• Wondering

Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?

Jag mötte just en stressad mamma på gatan. Hon hade två barn i vagnen, och jag såg hur pojken (3-4 år) satt med en iPad och tittade samtidigt som han hade en nappflaska i munnen och med andra handen höll i ett äpple.

Jag kände hur jag blev upprörd - pojken har ju massa att titta på från vagnen!

Sen så i helgen när jag var och käkade på en Ciao Ciao restaurang såg jag två vänninnor som var och åt med sina barn - barnen var nog 5-9 år gamla. Barnen satt tysta och tittade på varsin ipad med hörlurar hela tiden de var där (ca 2 timmar).

Jag är kluven- ska barnen verkligen inte lära sig att sitta med vid ett bord och delta?

Vad tycker ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?
  • frökenelisabeth

Jag är lite nyfiken på varför en del blir så upprörda av att barn äter/dricker i vagnen. Varför är det så provocerande?

• LillGris
    frökenelisabeth skrev 2013-11-13 13:05:21 följande:
    Jag är lite nyfiken på varför en del blir så upprörda av att barn äter/dricker i vagnen. Varför är det så provocerande?

Det fattar inte jag heller. Min son har alltid en vattenflaska med sportkork eller en spillfri mugg med vatten i vagnen, för att han ska kunna dricka när han är törstig. Vettigt, tycker jag. Hemskt, tycker andra. Fattar nada
  • Vårdutbildad förälder
    Niklas2k skrev 2013-11-13 09:58:16 följande:
    Jag förstår inte heller det där. 
    Varför är rita och läsa ok men inte pilla med paddan?
    Mina barn har och är ovanligt tidiga med läsning och har lärt sig massor genom att använda en massa bra appar för barn i paddorna och i datorerna. Ser inget som helst fel i det, snarare tvärt om. 
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så upplever jag att barnen blir mer "låsta" när de håller på med datorn/sina dataspel (vi har ingen padda) än när de ritar eller grejar med pysselbok, därav anledningen till att jag tycker bättre om det sistnämnda.

Och måste det vara så bråttom med att de ska lära sig läsa/skriva/räkna/kunna klockan/etc? Det hinner de tids nog ändå. 
  • Gurkan
    Niklas2k skrev 2013-11-13 10:59:57 följande:
    Undrar om jag får spö nu när jag säger att mina barn har lärt sig alla färger och att räkna på engelska genom att titta på Dora utforskaren på TV? "Do do do do do Dooooraaaaa, Dora Dora Dora utforskaren!" *kräks lite*

Här hemma har jag en treåring som lärt sig former (fyrkant, triangel, hexagon osv) och lärt sig räkna riktigt bra genom umizomi (och av oss vuxna men umizomi har klart bidragit).
  • Stellali
    Natulcien skrev 2013-11-13 09:21:52 följande:
    Så vad är skillnaden mellan att gå hem för att barnet har tröttnat, eller att ge hen en IPad för att hen har tröttnat? Varför "bestämmer barnet allt" för att man går hem, men inte för att man ger hen en IPad? Konstigt resonemang...

skillnaden är att jag inte vill gå hem när mina barn vill!!
  • Negon

Jag tycker att det är ok om ungarna annars inte kan "sitta fint" vid bordet. Av hänsyn till de andra restauranggästerna så tycker jag att det är ok.

I en perfekt värld så borde alla barn kunna uppföra sig men så är det tyvärr inte och även deras föräldrar måste få komma ut ibland.

• Nicke
    Vårdutbildad förälder skrev 2013-11-13 17:03:03 följande:
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg så upplever jag att barnen blir mer "låsta" när de håller på med datorn/sina dataspel (vi har ingen padda) än när de ritar eller grejar med pysselbok, därav anledningen till att jag tycker bättre om det sistnämnda.

Och måste det vara så bråttom med att de ska lära sig läsa/skriva/räkna/kunna klockan/etc? Det hinner de tids nog ändå. 
    Jag upplever inte samma sak. 

och vadå bråttom? Det är bara en bonus och gör det enklare i skolan.
  • frökenelisabeth
    Vårdutbildad förälder skrev 2013-11-13 17:03:03 följande:

Klart att det inte måste vara bråttom, men barn är ju av naturen nyfikna och älskar att lära sig saker, det vore ju fullständigt hål i huvudet att försöka bromsa dem, tycker jag. 
  • Natulcien
    Stellali skrev 2013-11-13 20:10:48 följande:

skillnaden är att jag inte vill gå hem när mina barn vill!!
    Nä, visst... Jag tyckte bara att resonemanget var lite märkligt. ...att man "låter barnet styra" om man väljer att gå hem. Men det är ju samma sak som att man plockar fram en IPad istället och sitter kvar.
    Jag tänker mer ur ett barnperspektiv, och barnet upplever knappast att hen styr mer för att man går hem än att hen får en Ipad för att mamma och pappa vill sitta kvar och prata...
  • frökenelisabeth
    LillGris skrev 2013-11-13 13:16:19 följande:

Det fattar inte jag heller. Min son har alltid en vattenflaska med sportkork eller en spillfri mugg med vatten i vagnen, för att han ska kunna dricka när han är törstig. Vettigt, tycker jag. Hemskt, tycker andra. Fattar nada
    Min son har ofta ett äpple eller en bulle (eller både och) i vagnen. Det enda upprörande jag kan se med detta är ju att det blir smuligt och lite kladdigt i vagnen, jag tycker genuint illa om matkladd, men det är nog ändå inte det som provocerar folk, gissar jag För det är ju inte de som behöver tvätta.... 
Svar på tråden Okej att barnen använder iPad och mobiler när de är på restaurang?