• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • Nicke

Nä. Tiderna förändras. Jag ser barn som lär sig mer och snabbare med hjälp av teknik.
    Det ser man väl på skolorna också med tanke på att det är många som köper in iPads som hjälpmedel i undervisningen. Och det fungerar.
    Min äldsta har problem med att lära sig klockan så vi har köpt en app där man lär sig just klockan. Det går framåt fort nu för att hon tycker att det är kul. 

• vampyria2
    Niklas2k skrev 2013-11-13 10:38:08 följande:
    Nä. Tiderna förändras. Jag ser barn som lär sig mer och snabbare med hjälp av teknik.
    Det ser man väl på skolorna också med tanke på att det är många som köper in iPads som hjälpmedel i undervisningen. Och det fungerar.
    Min äldsta har problem med att lära sig klockan så vi har köpt en app där man lär sig just klockan. Det går framåt fort nu för att hon tycker att det är kul. 
    ja helt klart är det så, min son som jag ända har relativt hårda regler på har lärt sig engelska just innan han fyllde fem år(kan de flesta ord, förstår vad man säger och kan göra sig själv förstådd) och det gjorde han genom att titta på ABC songer på Ipaden, titta på engelska filmer och spela engelska spel.
    Han kan även klockan, läste och skrev innan han fyllde 4 år och är en hejjare på matte nu som 6 åring, så nog tusan finns det fördelar med dem också. 
  • TrendyFarsa
    puss skrev 2013-11-13 10:13:25 följande:
    det är väl jättebra.
    barn ska inte tråkas ut av princip.  
    Har man tråkiga föräldrar så får man tråkigt som barn.

Enkelt. 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Homiformute
    Wondering skrev 2013-11-11 11:14:40 följande:
    Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?
    Jag säger nej, barn komemr bli sönderstressade av alla dessa saker i framtiden. Hon borde gå in på stressklubben!
  • Nicke

Undrar om jag får spö nu när jag säger att mina barn har lärt sig alla färger och att räkna på engelska genom att titta på Dora utforskaren på TV? "Do do do do do Dooooraaaaa, Dora Dora Dora utforskaren!" *kräks lite*

• Kevlarsjäl

Nja egentligen så tycker jag nog inte att det är okej, 
    Jag tycker att barn ska lära sig tålamod och att kunna sitta stilla en längre stund utan problem, det är ingen fara med att ha tråkigt ett tag.
    Men om det är på en lång tågresa exempelvis tycker jag nog att det är okej om ingenting annat funkar till mindre barn.
    Har själv en 1,5 årig son och han får spela på ipaden när verkligen inget annat funkar, men kommer nog inte att ta till det på en restaurang.   

• LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 10:59:57 följande:
    Undrar om jag får spö nu när jag säger att mina barn har lärt sig alla färger och att räkna på engelska genom att titta på Dora utforskaren på TV? "Do do do do do Dooooraaaaa, Dora Dora Dora utforskaren!" *kräks lite*

Åh fy fan. "Vi gick över berget och fram till floden, vi gjorde det! Vi gjorde det, we did it YEAH!" Blöh. Dora och Diego, bra för barnen, vidrigt för mig. Haha
  • Nicke
    LillGris skrev 2013-11-13 12:14:34 följande:

Åh fy fan. "Vi gick över berget och fram till floden, vi gjorde det! Vi gjorde det, we did it YEAH!" Blöh. Dora och Diego, bra för barnen, vidrigt för mig. Haha
    Vilken väg ska vi ta för att komma fram till X?
    Beep. Rätt!
    Vi gjorde det. We did it!

Barnen gillar det iaf. ;) 
  • LillGris
    Niklas2k skrev 2013-11-13 12:19:47 följande:
    Vilken väg ska vi ta för att komma fram till X?

Beep. Rätt!

Vi gjorde det. We did it!

Barnen gillar det iaf. ;) 

Haha ja, men barn gillar så konstiga saker. Bara att stå ut ;) "jag är kartan jag är kartan jag är kartan jJAG ÄR KARTAN!!!" Bra text!
  • Vaniljkex
    MalinEddie skrev 2013-11-12 21:51:16 följande:

Jag tycker inte att ni har gör fel då det känns rätt för er men vad menar du med du tycker att man tar hand om uppfostran hemma? Vill du utveckla det? Själv tänker jag att det är både och, det man har lärt sig hemma är om inte annat bra att också få öva på utanför hemmet. En sak att prata om det, en annan att uppleva det. Jag tycker att ett restaurangbesök är ett bra exempel på det. Sedan spelar givetvis annat in än uppfostran, hur barnets dag har varit t.ex (om det fått tillräckligt med sömn natten innan, ätit tillräckligt, aktiverats, personlighet) men jag ser inte varför man skulle välja att bortse från barnets beteende om andra behov är uppfyllda bara för att man är borta.
    Det jag menar att restauranger ar fel stalle att "lara ut" att sitta stilla, vara delaktig i konversationen vid matbordet osv. Det ar sadant man far gora hemma. Nar man ar ute bland folk sa tycker jag att det ar sjalvklart att gora det sa latt som mojligt for alla narvarande. Om det innebar en padda under en langlunch eller middag for att gora tiden pa restaurangen njutbar for alla gaster (inkl barnen), sa ar det helt ok i min varld. Att som foralder insistera pa att sma barn ska skota sig perfekt utan leksaker i ett sadant sammanhang ar orimligt. Sjalvklart ska barnen ju fa chans att ova pa sadant som de lart sig, men att ova i tva timmar i strack kan vara ganska kravande for en femaring. Battre da att ova pa det en stund, t ex da maten just serverats, och resten av tiden rita, spela spel eller vad man nu tagit med sig till barnet, sa att foraldrar och andra gaster far ata upp sin mat i lugn och ro. Jag tycker inte att det ar att bortse fran barnets beteende, och sjalvklart ska man ju saga till ett barn som uppfor sig illa - och beromma gott uppforande - aven nar man ar pa restaurang.
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?