• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • sweetnos
    LillGris skrev 2013-11-11 11:28:07 följande:
    Helt ok! Jag sitter i detta nu och mutar tvååringen med paddan. Varför? För att hur mycket jag än försöker är han bara en jäkla gnällfis idag, och för allas trevnad (vi åker tåg) är det absolut bättre att han kollar på Pino och håller truten än att han skriker och gnäller.
    jag gör precis likadant!!!!
    fan ibland måste man bara ha lite lugn, med dottern fungerar det perfekt att hon får sitta med min mobil när hon bara är gnällig och inte vill något alls. hon brukar få leka med den hemma och när vi åker bil också, eller handväskan då är hon lugn och somnar av det :P 
  • Jimman
    Severus skrev 2013-11-11 11:52:57 följande:

Ser hellre att folks barn sitter TYSTA med en iPad än fladdrar runt och tror alla gillar det

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
    Barn bör kunna sköta sig o ha lite hyfs o vara tysta o sitta still ändå
  • Severus
    Jimman skrev 2013-11-11 12:26:18 följande:
    Barn bör kunna sköta sig o ha lite hyfs o vara tysta o sitta still ändå
    Det tycker jag med. Men nu gällde det iPad och jag svarade vad jag ansåg om detta
  • YokohamaNr2

Ibland kan de få låna telefonen om det tex tar lång tid att få maten och de blir rastlösa men generellt nej på restaurang. Vi använde det mer när yngsta var lite yngre och inte alls gillade att sitta stilla några längre stunder men numera går det ofta bra med en pysseltidning, ritpapper osv

Har dock en kompis med en ganska gravt autistisk pojke och han har alltid Paddan med sig när de är ute, det tycker jag inte är fel men om man ser de så vet man ju itne att han har en funktionsnedsättning 

• Gurkan

Vi ska ut i helgen med släkten och ära på restaurang för att fira bror min som fyller jämt. V kommer ta med ipaden till 3 åringen då vi kan sitta i lugn och to och äta. Jag begär inte av en treåring att sitta still och lugn i 1,5 timme utan annan stimuli än att konversera med vuxna. Han är tre år. Så för allas trevnad får han spela iPad när han ätit klart

• Severus
    Gurkan skrev 2013-11-11 12:34:01 följande:
    Vi ska ut i helgen med släkten och ära på restaurang för att fira bror min som fyller jämt. V kommer ta med ipaden till 3 åringen då vi kan sitta i lugn och to och äta. Jag begär inte av en treåring att sitta still och lugn i 1,5 timme utan annan stimuli än att konversera med vuxna. Han är tre år. Så för allas trevnad får han spela iPad när han ätit klart
    Tycker jag låter som en mycket bra plan!
  • Gurkan
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-11 12:33:53 följande:
    Ibland kan de få låna telefonen om det tex tar lång tid att få maten och de blir rastlösa men generellt nej på restaurang. Vi använde det mer när yngsta var lite yngre och inte alls gillade att sitta stilla några längre stunder men numera går det ofta bra med en pysseltidning, ritpapper osv

Har dock en kompis med en ganska gravt autistisk pojke och han har alltid Paddan med sig när de är ute, det tycker jag inte är fel men om man ser de så vet man ju itne att han har en funktionsnedsättning 

Vad är det för skillnad på att distrahera barnets iPad och distrahera barnets ritpapper alternativ serietidning?
  • kaffeamanda
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-11 12:33:53 följande:

Precis! Det är lätt att döma när man inte har hela bilden framför sig.
  • Snöviolen

Det kan vara bra att ha med sig en padda på restaurangbesök, men jag stör mig på de barn som sitter och spelar medan de äter. 

Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?