrej och då är det bra att kunna sysselsätta henne med elektronik om det behövs.

• LillGris
    Tealhawk skrev 2013-11-12 10:40:47 följande:
    Aldrig i livet att jag skulle göra så och då är ändå inte min son varken tyst eller stilla mer än 2 sekunder åt gången. Föräldraskapet har gått runt i tusentals år utan iPads i tid och otid. Det stavat LATHET om man inte kan aktivera sina barn utan elektronik under de få timmar man är ute offentligt.

Fast när jag var liten hade jag med leksaker till långa restaurangbesök, när mamma var liten hade hon med saker att roa sig med när det var vuxensällskap bara, när mormor var liten hade hon saker att roa sig med när föräldrarna umgicks med andra vuxna. Är det att det är elektronik som är så jävla farligt? Barn har i alla tider fått roa sig själva när föräldrarna gör tråkiga vuxensaker, dagens barn har paddor istället för kottar och pinnar men principen är ju exakt densamma. "Roa dig med detta och håll tyst en stund", typ.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?