• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • jashrinah
    LillGris skrev 2013-11-12 16:24:33 följande:

Ännu värre. Det enda som slår en gapig treåring i jobbighetsgrad måste ju vara en gapig sexåring. Hua
    fast en 6 åring bör kunna sitta stilla vid ett bord och äta och konvercera med sina föräldrar. och om ungen blir gapig kanske det är dax att börja uppfostra barnet ...
  • Loui

Jag blir kluven hur man ska svara här.

Jag tycker inte om att barn sitter med iPad på restaurang, men kan inte riktigt tyda dina alternativ:

Rätt = Jag håller med om att det är fel eller Det är helt rätt att göra som de gör? 

Hur som helst så håller jag med dig om att det är fel.. 

• LillGris
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:34:00 följande:
    förlåt jag formulerade mig fel , jag tvivlar inte en sekund på att de kan , menade mera på att det måste väll vara ovanligt att låta så små barn sitta och leka med en i pad ? känns ju lite som att låta 5 åringen bära kristallvasen ...

Alltså jag skulle ju aldrig ge paddan till ungen och låta honom leka fritt. Inte utan rejäl drulleförsäkring :p men sitta brevid mig på en stol och leka lite under övervakning är inga problem :)
    Natulcien skrev 2013-11-12 16:30:08 följande:
    Tja...jag tycker inte att det är fel att "öva" på att gå på restaurang, faktiskt. Vi går ut och äter utan padda, och väljer istället kortare sittningar och går hem innan sonen blir less, hellre än långsittningar med padda vid bordet.

Jo absolut. Men vi vill i alla fall gå ut nån gång utan att stressa i oss maten och då får paddan hänga med för allas trevnad.
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:35:08 följande:
    fast en 6 åring bör kunna sitta stilla vid ett bord och äta och konvercera med sina föräldrar. och om ungen blir gapig kanske det är dax att börja uppfostra barnet ...

Håller med, men jag har sett mången sexåring som är helt jäkla vild, och jag hade uppskattat om föräldrarna åtminstone gett ungen nåt att pyssla med istället för att kuta runt och störa andra.
  • Gurkan
    jashrinah skrev 2013-11-12 16:26:18 följande:
    :O en 2 åring kan väll inte leka med en i pad ?! det är väll mer för 4år och uppåt ? 

Inte då, det finns appar som vänder sig till små barn med. Det går att rita, pussla, se mönster som att hitta den andra delen av bollen/dockan etc.
  • Millicent
    Gud vilket trams att inte fatta att det finns bra och dåliga dagar för sexåringar så väl som för vuxna grälsjuka gnällspikar. Fruktansvärt oupplyst också att tro att allt är en fråga om uppfostran. En sexåring som har suttit och ätit i lugn och ro och deltagit efter sina förutsättningar kan gott få myror i benen och vilja leka lite. Finns inget märkligt eller ouppfostrat med det. Sämre tålamod och lite lägre impulskontroll än genomsnittet är heller inte en uppfostringsfråga. 

• TrendyFarsa
    Äpple

Jag tror att jag älskar dig. Lite bara. Skäms
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Morcheeba

Tycker det är toppen att ha ipaden som underhållning när man går ut på restaurang, med hörlurar förstås så man inte stör. Vår dotter på 2,5 har haft en sedan hon var 1 år, hon vet precis hur man navigerar i den och hur man startar spel, filmer, youtube mm. Det är guld värt att kunna ha med den på restaurang, när man ska resa, (vi reser ofta och långt) om man ska på möte etc. De gånger jag varit rejält sjuk och inte kunnat få avlastning har det också varit underbart att ge ipaden till henne och inte behöva aktivera henne. Vi har full försäkring på den så jag räknar med att den går sönder, så behöver inte vara rädd för att hon förstör den, även om vi så klart lär henne att vara försiktig med den. 

• BymBym

Om jag tar med mig mina barn, 6 och 8 år, på restaurang så är det för att jag vill just det. Gå på restaurang och äta god mat samt att umgås med mina barn. Då väljer jag en plats som passar OCH går hem när jag anser att de inte fixar att vara kvar längre.

Telefonen/paddan hade varit ok för mig OM det är en träff jag har där barnen är tvungna att vara med men där syftet är ett annat än att umgås med dem. Som till exempel när jag och några väninnor skulle planera lite inför ett bröllop och jag inte hade någon barnvakt. (Det var ok med väninnorna.)

• augustisten
    TrendyFarsa skrev 2013-11-12 16:30:08 följande:
    Om man uppfostrar sina barn är det inget problem.

Det beror nog lika ofta på sexåringen som på uppfostran. Har man inte själv haft en intensiv unge har man kanske svårt att förstå det.

Ts - vid tex restaurangbesök tycker jag att minsta motståndets lag gäller. Det finns ingen anledning att lära sina barn att acceptera att ha tråkigt vid just det tillfället. Och ingen anledningen att de måste ha tråkigt heller då hela vitsen med restaurangbesöket troligen är att hela familjen ska ha trevligt. Surfplattan är väl en toppenlösning om de vuxna vill kunna prata med varandra en stund utan att konversera barn eller uthärda uttråkade suckar och gnäll. Barn och vuxna har ofta olika uppfattning om hur lång tid ett restaurangbesök bör ta. Att hitta en lösning alla inblandade tycker är okej och som inte stör omgivningen (om den inte väljer att irritera sig) är väll bara bra?
  • augustisten
    Natulcien skrev 2013-11-12 16:30:08 följande:
    Tja...jag tycker inte att det är fel att "öva" på att gå på restaurang, faktiskt. Vi går ut och äter utan padda, och väljer istället kortare sittningar och går hem innan sonen blir less, hellre än långsittningar med padda vid bordet.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Vi gör oftast som ni men det har hänt att vi tex blivit utbjudna eller träffat vänner som haft tågbyte i stan och velat käka med oss under den tiden. Då har vi valt surfplatte/Nintendo-lösningen eftersom vi velat stanna längre än vi brukar utan att riskera gråt och tandagnissel.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?