MalinEddie skrev 2013-11-12 21:51:16 följande:
Jag tycker inte att ni har gör fel då det känns rätt för er men vad menar du med du tycker att man tar hand om uppfostran hemma? Vill du utveckla det? Själv tänker jag att det är både och, det man har lärt sig hemma är om inte annat bra att också få öva på utanför hemmet. En sak att prata om det, en annan att uppleva det. Jag tycker att ett restaurangbesök är ett bra exempel på det. Sedan spelar givetvis annat in än uppfostran, hur barnets dag har varit t.ex (om det fått tillräckligt med sömn natten innan, ätit tillräckligt, aktiverats, personlighet) men jag ser inte varför man skulle välja att bortse från barnets beteende om andra behov är uppfyllda bara för att man är borta.
Det jag menar att restauranger ar fel stalle att "lara ut" att sitta stilla, vara delaktig i konversationen vid matbordet osv. Det ar sadant man far gora hemma. Nar man ar ute bland folk sa tycker jag att det ar sjalvklart att gora det sa latt som mojligt for alla narvarande. Om det innebar en padda under en langlunch eller middag for att gora tiden pa restaurangen njutbar for alla gaster (inkl barnen), sa ar det helt ok i min varld. Att som foralder insistera pa att sma barn ska skota sig perfekt utan leksaker i ett sadant sammanhang ar orimligt. Sjalvklart ska barnen ju fa chans att ova pa sadant som de lart sig, men att ova i tva timmar i strack kan vara ganska kravande for en femaring. Battre da att ova pa det en stund, t ex da maten just serverats, och resten av tiden rita, spela spel eller vad man nu tagit med sig till barnet, sa att foraldrar och andra gaster far ata upp sin mat i lugn och ro. Jag tycker inte att det ar att bortse fran barnets beteende, och sjalvklart ska man ju saga till ett barn som uppfor sig illa - och beromma gott uppforande - aven nar man ar pa restaurang.