• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Jimman

Varför ska barn lära sig att sitta vid skärmar för att vara tysta o snälla ? Jag har aldrig fattat det .

• LillGris
    Jimman skrev 2013-11-12 05:45:45 följande:
    Varför ska barn lära sig att sitta vid skärmar för att vara tysta o snälla ? Jag har aldrig fattat det .

Nej du har inte fattat, det är uppenbart. Min tvååring är jätteduktig på att sitta med vid bordet och vara med i vårt umgänge, men om vi är ute på restaurang handlar det om flera timmar, och han pallar inte att sitta still och lyssna på vuxenprat timme ut och timme in. Och för att vi ändå ska kunna gå ut och äta tillsammans innan han fått tålamod till att sitta med hela kvällen får han leka när han börjar bli otålig. Eftersom en restaurang är en plats där springande, lekande barn inte är ett särskilt välkommet inslag så får han leka vid bordet. Och eftersom att ipaden är smidigare att ha med sig än pennor, papper, leksaker och nåt litet spel så får han rita och leka memory och kolla i pekbok på paddan istället för att vi ska ha med oss halva bohaget varje gång vi ska ut och äta. Ju äldre han blir, desto bättre blir hans tålamod, men under tiden så får han använda paddan när tålamodet tryter. Big deal.
  • Ante94

Rätt! Jag själv skulle aldrig ta med men om ngn annan gör det bryr inte jag mig om.

• Vissla

Jag roade min treåring med telefonen inne i kyrkan i söndags. Funkade klockrent. Hon höll sig tyst o lugn genom hela gudstjänsten.

• MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-11-11 12:49:19 följande:
    Däremot har vi inga paddor, telefoner eller datorer med när vi äter, så på en restaurang skulle aldrig vi ha med en padda. Men uppröras över att andra har det...nej, det skulle jag inte.

Samma här. Däremot har vi absolut använt tv:n och paddan som "barnvakt" i andra situationer. Så länge det inte går till överdrift, blir till en vana och barnet med stigande ålder har lärt sig att delta i ett restaurangbesök utan  tycker jag att det är okej även om jag själv inte skulle välja att ha med sådana prylar när vi äter ute eller hemma. Jag förstår varför man har det. Jag har svårare att förstå hela familjer eller vuxna sällskap som kollar på varsin telefon istället för att prata med varandra under hela restaurangbesök men det är deras sak. Jag skulle långt ifrån njuta och finna det trevliga i en sådan middag men alla är inte jag.
    Avskyr CIO-metoder.
  • EnGladPingvin

Jag föredrar att barnen sitter med en iPad framför att de för liv och far runt. Visst allra bäst vore det ju om barnen kunde klara av det utan en elektronisk pryl, men många barn i dagens samhälle gör inte det. De behöver bli högljudd verkar otroligt svårt. Bättre då att de har en iPad eller liknande som håller dem lugna.

• Queenie70

Om jag av nån anledning vore tvungen att ta med en 4 åring på vanlig restaurang, så skulle jag tacka gudarna för att ha möjligheten att smacka en Ipad i händerna på honom. Anser inte att 4 åringar har mycket på restauranger att göra, och är inte så mycket för sådana principer rent generellt. Funkar det så är det bra.

• Natulcien
    MalinEddie skrev 2013-11-12 09:32:51 följande:

Samma här. Däremot har vi absolut använt tv:n och paddan som "barnvakt" i andra situationer. Så länge det inte går till överdrift, blir till en vana och barnet med stigande ålder har lärt sig att delta i ett restaurangbesök utan  tycker jag att det är okej även om jag själv inte skulle välja att ha med sådana prylar när vi äter ute eller hemma. Jag förstår varför man har det. Jag har svårare att förstå hela familjer eller vuxna sällskap som kollar på varsin telefon istället för att prata med varandra under hela restaurangbesök men det är deras sak. Jag skulle långt ifrån njuta och finna det trevliga i en sådan middag men alla är inte jag.
    Ja, visst, vi använder också "padda" en hel del hemma. Och ibland är den bra om man måste laga mat och sonen är hungrig och grinig. Då kan han underhålla sig med den en stund. Han är riktigt flink på att rita på den och vi har en massa roliga program. Så jag är pro-padda. Jag tycker att det är bra leksak, så länge den inte "tar över".

Men jag är anti-padda-telefon när man äter. Och vi väljer hellre att köra korta restaurangbesök med vår 3-åring, utan padda, än långsittningar där han ska sitta med IPaden. Jag tycker, helt enkelt, att måltider är för viktiga ur  umgängessynpunkt för att blanda in smartphones och IPads i.
  • jag är den jag är
    Widundret skrev 2013-11-11 22:44:28 följande:
    Det finns för fan ingen pli på dagens barn. Vid tre års ålder ska man inte behandlas som en bebis längre utan man ska kunna sitta still och hålla käft. Annars har man misslyckats som frlälder tycker jag!!
    Barn ska inte grina och gnälla. Att de behover aktivera sig och leka är bara påhitt. När jag var barn fick jag lära mig att sitta tyst vid matbordet. De vuxna ska prata och barnen ska tyst äta sig mätta och uppskatta det man får. Barnen som inte sköter sig ska straffas så de lär sig veta hut

Ja, och det märks ju tydligt vilken trevlig, respektfull, förstående och sympatisk person du har blivit av det.... 
    Men tyvärr så verkar dina föräldrar ha misslyckats kapitalt när det gäller att lära dig ett trevligt språkbruk.

Ts, jag håller faktiskt till viss del med dig.  När vi firade midsommar hemma hos min mamma nu i år så hade min systers bonusbarn med sig sina två söner. Pojkarna är 3 och 5 år gamla. Det fanns  7 andra barn där i åldrarna 2-11 år.  Alla de andra barnen sprang omkring och lekte; sparkade fotboll, byggde koja i skogen (mamma bor ute på landet), lekte älvor i syrénbersån, klappade och matade fåren, hade vattenkrig, klättrade i träd, gungade i hängmattan, lekte kurragömma på logen m.m. Men inte dessa två pojkar. Nej, de satt hela dagen - från kl 12.00 när de kom till kl 20.00 när de somnade - med sina ipad. 
    Det tyckte jag var märkligt och helt galet!

Däremot så tycker jag inte att det är fel att låta barnet spela på mobil eller ipad en stund på  t.ex en restaurang medans de vuxna pratar tråkigt vuxenprat.
    Och dessutom så kanske det är så att det är enda gången som barnet får använda ipad. I vardagen kanske mamma och pappa är mycket restriktiva när det gäller det. Det vet varken du eller vi något om, eftersom vi inte känner dem. 

Och därför tjänar det ju heller ingenting till att bli upprörd. 
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?