• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Dixie

På en restaurang tycker jag det är helt ok, blir lugnast så för alla!

• thanisa

Var på bröllop i helgen och jag tror de flesta gäster uppskattade att barnen hade ritblock, kortlek, böcker och ipads. När de åt gick de till bordet och åt men vid all väntan så låg de uppe på ett loft och hade roligt eller sprang ute på gården. På gården fick de vara försiktiga då den andra ändan av innergården hade en annan restaurang och där fanns många gäster.

När jag är ute och åker tåg eller går på restaurang så föredrar jag när barnen i omgivningen kan vara något så när lugna. Det är inte trevligt för någon med ett barn som gallskriker, då tror jag de flesta föredrar att barnet får någon underhållning. 20 minuter på ett tåg med ett gallskrikande barn kan kännas som en mindre evighet.

• Som snö

Nej!

På restaurang ska tamigtusan dom rastlösa ungarna springa och störa dom andra gästerna. Det är bättre än att dom roar sig med nån platta eller telefon!

• LillGris
    thanisa skrev 2013-11-11 21:43:47 följande:
    Var på bröllop i helgen och jag tror de flesta gäster uppskattade att barnen hade ritblock, kortlek, böcker och ipads. När de åt gick de till bordet och åt men vid all väntan så låg de uppe på ett loft och hade roligt eller sprang ute på gården. På gården fick de vara försiktiga då den andra ändan av innergården hade en annan restaurang och där fanns många gäster.

När jag är ute och åker tåg eller går på restaurang så föredrar jag när barnen i omgivningen kan vara något så när lugna. Det är inte trevligt för någon med ett barn som gallskriker, då tror jag de flesta föredrar att barnet får någon underhållning. 20 minuter på ett tåg med ett gallskrikande barn kan kännas som en mindre evighet.

Visst är det så. Idag skulle vi åka från gbg till sthlm, och carl satte igång och skrek såfort vi klev på tåget. Jag tror faktiskt de flesta i vagnen var rätt nöjda med vårt ipad-mutande - det fick ju tyst på vrålandet. Det betyder ju liksom inte att han har fri tillgång till ipaden när helst han vill, men i situationer där andra störs av att barnet är grinigt är jag helt för att föräldrarna gör vad de kan för att få tyst på'n.
  • fridlyst
    Som snö skrev 2013-11-11 21:46:00 följande:
    Nej!
    På restaurang ska tamigtusan dom rastlösa ungarna springa och störa dom andra gästerna. Det är bättre än att dom roar sig med nån platta eller telefon!

Kan nog hålla med om att de kan öva på delaktighet vid matbordet hemma om de inte klarar det.
  • sötare

Som servitris ser jag helst att man har något som kan aktivera barnet vid bordet. Barn vill inte bara sitta rakt upp och ner dock på en restaurang kan det vara lite farligt att springa omkring. Inte livsfarligt. Barn kan springa ivägen för servitrisen/servitören som kan bära på varmt kaffe, brickor fulla med glas som kan tappas på barnen för att barnet  i sin lek inte är uppmärksammad om sin omgivning. Jag som servitris skulle bli helt fördärvad om jag skulle tappa något på ett barn som råkat springa i vägen för mig. 

• Butterscotch
    fridlyst skrev 2013-11-11 21:52:51 följande:
    Kan nog hålla med om att de kan öva på delaktighet vid matbordet hemma om de inte klarar det.

Som tur är finns det inget motsatsförhållande
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-11-11 21:46:00 följande:

Nej!

Mina barn har varit med många gånger på restauranger o andra tillställningar men aldrig levt om o skrikit o stört andra , inte heller har dom haft iPad mobil eller annat heller ! En skallra när dom var små kanske men annars inget
  • Som snö
    Jimman skrev 2013-11-11 22:20:19 följande:
    Mina barn har varit med många gånger på restauranger o andra tillställningar men aldrig levt om o skrikit o stört andra , inte heller har dom haft iPad mobil eller annat heller ! En skallra när dom var små kanske men annars inget
    Jaha? Och?
  • Jimman
    Som snö skrev 2013-11-11 22:23:32 följande:
    Jaha? Och?
    Låter i denna tråd som att alla barn springer o lever om så dom måste ha en iPad för att vara lugna ? Då har man problem med barnen
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?