• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • YokohamaNr2
    Gurkan skrev 2013-11-11 12:36:01 följande:

Vad är det för skillnad på att distrahera barnets iPad och distrahera barnets ritpapper alternativ serietidning?
    Har inte sagt att det skulle vara någon skillnad, berättade bara hur vi gör. Vi har bara en IPad och två barn skulle vi ta  med den då så skulle det bara blir bråk mellan barnen istället. Jag bryr mig inte ett jota om barnen vid bordet bredvid sitter med en padda eller tre
  • Natulcien

Jag skulle inte uppröras över ett barn som satt med padda i vagnen. Man vet ju inte hur barnet mår, hur långt de har gått/åkt etc.
    Däremot har vi inga paddor, telefoner eller datorer med när vi äter, så på en restaurang skulle aldrig vi ha med en padda. Men uppröras över att andra har det...nej, det skulle jag inte.

• Solen11

Ipaden är klockren att ha med på restaurang, flygresor etc. Dottern har sedan dryga 1 års ålder (är nu 2 år och 3 mån) använt sin Ipad. Hon lägger pussel och ritar mest på den, använder den uteslutande till olika spel & pyssel..
    Superbra att ha med men även använda hemma när inget annat är kul. 

• fluu

Exempel ett var väl inget vidare. Exempel två helt okej så länge de inte åt. Just vi vill inte ha Ipads och smarta telefoner, men jag ser inget fel i att använda det ibland, även om det är på restaurang. Så länge man inte äter då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • LillGris
    Gizmo skrev 2013-11-11 12:10:47 följande:
    Inte okey! Det finns andra sätt att aktivera sitt barn på! Rita, läsa etc.

Ja du får jättegärna testa. Men ibland, som idag, är allt hemskt och vidrigt och åhhhhhh att sitta still är inte att tänka på. Fram med paddan och vips sitter han som ett ljus och är tyst och lugn. Och det tror jag alla på tåget uppskattade faktiskt.
  • YokohamaNr2
    LillGris skrev 2013-11-11 14:48:31 följande:

Ja du får jättegärna testa. Men ibland, som idag, är allt hemskt och vidrigt och åhhhhhh att sitta still är inte att tänka på. Fram med paddan och vips sitter han som ett ljus och är tyst och lugn. Och det tror jag alla på tåget uppskattade faktiskt.
    JA men gud på resor är det ju guld värt, där skulle jag inte tveka att tillhandahålla IPaden, samma när storebror simmar då får lillebror sitta med paddan, hur tråkigt som helst ju att sitta i en simhall och inte göra någonting
  • LillGris
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-11 15:15:04 följande:
    JA men gud på resor är det ju guld värt, där skulle jag inte tveka att tillhandahålla IPaden, samma när storebror simmar då får lillebror sitta med paddan, hur tråkigt som helst ju att sitta i en simhall och inte göra någonting

Exakt! Han har dessutom tandsprickning och matvägran nu, så hungrig + ont + åka tåg = mammsen älskar sin ipad.. Haha. Framförallt älskade medresenärerna att det fick tyst på honom.
  • Duckan

De få gånger vi äter på restaurang med dottern (sker vanligtvis på semestern) så har hon sin Ipad med sig, svar ja. Vi köper oss helt enkelt lite mer tid vid bordet på det sättet istället för att bara äta upp och gå.

• 3bairns

Ja det är absolut ok, precis som det är ok med bok eller ritblock eller på vissa restauranger får barnen menyer att rita på. För mig är det inte ok att hålla på när man äter. Även barn måste lära sig att sitta med och delta i en social måltid men tiden de klarar det ökar ju med åren och när de är mindre är det såklart ok att de sysselsätter sig med något så att vi vuxna kan sitta i lugn och ro lite längre.

Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?