• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Butterscotch

På restaurang tycker jag att det är ok för mindre barn, som inte riktigt har tålamod att sitta still och bara delta i en konversation. Hemma tycker jag dock inte att det är ok med iPads etc, men då har barnen möjlighet att lämna bordet när de ätit upp.

• Vinterankan

Har alltid med mig iPad om jag går på restaurang med barnen och vi tänkt oss en 3-rätters. Då har vi först trevligt tillsammans under förrätt och början av varmrätten och sedan medan vi umgås en bra stund mellan varmrätt och efterrätt så kan hon kolla på film eller spela spel. Sedan har vi familjetid igen till efterrätten.

• Jimman

Att använda iPad dator tv mobil mm som barnvakt är sjukt tycker jag , inte konstigt att barn idag inte gör annat när dom blir några år äldre

• nozpa

Nappflaska på ett sådant stort barn känns väl lite skumt. Men det andra kan jag förstå. Det är kanske inte så lätt för en 5 åring att sitta i 2 timmar och delta i en middag med vuxna.

• Vinterankan
    Jimman skrev 2013-11-11 19:28:47 följande:
    Att använda iPad dator tv mobil mm som barnvakt är sjukt tycker jag , inte konstigt att barn idag inte gör annat när dom blir några år äldre

När jag var liten och var med på middag så hade mina föräldrar med serietidningar åt mig och då tyckte jag det var kul. Och om vi åkte hem till deras barnlösa vänner som inte hade video så hade de med hela videobandspelaren så att jag skulle kunna kolla på film.
  • glassen

Ett barn som sitter i vagn och kollar Ipad och äter/dricker samtidigt känns inte ok. Däremot kan jag förstå att man tar med Ipaden till restaurang om man ska sitta där så länge som 2 timmar. Det brukar inte barn i den åldern fixa utan att ha något att sysselsätta sig med.

• MammaHela
    Gizmo skrev 2013-11-11 12:10:47 följande:
    Inte okey! Det finns andra sätt att aktivera sitt barn på! Rita, läsa etc.
    Rita och läsa fungerar perfekt på en platta eller padda.
  • fridlyst

Håller med TS! Jag tycker barn ska lära sig att sitta med vid ett bord och delta!

• LillGris
    Vinterankan skrev 2013-11-11 20:14:49 följande:
    När jag var liten och var med på middag så hade mina föräldrar med serietidningar åt mig och då tyckte jag det var kul. Och om vi åkte hem till deras barnlösa vänner som inte hade video så hade de med hela videobandspelaren så att jag skulle kunna kolla på film.

Haha samma här, de hade alltid med nåt att sysselsätta mig med för att jag inte hade tålamod att sitta och prata i fem timmar. Hade ipad funnits då hade de garanterat låtit mig ha den istället.
  • LillGris
    Jimman skrev 2013-11-11 19:28:47 följande:

Så om min son får rita på ipaden när han blir uttråkad av vuxensällskap är det sju resor värre än att plocka fram kritor och papper?
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?