• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • MalinEddie
    Stellali skrev 2013-11-12 22:45:49 följande:

Jag tycker det känns lite trist att behöva gå hem bara för att barnen vill det eller tycker det är tråkigt efter middagen. Men idag verkar det vara rätt vanligt att barnen bestämmer allt.

Så om ni ger barnen en teknisk pryl att pyssla med som håller dem tysta så "ni" kan fortsätta er middag låter du inte barnen ha inflytande?
    Avskyr CIO-metoder.
  • Plutten2

När vi reste runt i ett land där restaurangerna öppnade kl 21 och vår treåring var van att lägga sig kl 19, räddade spelen på telefonen varje middag i en hel månad!! Perfekt !

• gbgumman

Har inget emot att andra gör så. Jag gör det inte själv. Paddan kan de få ha ibland hemma som en tv eller spela på när det är speldag (3 dar i veckan 1-1,5h) har den inte med på resor eller liknade. I bil, flyg eller tåg kan de att sina ds. Men inte alltid bara på låååånga resor. De klarar det.

• Stellali
    Stellali skrev 2013-11-12 11:42:24 följande:
    Åh vad jag håller med dig! Barn måste ha tråkigt ibland. Men barnvakt har aldrig vi tyvärr. Önskar att vi hade det. Sen tycker min dotter det är kul att gå på restaurang. Jag menar bara att en stund med en ipad och ett spel inte är hela världen ngn gång ibland. Har vänner som inte kan gå på restaurang med sina barn för de inte kan uppföra sig. Men du verkar ju sund och det är jag med. Men en del människor har liksom glömt av poängen och fastnar i bagateller och tråkiga principer som inte är grunden i problemet. Som tex att umgås med sina barn. Ägna dem tid... Men för mig är det också viktigt att de får vara med på grejer som de kanske inte alltid helst vill. Jag är den vuxna, jag bestämmer. Det är inget problem i min familj. Ipaden eller smartphone behöver inte vara bara negativt. Det är ju så olika hur man gör tycker jag.

• Stellali
    Stellali skrev 2013-11-12 11:51:16 följande:
    Jag och min sambo bor långt ifrån våra familjer. Vi har inga givna barnvakter så vi tar med våra barn när vi går ut och äter och tar ett glas vin. Det är inget problem. Vår stora dotter på 6 gillar att gå ut och äta. Hon uppför sig och tycker det är lyx att gå ut och äta. Men efter 1 - 1,5 timme tycker hon att det börjar bli lite tråkigt och då får hon gärna spela på min telefon. Jag håller med dig! Det är inte ipaden eller telefonen som är problemet. Det viktiga är att man är tillsammans med sina barn. Gör saker tillsammans i övrigt. Älskar dem, ägnar dem tid och uppmärksamhet. Lär dem rätt och fel mm mm.

• Stellali
    MalinEddie skrev 2013-11-12 22:58:08 följande:
    Så om ni ger barnen en teknisk pryl att pyssla med som håller dem tysta så "ni" kan fortsätta er middag låter du inte barnen ha inflytande?
    Avskyr CIO-metoder.

Mina barn ska ha inflytande och vara delaktiga men det är jag som bestämmer. Men jag tycker bara att en del är lite väl pretto.
  • Caroline 148

Nä jag tycker det e skrämmande att barn måste ha nått elektroniskt med sig för att man ska gå på restaurang .....herregud allt detta tekniska har gått till överdrift.

Har 2 barn 11 o 7 år ( kille o tjej ) och vi har alltid gått ut o ätit med dem och tagit med dem på diverse saker men ALDRIG att vi behövt muta med ipad el telefoner.....vad är det för fel med lite kritor o en ritbok om nu barnen har svårt att vara stilla? Kom inte o säg att det e samma sak att sitta med en Ipad eller en krita för det köper jag inte.

Är det konstigt att skolan har problem med att ungar inte bara kan sitta stilla o lyssna när inte ens vissa föräldrar anser att deras barn klarar 1.5 h på restaurang.

Våra barn har både telefoner o dsspel och den stora har dator men de används inte i tid o otid...

Vill även ge många föräldrar en känga som inte klarar av att sitta på sina barns träningar utan att konstant kolla på just en telefon eller Ipad.....jag är inte förvånad att varningsklockor  har börjat ringa att ungar känner sig åtsido satta pga av tekniska apparater. 
    Hur kul e det för barnet som kanske just gjort ett avgörande mål o kollar upp på mamma/pappa o dom har inte sett det för något på telefonen var viktigare.....

• MalinEddie
    Stellali skrev 2013-11-12 23:42:55 följande:

Mina barn ska ha inflytande och vara delaktiga men det är jag som bestämmer. Men jag tycker bara att en del är lite väl pretto.

Okej, du bestämmer att barnet får en pryl för att sitta lugn och tyst, en annan väljer att gå. Har knappast något att göra med att barnet i den ena eller andra situationen har mindre inflytande över middagen.Vad var pretto med inlägget du citerade? Jag ser inte det.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?