• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • LillGris
    jashrinah skrev 2013-11-12 14:23:55 följande:
    men vad hämskt att du hade så tråkigt vid bordet !

många av oss andra lyssnade intresserat på konversationerna vid bordet och var ibland med och diskuterade. 

När du var två år gammal?
  • Nicke

Vem fan bryr sig? Låt folk sitta med sina paddor. Varför stör det just dig?

• Stellali
    Millicent skrev 2013-11-12 14:17:05 följande:
    Barn kommer inte med en avstängningsknapp. Det klagas både på det ena och det andra. De ska inte springa runt. De ska inte låta. De ska inte leka. De ska inte sitta med en iPad. Är kottar och tändstickor ok?? Eller ska de sitta och nicka och vara tysta och avstängda när de är färdiga? En sexåring leker i stort sett hela sin vakna tid. De är skapta så och ska göra så. Då är det bättre att de lekar lugnt och stilla med en iPad eller så istället för kinkar och gungar på stolar eller springer runt. Det är heller inte roligt att konvertera restaurangbesök till ett uppfostringsrally med hårda gränser och snörpta munnar. Roligare om alla är välkomna att delta på sina villkor och med hänsyn gentemot andra. En positiv upplevelse där man strävar efter gemenskap på de sätt som går. Men att vänta på nota eller lyssna på vuxna är inte så kul, någonstans går gränsen för barns tålamod, vissa har mer än andra men en gräns finns. Annars är de inte friska. 

• Stellali
    Niklas2k skrev 2013-11-12 14:30:24 följande:
    Vem fan bryr sig? Låt folk sitta med sina paddor. Varför stör det just dig?

• LillGris
    FruSjöström skrev 2013-11-12 13:35:22 följande:
    Kan inte komma ihåg att vi hade varken ipad, telefon eller ritblock med till restauranger när jag var liten för sidådär 20 år sedan... Jag brukade ändå inte springa runt och skrika....

Nähä. Det brukade jag. Därför tog mina föräldrar med något pyssel att sysselsätta mig med när de ville ha en lugn restaurangmiddag.
  • Natulcien
    Starkast skrev 2013-11-12 13:39:23 följande:
    Då har du tydligen även glömt bort hur TRÅKIGT du hade när du satt där dessa timmarna när varje minut kändes som ett dygn...
    Fast...det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Barn behöver få ha lite tråkigt (=lugn och ro) ibland. Och mycket kreativitet föds ur "tråkigheten" också. Kreativitet som man kanske går miste om annars.
    Jag är, som sagt, inte anti-padda (förutom vid matbordet), men jag tycker inte att man ska vara så paniskt rädd för att barn ska råka ha lite tråkigt heller.
  • YokohamaNr2
    Natulcien skrev 2013-11-12 14:39:00 följande:
    Fast...det är faktiskt inte farligt att ha tråkigt. Barn behöver få ha lite tråkigt (=lugn och ro) ibland. Och mycket kreativitet föds ur "tråkigheten" också. Kreativitet som man kanske går miste om annars.
    Jag är, som sagt, inte anti-padda (förutom vid matbordet), men jag tycker inte att man ska vara så paniskt rädd för att barn ska råka ha lite tråkigt heller.
    Klart det inte är farligt att ha tråkigt, vi har ofta tråkigt men problemet är väl kanske att när barnen har tråkigt så sitter de inte stilla på sin stol och tittar upp i taket, eller gör dina barn det när de har tråkigt?

De flesta skriver ju att de har telefon/paddan när det har blivit för tråkigt, när man har haft trevligt och pratat och ätit tillsammans men man kanske väntar på notan, eller väntar på att alla ska fixa betalning osv. Eller när barnen är mindre och inte kan resoneras med, det är inga problem att få min 6 åring att sitta still och ha tråkigt i flera timmar, helt allvarligt, men det år svårare med en 2 eller 3 åring 
  • picknickfilt
    FruSjöström skrev 2013-11-12 13:35:22 följande:
    Kan inte komma ihåg att vi hade varken ipad, telefon eller ritblock med till restauranger när jag var liten för sidådär 20 år sedan... Jag brukade ändå inte springa runt och skrika....
  • LillGris
    Natulcien skrev 2013-11-12 14:39:00 följande:

Såklart är det inte dåligt att ha tråkigt ibland, men bästa stället att öva på tråkigheten kanske inte är på en restaurang eller ett tåg, eller ett flyg där andra människor också störs av en treårings myror-i-brallan-gnäll.
  • TrendyFarsa
    LillGris skrev 2013-11-12 15:40:25 följande:

Såklart är det inte dåligt att ha tråkigt ibland, men bästa stället att öva på tråkigheten kanske inte är på en restaurang eller ett tåg, eller ett flyg där andra människor också störs av en treårings myror-i-brallan-gnäll.
    Nu handlade ju TS om 5-9 åringr och inga treåringar.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?